اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گفت‌وگوی فارس با موسوی در باب «اقتصاد»:

عدم انعکاس اخبار برخورد با مفسدان اقتصادی تضعیف سرمایه اجتماعی است

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: هر فعل و اقدامی که در راستای تضعیف سرمایه اجتماعی مانند رانت‌خواری‌ها و فسادهای صورت گرفته، اخبار برخورد با آنها هم به درستی در جامعه منعکس نمی‌شود.

عدم انعکاس اخبار برخورد با مفسدان اقتصادی تضعیف سرمایه اجتماعی است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ به عقیده نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به بحران‌های شدید اقتصادی در کشور و همچنین التهابات موجود در بازار ارز نوعی جنگ اقتصادی به راه افتاده است که هر یک از نمایندگان به اعتقاد خود ارائه راهکاری از سوی دولت،‌ مجلس و حتی مردم ضروری به نظر می‌رسد.

*لزوم اتخاذ تصمیماتی که می‌تواند سرمایه اجتماعی دولت و حاکمیت را تقویت کند

در این رابطه سیدفرید موسوی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اقتصادی کشور اظهار داشت: راهکارها در این بین را خیلی‌ها گفته‌اند.

وی افزود: برای برون‌رفت از وضعیتی که اقتصاد ما درگیر آن است بسیاری راهکار ارائه و نظر داده‌اند اما آنچه که بیش از همه اهمیت دارد و امروز می‌تواند هر راهکاری را هم که در حوزه اقتصاد اتخاذ می‌شود، اثربخشی و کارآمدی آن را تضمین کند تقویت و اتخاذ اقداماتی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی دولت و حاکمیت یک کشور را تقویت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما با افزایش و تقویت این سرمایه اجتماعی است که می‌توانیم وضعیتی که پیش آمده را با موفقیت و توفیقاتی که خواهد داشت طی کنیم.

*عدم انعکاس برخورد با رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی تضعیف سرمایه اجتماعی است 

وی بر همین اساس اضافه کرد: هر فعل و اقدامی که در راستای این تضعیف سرمایه اجتماعی اتفاق می‌افتد مانند رانت‌خواری‌های صورت گرفته و فسادهایی که اخبار آن همه روزه منتشر می‌شود، در مقابل آن اخبار برخورد با آنها هم به درستی در جامعه منعکس نمی‌شود.  این‌ها در واقع همان تضعیف سرمایه اجتماعی است.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: به هر حال یکی از مواردی که وجود دارد  انرژی، توان و تلاشی است که توسط جوانان اتفاق می‌افتد، حال این جوان هر آنچه دارد از توان، انرژی، سواد و دارایی خود و خانواده خود را می‌گذارد و یک فعالیت اقتصادی را آغاز می‌کند به هر حال این فعالیت اقتصادی می‌تواند در کشور مفید باشد.

وی افزود: در کنار آن می‌بینیم یک فرد با زد و بند و یا رانت و بستری که برای او فراهم شده است از این رانت‌ها سود برده است و این شخصی که با تمام دارایی خود کاری را آغاز کرده است، هر چند سالی هم که کار کند به آن اعداد و ارقامی که فرد رانت‌خوار یک شبه به آن رسیده است هم نخواهد رسید.این قطعاً ناامیدی به بار می‌آورد و انرژی و توان را از فعالان اقتصادی می‌گیرد.

*مقابله با اقتصاد «رانتیر» راهکار حل برون رفت از بحران اقتصادی کنونی

موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم این فضایی که در اقتصاد ما رانتینر است اصلاحات لازم را روی آنها انجام دهیم و همچنین پیامی به مردم بر ادراک از فساد و ادراک شفافیت و  مبارزه با هم‌رانت‌خواری‌ها بیافزاییم، بسیار مهم و مؤثر واقع خواهد شد. بنابر این این‌ها در راستای تقویت سرمایه اجتماعی است.

وی ادامه داد: البته ما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که صرفاً  اقدامات انجام شده بسنده و تمرکز نداشته باشیم یعنی سرمایه اجتماعی از ابعاد مختلف تأثیرگذار خواهد بود بنابر این باید به مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف توجه کنیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که همچنین نوع پاسخگویی و اقدامات ما تأثیرگذار است که همچنین باید یک بسته و طرح جامع در این خصوص دستگاه‌های مسئول ارائه دهند.

عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: بخشی از این  موارد ذکر شده صرفاً دستور و قانون نیست بلکه تغییر نگرش‌ها است بسیاری از کارگزاران اجرایی ما و افرادی که در حوزه‌های مختلف دست‌اندرکار هستند هنوز نگرش خود را منطبق با این قضایا نکرده‌اند شاید در این حوزه ما نیاز به قانون هم نداشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول