اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

پشت پرده زنانه شدن اعتیاد در کشور چیست؟/نقش آرایشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی در گسترش دامنه اعتیاد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با یادآوری اینکه زنان نسبت به اعتیاد آسیب‌پذیرتر هستند به این مهم تاکید کرد که دوری زنان از این معضل تضمین‌کننده سلامت جامعه خواهد بود.

پشت پرده زنانه شدن اعتیاد در کشور چیست؟/نقش آرایشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی در گسترش دامنه اعتیاد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دفتر ارتباطات مردم نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، زهرا ساعی، در واکنش به هشدار رئیس سازمان بهزیستی مبنی براینکه اعتیاد در کشور زنانه شده است، اظهار داشت: اعتیاد یک معضل قدیمی در کشور بوده و موقعیت جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که در مسیر ترانزیت موادمخدر از کشورهای همسایه به سایر نقاط دنیا قرار گرفته و این یک موضوع آسیب‌زا برای کشور است.

چرا کشور در زمینه مبارزه با موادمخدر موفق عمل نمی‌کند؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به معضل دیگری که کشور در حوزه توزیع موادمخدر با آن روبه‌رو بوده، ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از معضل اعتیاد مربوط به موادمخدر سنتی است و بخش دیگری از آن هم که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، این است که موادمخدر صنعتی به راحتی در آشپزخانه‌های خانگی تولید می‌شود که متاسفانه این موضوع آسیب جدی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مربوطه از جمله نیروی انتظامی اقدامات درخوری را در حوزه مبارزه با موادمخدر هم در مرزها و هم در داخل کشور انجام داده‌اند، ولی متاسفانه این میزان اقدامات کافی نبوده است، چرا که در شرایط کنونی توزیع موادمخدر در هر دو نوع سنتی و صنعتی به وفور در اشکال مختلف مشاهده می‌شود.

سالن‌های بدنسازی و آرایشگاه‌ها کانالی برای گرایش به استعمال موادمخدر هستند

ساعی با اشاره به دلایل افزایش گرایش زنان کشور به استعمال موادمخدر، تاکید کرد: زنان به دلیل تبلیغات غلط به ویژه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای که در قالب فیلم و سریال نمایش داده می‌شود همچنین ایجاد این باور اشتباه که استعمال این مواد به لاغری و تناسب اندام یا ایجاد نشاط در آنها منتهی می‌شود، به استعمال موادمخدر روی می‌آورند.

عضو فراکسیون زنان مجلس در بیان محل‌هایی که در آنها احتمال توزیع موادمخدر یا القای باورهای غلط در مورد اثرات آن وجود دارد، یادآورشد:مهمانی‌های شبانه، برخی سالن‌های بدنسازی و آرایشگاه‌ها محلی برای ترویج باورهای غلط مبنی بر ایجاد تناسب اندام و نشاط ناشی از استعمال موادمخدر صنعتی به ویژه شیشه هستند که متاسفانه زنان بیشتر تحت‌تاثیر این نوع تبلیغات قرار گرفته و با این ذهنیت که مصرف محدود این مواد اعتیادآور نبوده، درگیر این معضل مهم می‌شوند.

وی، با تاکید بر اینکه اعتیاد زنان آسیب بیشتری را نسبت به مردان برای جامعه به همراه دارد، بیان کرد: بی‌تردید زنان در جایگاه مادر و همسر نقش بسزایی در وضعیت خانواده‌ها و جامعه خواهند داشت، کما اینکه وقتی پدر خانواده درگیر معضل اعتیاد می‌شود، این مادر است که می‌تواند با تربیت صحیح فرزندان مانع از ورود این معضل به کانون امن خانواده شود همچنین با تلاش برای ترک اعتیاد همسر خود مانع از هم گسیختگی خانواده گردد.

ساعی، اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی نگاه ویژه‌ای نسبت به زنان وجود دارد، اینکه در پی اعتیاد به موادمخدر با موجی از تهمت‌ها مواجه شده و از سوی جامعه طرد می‌شوند، تاجایی‌که دختران معتاد نمی‌توانند شانس بالایی برای انتخاب همسری مناسب داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در بیان راهکار موثر برای کاهش میزان اعتیاد در بین زنان جامعه بیان داشت: رفع این معضل برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی را می‌طلبد، از سوی دیگر باید فرهنگ‌سازی در جهت اخلاق‌مداری و دوری از استعمال موادمخدر باید در دستور کار مدارس قرار گیرد همچنین مسوولان مربوطه باید نظارت دقیقی بر مناطق آسیب‌پذیرتر از جمله حاشیه‌های شهر داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای مبارزه با توزیع موادمخدر یا تبلیغات در سالن‌های بدنسازی و آرایشگاه‌ها در جهت افزایش گرایش افراد به این معضل مهم باید از طریق اتحادیه این اصناف ورود پیدا کرد، از سوی دیگر پلیس نیز در این مورد می‌تواند نیروهای خود را به صورت نامحسوس وارد عمل کند.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول