اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشنال گزارش داد:

این اندیشکده به دنبال براندازی در ایران است و در کاخ سفید هم گوش شنوا دارد

یک پایگاه خبری-تحلیلی به معرفی دیدگاه‌های یک لابی حامی رژیم صهیونیستی پرداخته که خواستار براندازی نظام حاکم ایران است.

این اندیشکده به دنبال براندازی در ایران است و در کاخ سفید هم گوش شنوا دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری-تحلیلی «نیشن» در گزارشی به نقش لابی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌.دی‌.دی) در تبلیغ ایده براندازی در ایران پرداخته و نوشته کاخ سفید از ایده‌هایی که این موسسه تبلیغ می‌کند،حرف‌شنوی دارد.

این رسانه در مطلبی با عنوان «این اندیشکده به دنبال تغییر نظام در ایران است و در کاخ سفید هم گوش شنوا دارد» نوشته است: «در سال‌های گذشته اف.‌دی.دی رهبری مخالفت‌ها با برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته‌ای را به عهده داشته و در مقطع کنونی هم، سردمدار تلاش برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی نه تنها علیه ایران بلکه علیه آن دسته از کشورهای اروپایی است که رویکردشان با سیاست‌های ترامپ علیه تهران فاصله دارد.»

اف‌.دی.دی؛ تشکیل و اهداف

«جان جودیس»، خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای سال ۲۰۱۵ توضیح داده شکل‌گیری این اندیشکده بعد از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ شکل گرفت، زمانی که فردی به نام «کالیفورد می» یک گروه کوچک حامی اسرائیل به نام EMET (در زبان عبری به معنی «حقیقت») را تغییر نام داد و آن را به «اف‌.دی‌.دی» تبدیل کرد.

به نوشته نیشن ، در سال‌های ابتدایی، هیئت رئیسه اف.‌دی.‌دی را سیاستمداران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تشکیل می‌دادند، اما در حال حاضر مدیر عامل این موسسه «مارک دابوویتز» است. 

نیشن نوشته است: «دابووتیز تا اندازه زیادی معمار بسیاری از تحریم‌هایی است که ما علیه ایران داریم. او به کنگره درباره نحوه تهیه پیش‌نویس طرح‌ها علیه ایران مشاوره داده و از طرف دیگر هم نظراتش درباره تحریم‌ها را با وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید در میان گذاشته است.»

 

رسانه آمریکایی نوشته «هراس‌انگیزی‌هایی» که لابی اف‌.دی‌.دی و سیاستمداران وابسته به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا ایجاد می‌کنند در تحریک باورهای عموم به ترس از اسلام‌گرایی نقش دارند. 

«آندرو باکویچ»، از منتقدان جریان نومحافظه‌کار می‌گوید: «در واشنگتن، ترویج تنش و هراس کارآمد است.»

«نیشن» نوشته که راهبرد هراس‌انگیزی نه تنها کارآمد است، پول‌ساز هم هست: «مرور آخرین اظهارنامه مالی اف‌.دی‌.دی نشان می‌دهد که این گروه نسبتاً کوچک بیش از ۹ میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده است.»

با آنکه منبع این پول‌ها مشخص نیست نام ثروتمندان آمریکایی و حامی رژیم اسرائیل مانند «برنارد مارکوس» و «لئونارد آبرامسون» در هیئت رئیسه اف.دی‌.دی دیده می‌شود. 

یکی از دلایل موفقیت اخیر اف.دی.دی سترسی‌هایی است که بر خلاف سایر اندیشکده‌ها و گروه‌ها به کاخ سفید فعلی ترامپ دارد. به همین دلیل، در مطالبی که در آن منتشر می‌شود حتی یک کلمه در انتقاد از ترامپ به چشم نمی‌خورد. 

به نوشته نیشن، لابی اف.دی.دی بعد از موفقیت در ترغیب ترامپ به خروج از برجام اکنون اندیشه‌های بزرگ‌تری در سر دارد. 

«باربارا اسلاوین»، از اعضای اندیشکده شورای آتلانتیک، هدف بعدی این لابی را راه‌اندازی «کارزار فشار حداکثری علیه حکومت ایران و مردم این کشور» توصیف می‌کند. یکی از این فشارها، اعمال تحریم‌ها است. 

نشنال با ارائه فهرستی از مواردی که اعضای لابی اف‌.دی‌.دی خواستار تحریم بخش‌های مختلف اقتصاد ایران شده‌اند نوشته است: «البته هدف نهایی کشتن توافق هسته‌ای برجام و وارد شدن به جنگ اقتصادی علیه ایران، چنانکه برخی از تحلیلگران اف.دی.‌دی آشکارا اعتراف می‌کنند، براندازی نظام ایران است.»

انتهای پیام/ m

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول