اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور دانشجویان:

دانشجویان خارجی کاربرد سفیر فرهنگی ایران را دارند/ گردهمایی 15 ملیت در دانشگاه اصفهان

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان غیرایرانی به عنوان سفیران تخصصی فرهنگی ایران زمانی که به کشور خود برمی‌گردند، آن‌چه از ایران برداشت کردند را بیان می‌کنند تا همگان بدانند مردم به امنیت، صلح جهانی و تعهدات بین‌المللی پایبند هستند.

دانشجویان خارجی کاربرد سفیر فرهنگی ایران را دارند/ گردهمایی 15 ملیت در دانشگاه اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجتبی صدیقی پیش از ظهر امروز در شانزدهمین آیین نکوداشت دانش‌آموختگان غیر ایرانی و یازدهمین جشنواره فرهنگ ملل اظهار کرد: توسعه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها به عنوان یک اصل در این دولت دنبال شده و اکنون به حدود 27 هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور رسیده‌ایم که با محاسبه آمار وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به بیش از 34 هزار دانشجو می‌رسد.

وی افزود: این آمار کمی باید بالاتر برود چون دانشگاه‌های ایران این ظرفیت را دارند که خدمات آموزشی خود را در اختیار دانشجویان کشورهای دیگر قرار دهند به ویژه کشورهایی که هم‌فکری و همگرایی بیشتری با ایران دارند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تلاش زیادی در دانشگاه‌ها در جهت زمینه‌سازی برای تحقیق نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی و توسعه آن در بخش کمی و کیفی می‌شود که نیاز است به وسیله تبلیغات قابلیت‌ها در سطح جهان بیشتر معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: آمارها و نمودارهای جهانی نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های ایران در چند سال اخیر جزو دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته‌اند و با تلاش‌هایی که جهت معرفی خود انجام می‌دهند این عدد بالاتر هم خواهد رفت.

صدیقی بیان داشت: تسهیلات برای جذب دانشجوی بیشتر در دانشگاه‌های ایران در حال فراهم شدن است تا راه جذب در دانشگاه و امکانات پذیرش بهبود یابد و امکانات اصولی و مورد نیاز برای اقامت دانشجویان در ایران سریع‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون به این حد در جذب دانشجوی خارجی رسیدیم که در یک ماه اعلام ظرفیت برای پذیرش شود و کارهای اداری طوری ساماندهی شود که به رفت و آمد کمتری برای ثبت نام نیاز باشد و به همین منظور 11 واحد خدمات خاص دانشجویان بین‌الملل در سطح استان‌ها هستند که این تعداد بیشتر هم خواهند شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: با تلاش‌های صورت‌گرفته 14 مرکز آموزش زبان فارسی در سطح کشور وجود دارد تا دانشجویان غیرفارسی زبان برای یادگیری زبان فارسی بتوانند به نزدیک‌ترین مرکز به محل تحصیل خود مراجعه و اقدام به یادگیری زبان فارسی کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه بورس تلاش بر هدفمندتر شدن پذیرش دانشجو شده تا آن‌هایی پذیرفته شوند که به لحاظ کیفیت تحصیلی آماده ارائه خدمت بهتر و بیشتری به کشور خود هستند، به ویژه کشور همسایه افغانستان که در دو سال اخیر گزیده‌تر و هدفمندتر پذیرفته شده‌اند و دانشگاه‌ها کار تربیتی دانشجو در افغانستان را دنبال خواهند کرد.

صدیقی عنوان داشت: طبیعی است که از آن‌جایی که کشورهای سوریه و عراق در مرحله بازسازی خود هستند تا وظیفه و خدمات بیشتری ارائه شود تا توسعه کشورهای همسایه با کشور خودمان هم‌گرا شود تا در این منطقه دنیا با هم‌فکری و هم‌گرایی جلو بریم.

وی تأکید کرد: هدف برنامه ششم توسعه در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها رسیدن به 75 هزار دانشجوی بین‌المللی است؛ اگرچه ممکن است رقم بالایی به نظر برسد اما با تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد حتماً تحقق‌پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان بیان داشت: دانش‌آموختگان ارتباط با محل تحصیل خود را حفظ کنند و در کشورهای خود سفیر اعزام دوستان خود به ایران باشند و تبلیغ دانشگاه خود در سطح کشور را برعهده دارند.

صدیقی تصریح کرد: دانشجویان غیرایرانی به عنوان سفیران تخصصی فرهنگی ایران زمانی که به کشور خود برمی‌گردند، آن‌چه از جمهوری اسلامی برداشت کردند را بیان می‌کنند تا همگان بدانند مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی به امنیت و صلح جهانی و تعهدات بین‌المللی پایبند است و درحالی که دشمنان ما از پایبندی به این تعهدات چیزی متوجه نشده و چهارچوب‌های پذیرفته شده نظام بین‌المللی را به هم می‌ریزند.

در ادامه این مراسم عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در راستای هدف تمرکززدایی آیین‌های نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی هرساله در یک منطقه برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز در این آیین 210 فارغ‌التحصیل از 11 دانشگاه کشور و 15 ملیت در دانشگاه اصفهان گرد هم آمده‌اند که آیین گشایش یازدهمین جشنواره فرهنگ و ملل از زیبایی‌های ویژه این گردهمایی‌ها در قلب ایران، اصفهان و در قلب اصفهان، میدان امام خمینی(ره) بعد از ظهر امروز برگزار خواهد شد.

* اصفهان رتبه دوم آموزش عالی کشور

در ادامه این مراسم هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: کشور ایران بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر دانشجو و بیش از 2 هزار و 200 نفر از آن‌ها در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل هستند که تعدادی از این آمار هم به دانشجویان غیرایرانی اختصاص دارد.

وی افزود: دانشگاه اصفهان از لحاظ وضعیت علمی استانداردهای آموزشی و پژوهشی را دارد و در سال‌های اخیر به همت اساتید و دانشجویان توانسته است در دنیا جایگاه ویژه پژوهشی را کسب کنند، این ظرفیت و استعداد زیاد آموزشی دانشگاه‌های ایران را جزو دانشگاه‌های برتر دنیا قرار داده است.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانشجویان در دانشگاه‌های ایران طوری تربیت می‌شوند که در هرکجای دنیا در مقاطع بالاتر مشغول به تحصیل شوند از نظر آموزشی جزو دانش‌آموختگان نخبه، زبده و برگزیده قرار دارند که نشان‌دهنده استانداردهای جهانی ایران است.

وی متذکر شد: دانشگاه اصفهان رتبه دوم کشور از نظر وضعیت آموزش عالی را دارد بنابراین در شهر و استان اصفهان زمینه خوبی برای فعالیت‌های علمی ایجاد شده و از آنجایی که اصفهان یک شهر فرهنگی، تاریخی و صنعتی است و زیبنده این شهری است که دانشگاه‌های تراز بالا داشته باشد.

طالبی ابراز داشت: دانشگاه اصفهان بیش از 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیأت علمی دارد که 50 درصد از آن اساتید در مقطع دانشیاری و استادی هستند، از میان 15 هزار دانشجو 7 هزار و 500 دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند و تعداد مقالات چاپ شده آن بیش از یک هزار تحقیق و مقاله در مجلات خارجی و 2 هزار در مجلات داخلی است، سرانه چاپ مقاله برای استاد در حدود 3.5 تا 4 است.

وی با بیان این‌که زمینه و امکانات خوب فعالیت پژوهشی در دانشگاه اصفهان فراهم شده، ادامه داد: 250 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل هستند که نسبت به ظرفیت دانشگاه اصفهان رقم کمی است و با توجه به استعداد دانشگاه، امکان پذیرش بیش از این دانشجوی خارجی وجود دارد.

رئیس دانشگاه اصفهان تأکید کرد: دانشگاه اصفهان برای جذب دانشجوی خارجی نیازمند شناخته شدن است، با این‌که در سال‌های گذشته امکانات نسبتاً خوبی در این زمینه فراهم شده، مهر ماه امسال دو خوابگاه جدید در اختیار دانشجویان خارجی قرار خواهد گرفت.

وی اذعان داشت: بیش از 35 درصد اساتید این دانشگاه فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های خارجی هستند و در همین راستا زمینه ارائه خدمات آموزشی در سطح بین‌المللی به زبان خارجی برای دانشجویانی که آشنایی به زبان فارسی برای ادامه تحصیل را ندارند در حال فراهم شدن است.

طالبی سیاست دانشگاه اصفهان در چند سال اخیر را بین‌المللی‌سازی دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: به جهت تحقق این سیاست زمینه همکاری‌های بین‌المللی در دانشگاه اصفهان فراهم شده و اکنون در 5 رشته تحصیلی دانشجوی کارشناسی ارشد به صورت مشترک با خارج پذیرش می‌شود.

وی عنوان داشت: برای نخستین بار در ایران در رشته بازی‌های رایانه‌ای با دانشگاه کره، مطالعات فرانسه با فرانسه و رشته‌های دیگر پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد، این دانشگاه به دنبال ایجاد زمینه‌سازی وضعیت مناسب برای میزبانی از دانشجویان غیرفارسی زبان است.

به گزارش فارس، شانزدهمین آیین نکوداشت 250 نفر از دانش‌آموختگان غیرایرانی از 11 دانشگاه سطح کشور و 15 ملیت مختلف و یازدهمین جشنواره فرهنگ و ملل صبح امروز در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول