اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توافق تاجیکستان و چین جهت صادرات آب دریاچه «سریز» بدخشان

مقامات اقتصادی تاجیکستان و چین در مورد صادرات آب دریاچه «سریز» در بدخشان به توافق رسیدند.

توافق تاجیکستان و چین جهت صادرات آب دریاچه «سریز» بدخشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مقامات اقتصادی تاجیکستان و چین در مورد صادرات آب دریاچه «سریز» در بدخشان به توافق رسیدند.

این توافق بین «آریان بانک» تاجیکستان و شرکت چینی «Heaven Springs Dynasty Harvest Group» (هنگ کنگ) صورت گرفته است.

موافقتنامه همکاری های استراتژیک جهت صدور آب این دریاچه از سوی «حسن اسدالله زاده» رئیس «آریان بانک» و  «سری بیما آیوسی» رئیس شرکت «Heaven Springs Dynasty Harvest Group» به امضا رسیده است.

طبق توافق طرفین در محل این دریاچه اقدام به ساخت یک کارخانه بسته بندی آب با هدف صادرات آن به کشورهای آسیای مرکزی و خارج از آن خواهند کرد.

تاجیکستان طی سال های گذشته بحث صدور آب دریاچه سریز را با مقامات جمهوری اسلامی ایران، امارت متحده عربی، اردن و عربستان سعودی در میان گذاشته بود که نتایج خاصی در پی نداشت.

حالا چین با اقدام برای ساخت کارخانه بسته بندی آب نخستین گام در این زمینه را برداشته است.

به اعتقاد تحلیلگران با کسب تضمین سود آوری این پروژه، چین احتمالا در آینده به فکر صدور آب این دریاچه از طریق ساخت خط لوله خواهد کرد.

دریاچه سریز در کوه های «پامیر» یا بدخشان تاجیکستان در سال 1911 میلادی در اثر یک زلزله قوی و پرتاب سنگهای بزرگ بر سر راه رودخانه «مرغاب» پدید آمده است.

طول این سد طبیعی 62 کیلومتر، پهنایش سه هزار و 300 متر و عمق آن به 500 متر می‌رسد. حجم آب آن 17 میلیارد متر مکعب بوده و علاوه بر رودخانه «مرغاب» همچنین 33 رود بزرگ و کوچک به این دریاچه سرازیر می‌شود.  

کارشناسان بر این باورند که با وقوع یک زمین لرزه قوی احتمال فرو ریختن این سد طبیعی و هدایت موج عظیمی از آب با ارتفاع 50 تا 200 متر به درون شهرها و روستاهای تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان و به خطر افتادن جان حدود 6 میلیون نفر کاملا امکان پذیر خواهد بود.

تاکنون چندین کنفرانس بین المللی مربوط به بررسی خطرات احتمالی ناشی از شکستگی این سد و پیدا کردن راه حل های مناسب برگزار شده است. گزینه پیشنهادی مقامات تاجیک تخلیه آب این دریاچه از طریق لوله کشی و هدایت آن به کشورهای منطقه و فراتر از آن برای تامین آب شرب، تولید انرژی برق یا آبیاری زمین های کشاورزی بوده است که تاکنون نتوانسته است جامه عمل پوشد.

تاجیکستان از بیشترین ذخایر آب در آسیای میانه برخوردار است. همه ساله بیش از 64 میلیارد متر مکعب آب در قلمرو این کشور فراهم می‌شود که بیش از 60 درصد از مجموع منابع آب منطقه را تشکیل می دهد.

با وجود ظرفیت عظیم نیروی آب اما تاجیکستان تاکنون توانسته فقط از چهار درصد این ذخایر استفاده کند.

ظرفیت نیروی برق آبی تاجیکستان 527 میلیارد کیلووات ساعت در سال ارزیابی می‌شود که این رقم سه برابر بیشتر از مجموع مصرف نیروی برق در آسیای مرکزی است. از لحاظ برخورداری از منابع انرژی آبی، تاجیکستان بعد از چین، روسیه، آمریکا، برزیل، زئیر، هند و کانادا در هشتمین رده قرار دارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول