چکیده:
در این تحقیق به مطالعه برندسازی روزنامههای کشور در کلانشهرها پرداخته شده است. روزنامهها برای جلب مخاطبان خود از روشهای متفاوتی استفاده میکنند و بدین ترتیب برند میتواند نقش بسزایی برای روزنامهها در جذب مشتریان داشته باشد. برندسازی منجر به ارتباط بهتر بین مشتریان و مطبوعات میگردد. ارائه اطلاعات صحیح و برندسازی، منجر به تداعی برند شده و در این پژوهش برای برندسازی از متغیر رضایت مشتریان نیز استفاده شده است. روش پژوهش، از نوع توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری، مشتریان روزنامههای اقتصادی هستند که ۳۱۸ نفر به عنوان نمونه در دسترس پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادند که همبستگی مثبت و معناداری بین آگاهی از برند، وفاداری به برند و کیفیت ادراکشده برند با رضایت مشتریان وجود دارد ولی بین تداعی از برند روزنامههای اقتصادی و رضایت مشتریان، رابطه معنیداری وجود ندارد. نتایج رگرسیون خطی نیز نشان دادند که وفاداری به برند در پیشبینی رضایت مشتریان سهم بیشتری دارد.
واژههای کلیدی: برندسازی، رضایت مشتریان، روزنامههای اقتصادی، کلانشهرهای کشور
نویسندگان:
حسن کربلایی حاجیاوغلی: دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانهای، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
علیاکبر فرهنگی: استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
محمد سلطانیفر: دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
علی دلاور: استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
علی گرانمایهپور: استادیار گروه مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری - سال ششم، شماره 22، بهار 1397.