اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فارس گزارش می‌دهد

چای ترش چربی‌سوز عالی/ دیابتی‌ها چای ترش بنوشند

مصرف زیاد غذاهای حاوی کربوهیدرات باعث می‌شود، قند و نشاسته زیادی وارد بدن شود که اضافه وزن را در پی دارد ولی مصرف چای ترش میزان جذب نشاسته و قند را کاهش داده و باعث کاهش وزن می‌شود.

چای ترش چربی‌سوز عالی/ دیابتی‌ها چای ترش بنوشند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نوشیدنی و چای‌های مفید بسیاری وجود دارد که می‌توان در کنار چای سیاه و یا به عنوان جایگزین آن مصرف کرد و از فواید آن بهره برد، چای ترش یکی از این نوشیدنی‌های خوش طعم و در عین حال مفید است که بر عکس چای سیاه که جذب آهن را کاهش می‌دهد، خود حاوی مقداری آهن است.

چای ترش را هم می‌توان به صورت گرم نوشید و هم می‌توان آن را به صورت نوشیدنی خنک مصرف کرد و حتی به شکل قالب‌های یخی درآورد، بنابراین اگر بخواهید در فصل زمستان خود را گرم کنید، بهتر است که آن را دم کرده و به صورت گرم بنوشید، اما در فصل تابستان به منظور رفع عطش خود، می‌توانید از چای ترش خنک شده لذت ببرید.

آشنایی مختصر با چای ترش

چای ترش با نام علمی Hibiscus sabdariffa از خانواده Malvaceae که با نام چای سرخ یا چای مکی هم شناخته می‌شود و دارای طبیعت سرد و خشک است، این چای از زمان‏‌های قدیم در آفریقا و کشورهای گرمسیر مجاور این قاره، برای درمان بیماری‌های کبد، فشارخون بالا، سرطان، یبوست و تب استفاده می‌شده است.

این گیاه به طور گسترده در مناطق حاره‌ای کاشت می‌شود و رنگ قرمز کاسبرگ آن به عنوان نوشیدنی و رنگ خوراکی کاربرد دارد، جام گل این گیاه برای تهیه مربا، نوشیدنی و چای در مصر، ایران، تایلند و کشورهای غربی کاربرد فراوان دارد، مصرف این چای در کل جهان مرسوم بوده و حتی به عنوان یک دارو استفاده می‌شود.

بیش از 300 گونه از این گیاه در سراسر جهان در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر یافت می‌‏شود، موطن اصلی چای ترش، غرب آفریقا است، اما امروزه در آسیا، استرالیا، آمریکای مرکزی و بسیاری از کشورهای گرمسیر در سطح وسیعی کشت می‌شود، همچنین در استان سیستان و بلوچستان به صورت گسترده‌ای کشت می‌شود.

شروع گل‌دهی این گیاه از شهریور تا مهر ماه بوده و برداشت کاسبرگ‌ها در آبان و آذر ماه است، معمولاً کاسبرگ‌ها 20 الی 30 روز پس از ریزش گلبرگ‌ها، به حداکثر رشد خود می‌رسند و 10 الی 20 روز پس از آن رسیدگی کامل حاصل می‌شود، بنابراین بهترین زمان برداشت 40 الی 50 روز پس از ریزش گلبرگ‌ها است.

کاسبرگ‌ها با دست از کپسول جدا می‌شوند و در طی مرحله برداشت باید برای جلوگیری از آلودگی با مواد خارجی و زائد، به هیچ‌وجه کاسبرگ با زمین یا سطح آلوده تماس پیدا نکند و زمان بین برداشت و خشک کردن باید به حداقل برسد.

خواص چای ترش

از ترکیبات شیمیایی کاسبرگ چای ترش که از اجزای اصلی در فعالیت‌های فیزیولوژیکی هستند می‌توان به آنتوسیانین‌ها و پلی‌فنول‌ها اشاره کرد که تأثیرات مربوط به سلامت این چای ناشی از این مواد است، چای ترش دارای کالری کم و فاقد کافئین است.

مصرف چای ترش به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد، هضم و جذب بهتر، تقویت سیستم ایمنی بدن و التیام عفونت‌ها کمک می‌کند، همچنین این چای بی‌نظیر انواع بیماری‌های کبدی را برطرف کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، تقویت‌کننده دستگاه گوارش و سرشار از ویتامین C، انواع مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است.

چای ترش سرشار از اسید آسکوربیک یا ویتامین C است، این ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، این گیاه به علت خواص ضدالتهابی، ضد ویروسی و ضدباکتری که دارد مانع بروز سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گلودرد در افراد می‌شود، همچنین مصرف آن در کاهش تب نیز مؤثر است.

چای ترش حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاونوئیدها است که خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب دارند؛ همچنین این گیاه نقش مؤثری در درمان یبوست دارد و از سرطان روده‌ بزرگ نیز جلوگیری می‌کند؛ ترکیبات هیپرلیپیدمی و هیپوگلیسمی موجود در چای ترش برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند بسیار سودمند است.

چای ترش، برطرف کننده عطش و خنک‌کننده بدن

از چای ترش می‌توان به عنوان یک نوشیدنی ورزشی برای رفع عطش ناشی از تحرک زیاد استفاده کرد، معمولاً برای این منظور چای ترش را به صورت قالب‌های یخی در می‌آورند و مصرف می‌کنند، علاوه بر این چای ترش دارای طبیعت سرد بوده و با مصرف آن می‌توان کل بدن را به یک‌باره خنک کرد.

چای ترش مناسب بانوان

چای ترش ضد درد و برطرف کننده علائم آزاردهنده قاعدگی است، به دلیل متعادل کردن سطوح هورمونی در بانوان، نشانه‌های آزاردهنده دوران قاعدگی مثل تغییر خلق و خوی، دردهای شکمی، افسردگی یا پرخوری را کاهش می‌دهد.

چای ترش، چربی‌سوز عالی

مصرف چای ترش کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند، مصرف زیاد غذاهای حاوی کربوهیدرات باعث می‌شود، قند و نشاسته زیادی وارد بدن شود که اضافه وزن را در پی دارد ولی مصرف چای ترش میزان جذب نشاسته و قند را کاهش داده و باعث کاهش تدریجی وزن در افراد می‌شود.

هشدار در مصرف چای ترش

چای ترش موجب کاهش فشار خون می‌شود بنابراین افرادی که فشار خون پایین دارند باید از مصرف آن خودداری و در صورت تمایل به استفاده از این چای حتماً باید همراه آن از عسل یا نبات استفاده کنند، مصرف زیاد چای ترش در افراد با فشار خون پایین می‌تواند عوارضی مانند ضعف، سرگیجه و حتی آسیب به قلب و مغز را به همراه داشته باشد.

مصرف چای ترش برای زنان باردار مناسب نیست و باید از خوردن آن اجتناب کنند، همچنین برخی از افراد نیز به مصرف چای ترش حساسیت نشان می‌دهند که این حساسیت بیشتر به صورت قرمز شدن چشم یا تب بروز می‌کند.

روش تهیه دمنوش چای ترش

برای هر بار مصرف 5 گرم از کاسبرگ‌های چای قرمز را داخل یک فنجان بریزید و سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و سرپوشی روی آن بگذارید، 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.

بعضی از افراد که طبع سرد یا فشار خون پایین دارند، می‌توانند علاوه بر مصرف نبات یا عسل همراه چای، تکه‌ای دارچین، میخک، جوزهندی و یا زنجبیل هم به این دمنوش اضافه کنند تا علاوه بر به دست آوردن طعم دلخواه خود، بتوانند سردی آن را هم کاهش دهند، باید توجه داشت که اضافه کردن این موارد به چای، خللی در خواص آن ایجاد نمی‌کند.

افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می‌‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و از خواص فوق‌العاده آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/63088/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول