اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

البرز

فارس البرز گزارش می‌دهد

وقتی شاهنامه ته خطی‌ها پایانی خوش پیدا می‌کند/ بهبودیافتگانی که برای کارتن خوابان پدری می‌کنند

پایان شاهنامه ته خطی‌ها اینجا پایانی خوش دارد، از دستهای تخریب گری که امروز چرخه تولید را با کاشت و داشت و برداشت می‌چرخاند و آغوش‌هایی که با وجود خستگی مأمنی برای بی‌پناهان است.

وقتی شاهنامه ته خطی‌ها پایانی خوش پیدا می‌کند/ بهبودیافتگانی که برای کارتن خوابان پدری می‌کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس استان البرز، شرحی شنیدنی دارد داستان بهبودیافتگانی که امروز نه‌تنها خود را از دام اعتیاد رهانیده‌اند بلکه باهمت و تلاش، چرخه تولید را با زحمت و امید می‌چرخانند و از درآمد حاصله، بی‌پناهان و کارتن خوابان را سرپرستی می‌کنند.

اینجا کارگاهی در دل یک مرکز خیریه میان شهر کرج است، جایی که دستان تخریب‌گر دیروز، پروش دهنده امروز است، اینجا شعار سال به مرحله اجرا رسیده و چرخه تولید با دنده اقتصاد مقاومتی به دست بهبودیافتگان از دام اعتیاد می‌گردد تا رسم و آداب زندگی بازخوانی شود و ته خط رفته‌ها به سر خط برگردند.

کاشت، داشت و برداشت در این مزرعه کوچک، به یک‌چیز منتهی می‌شود، درآمد حاصله‌ای که تنها صرف پدری کردن برای بی‌پناه‌ترین افراد جامعه می‌شود، طعام، دارو و مایحتاج قشر آسیب‌پذیر و کارتن‌خواب کرج، از محل فروش کاکتوس‌های رنگی، گلهای زیبای آپارتمانی و انواع بنفشه‌های آفریقایی تأمین می‌شود.

 مددکار اجتماعی این مرکز خیریه در گفتگو با خبرنگار فارس البرز می‌گوید: بهبودیافتگان این مجموعه خیریه، کاکتوس و گلهای پرطاقت می‌کارند تا آموزش استقامت ببینند و این افراد حتی گلدان‌هایی که این گل‌های زیبا باید در آن پروش بیابند را نیز با دستان خود می‌سازند تا یاد بگیرند، حیات باید دارای چهارچوبی باشد که ریشه‌ها را در خود پرورش می‌دهد و ریشه‌هایی که در قیدوبند گرفتار نیستند، بیرون از خاک می‌مانند و گیاه را از بین می‌برند.

این مددکار ادامه می‌دهد: در مرکز خیریه ما، بهبودیافتگان در کمال همکاری و همفکری، کارها را در بین خود تقسیم می‌کنند، پرورش گل و گیاه، کاشتن آن در گلدان‌هایی که ساخته و رنگ‌آمیزی شده در همین کارگاه است، پرورش و آبیاری و فروش ماحصل زحمت و سپس هزینه کردن آنچه که به‌دست‌آمده برای کسانی که بختشان برای بازگشت به‌سوی زندگی کمتر یاری کرده است.

با دو نفر از مددجویان بهبودیافته این مرکز به گفتگو نشستیم و از تلخ و شیرین‌های روزگاری که در این مرکز گذرانده‌اند پرسیدیم.

بهبودیافته اول که مردی با 33 سال سن بود، غبار درد و رنج حاصل از اعتیاد سابق، گرد پیری بر چهره جوانش نشانده بود و با همه شکستگی‌هایی که در خود داشت، می‌توانستی غرور حاصل از مفید بودن امروز را در وی ببینی.

او که رضا نام داشت به خبرنگار فارس البرز گفت: خداوند را بابت فرصتی که دوباره به من داد شاکر می‌شوم و وقتی‌که غذا و مایحتاج را به دست کارتن خوابان می‌رسانم، لحظه‌ای خود را جای آنان فرض می‌کنم و همان موقع است که قلبم  از حرکت می‌ایستد و قدردان نعمت زندگی سالم می‌شوم.

وی به‌سختی ها و شیرینی‌های راه دراز اشاره می‌کند و می‌گوید: همه فکر می‌کنند در شاهنامه زندگی معتادین پایانی شیرین وجود ندارد و قاعدتاً همه جزو ته خطی‌ها می‌شوند و به نابودی می‌رسند ولی این‌گونه نیست، و این رازمانی با تمام وجود می‌فهمیم که نهال و گیاه در دستانمان جان می‌گیرد و رشد می‌کند.

مرد بهبودیافته دیگر که از همراه خود کمی مسن‌تر بود نیز به خبرنگار ما گفت: سختی‌ها و کمبودهای زیادی را پشت سر می‌گذاریم و بارها از  مسئولین شهری تقاضای مساعدت بیشتر کردیم ولی نتیجه نداشت، آنچه که یک فرد بهبودیافته را از پا می‌اندازد، کار زیاد نیست، بلکه عکس‌العملی است که جامعه با او دارد، ما دستانمان توانایی کاردارد و می‌تواند چرخه‌های مختلف را بچرخاند، کاش مسئولین بستر تولید را برای امثال ما فراهم کنند تا هم بیکاری و نبود معیشت ما از بین برود و تولید به جامعه ما رونق اقتصادی بدهد. 

وی تصریح کرد: ما از اینکه با دست رنجمان بیماران کارتن‌خواب را سرپرستی می‌کنیم و خوشحالی را بر چهره این بی‌پناهان می‌نشانیم احساسی عمیق از رضایت در دلمان به وجود می‌آید، مسئولین نیز کاش کمر همت ببندند و با یک تیر دو نشان بزنند، قطعأ آن‌ها هم این‌گونه از خود رضایت بیشتری احساس خواهند کرد.

شرایط فعلی اقتصادی جامعه ممکن است افراد مختلف از هر طبقه و قشر را تحت تأثیر قرار دهد ولی در بهبودیافتگان و معتادینی که اعتیاد خودرا ترک کرده و نیازمند ورود به جامعه و درآمدزایی هستند مسیر تزلزل بیشتری دارد و آسیب‌های مختلفی بر سر راه نشسته است.

و حالا اعضای بهبودیافته این مجموعه نه‌تنها به‌صورت خودجوش چرخه تولید را می‌چرخانند و درآمدزایی می‌کنند بلکه با دسترنج خود بدون هیچ‌گونه توقعی از بار آسیب‌ها و معضلات جامعه خود می‌کاهند.

مدیر این مرکز خیریه در گفتگو با خبرنگار فارس البرز می‌گوید: کار پرورش این گل‌ها زیر نظر کارشناسان پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی انجام می‌شود و در مرحله بعد برای فروش به نمایشگاه دائمی کلان‌شهر کرج منتقل  و توسط بازوان توانمند بهبودیافتگان به فروش می‌رسد.

به گفته وی درآمد حاصل از فروش گل‌ها و گیاهان به چرخه اقتصادی مرکز بازگشته و صرف اطعام قشر آسیب‌پذیر جامعه و همچنین کارتن‌خواب‌های شهر می‌شود.

مدیر این مرکز خیریه بابیان اینکه گلدان‌هایی مصرفی پرورش گل و گیاه نیز توسط بهبودیافتگان ساخته، طراحی و تزیین می‌شود. خاطرنشان کرد: اعضا از سال 94 به‌صورت رسمی و دائمی شروع به فعالیت کرده و تاکنون با تمام سختی‌ها، خستگی‌ناپذیر همچنان سر پا ایستاده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به بستری نیاز است که با کمک افرادی مانند اعضای این مجموعه، از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و چرخه رونق اقتصادی را بچرخانیم .

مدیرکل بهزیستی استان البرز در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: 120 کمپ فعال در استان البرز وجود دارد که ثمن‌های بسیاری در این کمپ‌ها مشغول فعالیت برای درمان اعتیاد و توانمندسازی معتادین بهبودیافته و در حال اعتیاد هستند.

 اسدالله حیدری افزود: هم‌اکنون 471 بهبودیافته از حمایت‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند  و 490 بهبودیافته نیز برای ایجاد شغل و درآمدزایی در حال آماده شدن هستند.

وی بابیان اینکه این 120 کمپ با مجوز بهزیستی فعالیت‌های مستمر دارند، کرد: از این تعداد کمپ‌ها، 15 مرکز به‌صورت سرپایی و 5 کمپ نیز مخصوص بانوان است و در کل 49 هزار نفر در سال 96 از خدمات بهزیستی درزمینهٔ معضل اعتیاد بهره‌مند شده‌اند.

این مسئول البرزی ادامه داد: در سه ماه اول سال جاری، 15 هزار نفر درزمینهٔ اعتیاد تحت پوشش خدمات قرارگرفته‌اند و آمار دقیقی از بهبودیافتگان استان البرز به دلایل احتمالی  لغزش‌ها و برگشت‌ها، موجود نیست که طرح دادگاه درمان‌مدار نیز به همین خاطر مصوب شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در حوزه توانمندسازی بهبودیافتگان برای بازگشت به زندگی عادی اجتماعی و تأمین معیشت برنامه‌های خوبی ازجمله ارائه تسهیلات و پیگیری برای درمان وجود دارد.

هستند کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که امروز توسط معتادین و کارتن‌خوابان اداره می‌شوند و تولید وطنی دارند و این مسئله یکی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است که فعالیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر سازنده، درون‌زا و الگو برای سایر کشورهای جهان باش.

امروز۱۷۰ کشور در جهان اعلام کرده‌اند که اعتیاد مشکل اول جامعه آنان است، حال با توجه به اینکه کشور ما دارای جمعیت جوان زیادی است، برای معضل گرایش به مواد مخدر و اعتیاد به اشکال مختلف، باید چنان برنامه‌ریزی کنیم که اول پیشگیرانه باشد و سپس حمایتگرانِ، تا شاهد به ته خط رسیدن سرمایه‌های فردای سرزمینمان نباشیم.

انتهای پیام/3393

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول