اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

هفت گنجینه معرفتی، فکریِ ناب برای نوجوانان

هفت جلد کتاب معارف کاربردی با شاخص زبان «روان» و «استحکام محتوایی» توسط حجت الاسلام رئیسی رونمایی شد.

هفت گنجینه معرفتی، فکریِ  ناب برای نوجوانان

من که هستم؟ فرق روح و جسم من چیست؟ آیا جهان‌های موازی در این جهان مادی هم وجود دارد؟ آیا خداوند نامحدود است؟ آیا خداوند عادل است؟ دین اصلاً چیست؟ چرا حقوق زن و مرد در اسلام مساوی نیست؟ چرا دو گروه شیعه و سنی وجود دارد؟ آیا انسان پس از مرگ زنده است؟

این‌ها سؤال‌های بنیادی در ناخودآگاهِ یک نوجوان و جوان است. در پسِ ذهن او پُر است ازاین‌گونه سؤالات که در روزمرگی‌ها و درگیری با مسائل پیش افتاده، گم شده است. اما چرا باید به این سؤالات کلی و اساسی جواب داد؟ چه استفاده‌ای برای او و جامعه دارد؟

ریشه را درست کن، میوه‌ها شیرین می‌شوند

مباحث اعتقادی در تربیت تأثیر بسیار زیادی دارد به‌طوری‌که گاهی با اصلاح دید یک شخص به مسئله «توحید» یا «حیات حقیقتی اخروی» صدها معضل تربیتی، خودبه‌خود حل می‌شود. چراکه مسائل اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی شاخه‌های یک درخت و ناشی از یک نوع نگاه به خود، خدا و دنیا است.

رهبر معظم انقلاب با درک هوشمندانه این موضوع و درحالی‌که این موضوعات توسط کارگزاران فرهنگی به فراموشی سپرده‌شده، در اوایل سال 1397 فرمودند «دعوت جوان‌های ما به علوم عقلی، بسیار مهم است». در همین راستا، مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با حمایت‌های تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام رئیسی توانسته است گام‌های قابل‌توجهی در این زمینه بردارد.

برترین آرزو

برای اولین بار، تألیف هفت جلد کتاب معارف کاربردی برای نوجوانان با ویژگی شاخص زبان «روان» و «استحکام محتوایی» که نگاهی نو را به مخاطب نسبت به خود، خدا و دین ارائه می‌کند، حاصل تلاش‌های گروه تحقیق و تدوین متون موسسه جوانان آستان قدس رضوی که متشکل از طلاب نخبه حوزه علمیه مشهد است، می‌باشد. این مجموعه با عنوان «برترین آرزو» با مدل نگارش نوجوانانه و محتوای مباحث اعتقادی به همراه تصویرسازی بر اساس آثار، آراء و مبانی فکری علامه طباطبایی(ره) گردآوری شده است.

هدف این مجموعه بر این است که بر بستر این کتاب‌ها با تصحیح نگاه نوجوان به انسان، خدا، جهان و دین ، زمینه برای رشد معنوی و رهایی او از بردگی شهوت و غضب فراهم آید. این امر به‌زعم رهبری فرزانه انقلاب «برترین آرزو» است. ایشان ماه رمضان سال 1397 می‌فرمایند:«  آماده‌سازی فضا برای رشد معنویت و رهایی از بردگیِ شهوت و غضب در انسان‌های مستعد؛ این هم یکی از آن برترین آرزوها است که غالباً به این توجّه نیست. باید فضا جوری بشود که انسان‌های مستعد بتوانند در آن فضا حرکت کنند، امثال حاج میرزا علی‌آقای قاضی‌ها و علّامه‌ی طباطبائی‌ها و شخصیّت‌های برجسته‌ی این‌جوری به وجود بیایند.»

اقدامی مهم برای شکل‌گیری شخصیت فکری نوجوانان

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آئین رونمایی از این مجموعه کتب معارف کاربردی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا علیه‌السلام طرقبه برگزار شد با اشاره اینکه این اقدام برای نوجوانان که در مراحل تکلیف هستند و شخصیت فکری آن‌ها در حال شکل‌گیری است بسیار مهم است، گفت: در سایه این کتاب‌ها و دوره «هفت روز در بهشت» نوجوانان می توانند مبانی معرفتی صحیحی داشته باشند و در این فضای شبهه افکنی ها دچار تزلزل نشوند.

 

تولیت آستان قدس رضوی افزود: تدوین این کتاب‌ها که به دنبال تبیین و تعلیم مبانی معرفتی برای نوجوان است بسیار ارزشمند می‌باشد. از اساتیدی که در تهیه این مجموعه نقش داشتند و موسسه جوانان آستان قدس رضوی تشکر می‌کنم.

یکی از آرزوهای تمام دوران فعالیتم بود

حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه از اساتید مبرّز فلسفه و حکمت کشور، با اشاره به نیاز حوزه تعلیم و تربیت به چنین مجموعه‌ آثاری گفت: تولید چنین مجموعه‌ای، ویژه نوجوانان و جوانان یکی از آرزوهای تمام دوران فعالیتم بوده است. وی افزود: رهبر معظم انقلاب در مراجعاتی که به ایشان داشتیم تأکید ویژه‌ای به تولید محتوای اعتقادی برای جوانان داشتند که شما این اتفاق را رقم زدید.

آیت‌الله حسن رمضانی از اساتید حوزه علمیه قم نیز ضمن تقدیر از انتشار این مجموعه فاخر گفت:  این‌گونه مباحث علوم و معارفی است که راهگشا و تثبیت‌کننده عقاید اصیل امامیه است. مباحث کلامی سنتی و قدیم با توجه به شرایط ‌روز جوابگو نیست بلکه گاهی مانع و سد راه است و ایجاد شبهه می‌کند.

آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه از اساتید فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اینکه این مجموعه کتب و دوره‌ی «هفت روز در بهشت» آرزوی چندین و چندساله ما بود، گفت: شما با بهره‌گیری از انوار مقدس حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، درک موقعیت کردید و به لطف حضرت حق توانسته‌اید دست به این اقدام بزنید. وی افزود: در افق تمدن اسلامی به بسط این‌گونه نگاهی نیازمندیم.

آغاز سیر و سلوک جوانی و گره‌گشایی فکری در هفت جلد

اولین جلد کتاب با موضوع «معرفت‌شناسی» با سرفصل‌های «راههای شناخت واقعیت»، «مبانی تفکر»، «سواد رسانه ای» و « مغالطات منطقی» است.

جلد دوم از این گنجینه معارف، کتاب «انسان‌شناسی» است که شامل سرفصل‌های مختلف در راستای خودشناسی با موضوعات «من کیستم؟»، «نسبت من و تن»، « کمال انسان» و « مراتب عالم هستی» ازجمله موضوعات ارائه شده است.

جلد سوم از این مجموعه کتاب با موضوع «خداشناسی» شامل مباحثی از جمله: برهان نظم، برهان وجوب و امکان، برهان فطرت، برسی فرضیه تکامل، بحث از علت هستی بخش، صفات خداوند متعال، مباحث مربوط به توحید و در پایان پاسخ به شبهاتی در حیطه خداشناسی از جمله بحث عدل الهی است.

جلد چهارم با موضوع «راهنما شناسی» به تشریح مقام انسان کامل پرداخته است و در ادامه  ولایت ونبوت و امامت، علم امام  علیه السلام، عصمت امام   علیه السلام، ضرورت وجود حجت الهی، راههای ایمان به حجت الهی را شرح می دهد.

 

کتاب «اسلام‌شناسی»، جلد پنجم این مجموعه است که در خصوص اثبات اعجاز قرآن و تعریف دین طرح مسئله کرده است و آشنایی با پیامبر اسلام صلی الله علیه واله وسلم، تعریف دین، پاسخ به برخی شبهات پیرامون دین مبین اسلام از جمله اسلام و خشونت، اسلام و حقوق زنان از دیگر موضوعات این اثر می باشد.

جلد ششم با موضوع «شیعه شناسی»، به مباحث تاریخ شکل گیری شیعه و اهل سنت و انشعابات انها ، برسی حدیث غدیر و حدیث ثقلین، بحث مهدویت، همچنین مرجعیت و ولایت فقیه در عصر غیبت اشاره کرده است.

آخرین جلد این مجموعه با عنوان «معادشناسی»، مخاطب را با طرح موضوعاتی همانند حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت، بهشت و جهنم و بحث شفاعت است، با خود همراه می‌کند.

چگونه تهیه کنیم؟

با توجه به روان بودن نگارش و محتوای این مجموعه کتاب، مخاطب می‌تواند به‌صورت خودخوان به مطالعه آن بپردازد. شما می‌توانید برای تهیه بسته 7جلدی کتاب معارف کاربردی، با مراجعه پایگاه اینترنتی موسسه جوانان آستان قدس رضوی به آدرس form.javanan.org/ketab_maaref  مراجعه کنید و این مجموعه را که به تیراژ 2هزار نسخه به چاپ رسیده است با تخفیف 50درصدی به خریداری نمایید تا به‌صورت پستی برای شما ارسال رایگان گردد. قابل‌ذکر است تشکل‌ها و مجموعه‌های فرهنگی دارای امتیاز تخفیف بیشتر خواهند بود.

انتهای پیام/ 70037

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول