اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

وقتی جرقه در هنر پدید می‌آید

قلوه‌سنگ تزئینی هنر بدیع نمدمالی شیراز/ صادرات نمد قلوه‌سنگی

زیراندازهای نمدی با نقش و نگارهای خود، هنر دیرین و چند هزار ساله شیراز را نقل می‌کند. هنر همیشه می‎‌تواند بدیع شود و این همان ابتکاری است که در ذهن هنرمند شیرازی جرقه خورد.

قلوه‌سنگ تزئینی هنر بدیع نمدمالی  شیراز/ صادرات نمد قلوه‌سنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، قلوه‌سنگ‌های کف رودخانه زمانی که در جریان آب تکان می‌خورد صدای دلنشینی به گوش می‌رساند که همیشه آنها را دوست داشته‌ام. فکر اینکه از آنها در دکور خانه استفاده کنم مدام در ذهنم بود تا اینکه زیراندازهای قلوه‌سنگی را دیدم.

یک نمدمال شیرازی با اشاره به پیشینه این هنر صنایع دستی در خانواده خود به خبرنگار فارس می‌گوید: حدود 5 سال است که به طور حرفه‌ای در این هنر وارد شده‌ام و از ابتدا در فکر ارایه یک ایده نو در تولید نمد بودم.

مسعود غفور ادامه می‌دهد: زندگی مدرن امروز به سمتی پیش می‌رود که باید هنر را با پیشرفت جامعه همگام و فرصت احیاء آن را فراهم کرد.

وی معتقد است: هنر نمدمالی نیز نیاز به قرار گرفتن در یک مسیر نو و تازه دارد تا مردم بار دیگر از آن به عنوان یکی از عناصر مورد استفاده در خانه‌ها و محل کار خود وارد کنند.

بدوی‌ترین فرش با قابلیت نقش‌پذیری بالا

غفور، نمد را بدوی‌ترین نوع فرش می‌داند و بیان می‌کند: قدمت پیدایش نمد به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و وجه تمایز آن با سایر دست بافته‌ها در عدم نیاز به استفاده از تار و پود و انجام چله‌کشی است.

این هنرمند 41 ساله می‌افزاید: نوع شکل گیری نمد نیز ساده است و کافی است تا پشم با آب و صابون و ماده قلیایی ترکیب شود تا به آسانی یک زیرانداز با کارایی و فواید مطلوب تهیه کرد.

وی اضافه می‌کند: از آنجا که تار و پودی در این دست‌بافته به کار نمی‌رود در نقش‌پذیری انعطاف پذیرتر از سایر دست‌بافته‌هاست و می‌توان همچون یک تابلوی نقاشی در نمد به نقش‌آفرینی پرداخت.

خواص مطلوب

این هنرمند نمدمال با اشاره به ماده اصلی این هنر اظهار می‌کند: کرک بز، عنصر اصلی تولید نمد است و نمد از خاصیت‌های درمانی فراوانی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به تسکین درد مفاصل، زانو، خار پاشنه، دردهای روماتیسمی و ... اشاره کرد.

غفور ادامه می‌دهد: نمد یک عایق رطوبتی و حرارتی است که در تابستان و زمستان دما را یکنواخت نگه می‌دارد و برای همین است که کلاه نمدی در زمستان و تابستان قابل استفاده است.

تکنیک کف رودخانه‌ای

این هنرمند خلاق شیرازی که یک ایده نو در زمان تهیه توپ‌های نمد به ذهنش رسیده است، بیان می‌کند: در تهیه مواد اولیه بافت نمد، ابتدا کرک را با مواد قلیایی به صورت قلوه‌های سنگ درمی‌آوریم.

غفور می‌افزاید: این رنگ طبیعی و ظاهر که به قلوه سنگ‌های کف رودخانه شباهت دارد، ایده تهیه نمد به شکل نوین را در ذهنم به جریان انداخت تا به این شکل بتوانم نمد را وارد زندگی مدرن امروزی کنم.

وی تاکید می‌کند: استفاده از توپ‌های نمدی در قالب فرش‌های مدرن، پادری، کفش روفرشی، صندلی و ... قابل استفاده است که یک هنر اصیل سنتی را به ژانر مدرن وارد می‌کند که جوان‌پسند نیز هست و می‌تواند به عنوان یک عنصر مطلوب در تزئین خانه‌های امروزی بکار گرفته شود.

غفور با ذکر سایر موارد کاربردی این نوع نمد در قالب و فرم جدید می‌گوید: به دلیل عرق‌گیر بودن نمد برای روکش صندلی خودرو نیز قابلیت استفاده مطلوبی دارد.

 

صادرات نمد قلوه‌سنگی

وی با اشاره به رونمایی از این نمد در روز جهانی صنایع دستی در شیراز بیان می‌کند: در همین مدت کوتاه زمینه مناسبی برای صادرات آن به ویژه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم شده است.

غفور ادامه می‌دهد: مردمان این مناطق به کف‌پوش‌های ساده و فاقد طرح و رنگ تمایل دارند و نمد قلوه‌سنگی گزینه مناسبی برای آنها به شمار می‌رود و باید از این فرصت برای توسعه و گسترش هنر اصیل نمدمالی استفاده موثر به عمل آید.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول