اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

مروارید سلطانی

حمایت از کالای ایرانی به سبک خانه صنعت!

سکوت معنادار وزیر کار، مسؤولان دولتی حاضر در برنامه و نمایشگاه بین‌المللی مشهد در برابر این تبلیغات به این معناست که حمایت از کالای ایرانی هنوز برای مسؤولان به باور در نیامده و در حد حرف است.

حمایت از کالای ایرانی به سبک خانه صنعت!

به گزرش خبرگزاری فارس از مشهد، وقتی حمایت از کالای ایرانی در حد حرف بماند نتیجه‌اش همین می‌شود که برند آمریکایی که حروف اختصاری آن به معنای «Pay Each Penny to Save Israel» است، حامی مالی برنامه‌ای در سال حمایت از کالای ایرانی می‌شود که با حضور وزیر کار و غیبت معنادار وزیر صنعت در روز ملی صنعت در مشهد اتفاق می‌افتد.

مجری برنامه همایش روز ملی صنعت در مشهد، خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بود که وابسته به بخش خصوصی است اما سکوت معنادار وزیر کار، مسؤولان دولتی حاضر در برنامه و نمایشگاه بین‌المللی مشهد در برابر این تبلیغات به عنوان میزبان به این معناست که حمایت از کالای ایرانی هنوز برای مسؤولان به باور در نیامده و در حد حرف است.

در این رابطه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به فرافکنی دست زده و گفته است: "شرکت نیسان شرق در سال ۱۳۳۴ در مشهد شروع به‌کار کرد و در سال ۱۳۸۲ شیراز دینا همین گروه را در استان فارس ایجاد کرد و در سال ۸۷ نیز گروه ساسان را خریداری کردند و علاوه بر پپسی، آب معدنی و ماءالشعیر و نوشابه پارسی را تولید می‌کنند." 

سوال ما از جناب حسینی این است که همه اینها درست چرا در تبلیغات نوشابه پارسی را تبلیغ نکرده‌اید؟ و چرا از محصولات این گروه صنعتی فقط یک برند آمریکایی تبلیغ شده است؟

زمزم و خوشگوار مگر برند ایرانی نیستند؟ چرا برای گرفتن اسپانسر به سراغ آنها نرفتید؟ شما به عنوان حمایتگر بخش خصوصی که گاهی تیغ تیز انتقاد خود را به سمت دولت می‌برید، چرا برند بومی ایرانی را در این عرصه تنها گذاشتید؟

جناب مهندس حسینی، رئیس محترم خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، درست است که همه محصولات تولیدی ما بومی نیستند و برندهای خارجی با کارگر ایرانی مشغول به فعالیت‌اند، اما مسئله اصلی این است که چرا در بازار داغ رقابت، برند ایرانی را به برند خارجی می‌فروشید؟ اگر روزی برسد که به عنوان مثال زمزم و خوشگوار اعتبار خود را در بازار از دست بدهند و رو به ورشکستگی بگذارند مقصر شمایید که در بزنگاه‌ها برند خارجی را ترجیح دادید.

جناب حسینی شما در جایی گفتید "به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم و قطعا سرمایه‌گذار خارجی اگر بیاید قصد دارد با برند خودش تبلیغ کند."، خیلی خوب است که سرمایه‌گذار خارجی بیاید و سرمایه‌گذاری کند، اما آیا سرمایه همیشه با برند همراه است؟ و آیا جذب سرمایه‌گذار در بخش کالاهای مصرفی که مشابه داخلی دارد با توجه به وضعیت اقتصادی کشور صحیح است؟

گذشته از اینها، مسئله این است که چرا با گذشت سه ماه و نیم از سال حمایت از کالای ایرانی هنوز در مجموعه نمایشگاه بین‌المللی مشهد خبری از تصویب قانونی برای جلوگیری از حضور حامی مالی خارجی وجود ندارد؟! و مدیرعامل این نمایشگاه تنها با بیان اینکه «برای ما هم حضور این اسپانسر تعجب برانگیز بود.» کفایت می‌کند!

پررنگ‌ترین اتفاق در این مراسم سکوت وزیری بود که متولی کار در کشور است! که دوباره این معنا تداعی می‌شود که حرف وقتی به باور تبدیل نشود در حد همان حرف باقی می‌ماند.

اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی اینگونه به کالای ایرانی بی‌مهری می‌شود، اگر نگوییم این بی‌مهری‌ها عمدی بوده، سهوی بوده که پررنگ‌تر از متن خودش را نشان داده که تلنگری به مسؤولان بخش خصوصی و دولتی زده شود تا در جذب سرمایه‌گذار برای تولیدکننده داخلی رقیب نتراشند چرا که تولیدکننده داخلی از مالیات گرفته تا تولید و عرضه با موانعی روبروست که تنها علاج آن در دستان مسؤولانی است که باید به باور و عمل برای حمایت از کالای ایرانی برسند.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول