اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ایلام

فارس گزارش می‌دهد

تسلیم نشدن کشاورزان ایلامی از تهدید تنش کم‌آبی /«بامیه» محصولی مقاوم در برابر گرما و کم آبی

بامیه از جمله محصولاتی است که در مقابل گرما مقاوم است و با مکانیزه کردن کشت این محصول نسبت به محصولات دیگر مانند برنج به آب خیلی کمتری نیاز دارد.

تسلیم نشدن کشاورزان ایلامی از تهدید تنش کم‌آبی /«بامیه» محصولی مقاوم در برابر گرما و کم آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، افزایش دما و کاهش منابع آبی بسیاری از کشاورزان را به سمت حرکت به کشت محصولاتی با نیاز آبیاری کم وا داشته است.

بامیه از جمله محصولاتی است که در مقابل گرما مقاوم است و با مکانیزه کردن کشت این محصول نسبت به محصولات دیگر مانند برنج به آب خیلی کمتری نیاز دارد.

 

 

به پنج کیلومتری منطقه‌ای در شمال غرب دره‌شهر رفته تا به روستای چمکلان رسیدیم، جایی که هم دارای آب است و هم دارای خاکی حاصلخیز است.

یکی از کشاورزان این منطقه می‌گوید: به برکت رودخانه سیمره انواع محصولات کشاورزی در این روستا کشت شده و خوشبختانه تولید مطلوبی را هم داریم.

مرتضی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: یکی از محصولات کشت شده در این منطقه بامیه بوده و این روزها خیلی از کشاورزان را مشغول کشت و زرع کرده است.

وی ادامه داد: امسال در مجموع یک هکتار از اراضی تحت اختیارم را به کشت بامیه اختصاص داده‌ام.

یکی دیگر از کشاورزان منطقه می‌گوید: اگر دسته جمعی و تمام اهالی خانواده را راهی مزرعه کنم روزانه تا 100 تا 150 کیلوگرم بامیه چیده می‌شود.

علی در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: بامیه برداشت شده در دره‌شهر پرثمر بوده و هم مورد استفاده و استقبال مردم منطقه قرار گرفته است.

 

 

وی ادامه داد: قیمت ارائه شده بامیه در بازار ایلام نیز مطلوب بوده مردم استان ایلام از این محصول استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: امسال 30 هکتار از اراضی شهرستان دره‌شهر به کشت محصول بامیه اختصاص یافته است.

سیدمحمد تراب میری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: توسط برداشت کشاورزان در هر هکتار زمین بین 3 تا 4 تن بامیه است.

وی ادامه داد: حدود 50 درصد محصول تولیدی دره‌شهر در استان ایلام و بازارهای داخلی مصرف شده و 50 درصد مابقی نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: مقام بودن درخت این محصول در شرایط خشکسالی و همچنین اجرای نوین طرح‌های آبیاری در مزارع می‌تواند به توسعه سطح زیر کشت این محصول در شهرستان دره‌شهر کمک کند.

میری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود 120 تن بامیه از مزارع شهرستان دره‌شهر تولید و برداشت و روانه بازارهای مصرف استان و شهرهای همجوار شود.

بامیه برای کشاورزان درآمدزا بوده و از همه مهم‌تر مقام به کم آبی است و با استفاده از روش آبیاری نوین می‌توان به عنوان کشت جایگزین از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/2246

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول