اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  دین پژوهی

مجید معارف , فرزانه اسدی

عوامل دستیابی به سلامت معنوی از منظر قرآن و حدیث

سلامت انسان مقولة پیچیده ای است و تنها به تشخیص بیماریها و امراض جسمی و سلامت بدن خلاصه نمی شود و ابعاد مختلف دیگری، از جمله سلامت بُعد معنوی انسان را دربرمی گیرد.

عوامل دستیابی به سلامت معنوی از منظر قرآن و حدیث

چکیده مقاله:
زمینه و هدف: سلامت انسان مقولة پیچیده ای است و تنها به تشخیص بیماریها و امراض جسمی و سلامت بدن خلاصه نمی شود و ابعاد مختلف دیگری، از جمله سلامت بُعد معنوی انسان را دربرمی گیرد. سلامت معنوی، از نیم قرن پیش به عنوان یکی از ابعاد چهارگانة سلامت، مورد توجه و عنایت پزشکان، اندیشمندان و روانشناسان قرار گرفته است. این مفهوم، نخستین بار در سال 1971 میلادی توسط موبرگ و تحت عنوان «بهزیستی معنوی» مطرح شد. سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، در واقع ارتباط و اتصال معنوی انسان با خالق است، همان زمینه ساز آرامش قلبی است که انسان را از اضطراب ها، دلنگرانی ها و تشویش ها رها می کند و به امنیت روانی می رساند و در قرآن و روایات ائمه اطهار علیهم السلام با عباراتی چون سکینه و اطمینان قلبی بیان گردیده است. روش تحقیق: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری دادهها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری : بر اساس آیات و روایات، در حوزة اعتقادی: ایمان، تقوا، توکل بر خدا و معاد باوری و در حوزة عملی: ذکر، اقامة نماز، تلاوت قرآن، دعا، توسل و ازدواج، از راه های دستیابی و تقویت سلامت معنوی در انسان هستند.

کلیدواژگان: سلامت، معنویت، سلامت معنوی، ایمان، توکل، ذکرخدا و قرآن

نویسندگان:

مجید معارف , فرزانه اسدی

فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی - دوره چهاردهم، شماره 41, تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول