اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

ساخت‌و‌سازها مانع ثبت جهانی «گهر» است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دریاچه گهر نقطه مهمی برای سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه ساخت و ساز خارج از ضابطه برای ثبت جهانی آن مشکل ایجاد می‌کند.

ساخت‌و‌سازها مانع ثبت جهانی «گهر» است

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، علی‌اصغر مونسان شامگاه امشب در حاشیه بازدید از خانه تاریخی افتخارالاسلام طباطبایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دریاچه گهر نقطه زیبا و مهمی برای سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه ساخت‌وساز خارج از ضابطه قطعاً برای ثبت جهانی آن مشکل ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر این ساخت‌وساز با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود، میراث می‌داند کجا ساخت‌وساز انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه مورد خاصی از ساخت‌وساز در منطقه گهر مشاهده نشد، افزود: حساسیت حامیان منطقه را درک می‌کنیم اما سازمان به‌عنوان متولی دلسوزتر از همه است و البته نبایستی مانع توسعه شد.

مونسان در پاسخ به این سؤال که بروجرد موزه تخصصی ندارد و دولت چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده است، بیان داشت: سرمایه‌گذاری جهت ساخت موزه عمدتاً توسط شهرداری انجام می‌شود و نقش سازمان میراث فرهنگی در این بین هدایت‌گری و نظارت بر فرایند ساخت است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 14 موزه منطقه‌ای بزرگ در سطح کشور در حال ساخت است و ساخت موزه‌های محلی نیز در دست بررسی قرار می‌گیرد.

این مسوول از تلاش‌ها برای معرفی و فعال کردن بیش از پیش جاذبه‌های گردشگری غرب کشور خبر داد و گفت: اینکه با چند روز تعطیلی سیل ترافیک در منطقه شمالی کشور راه می‌افتد پسندیده نیست چراکه جاذبه طبیعت غرب کشور چیزی کمتر از شمال ندارد.

مونسان ادامه داد: در معرفی ظرفیت‌ها کم‌کاری شده، ضمن اینکه زیرساخت‌های مناسب نیز مهیا نشده است، به همین منظور امروز چندین بازدید از مناطق گردشگری لرستان را به‌منظور بررسی ظرفیت‌ها انجام شد.

معاون رئیس‌جمهور با ابراز اینکه ایده‌های خوبی در این بازدیدها شکل گرفت، یادآور شد: یکی از موضوعات جدی قابل‌پیگیری آبشار بیشه است که سعی می‌کنیم قطار گردشگری را در این منطقه فعال کنیم.

وی افزود: در خصوص اماکن تاریخی نیز مسائل مربوط به ترمیم و مرمت و همچنین استفاده بهینه از آن‌ها مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

مونسان به پیشینه تاریخی و کهن ایران اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های تاریخی بسیاری در کشور وجود دارد که با بودجه محدود میراث فرهنگی نمی‌توان مشکلات آن‌ها را به‌موقع مورد بررسی قرار داد.

این مسوول اظهار داشت: برخی از اماکن تاریخی را در اختیار بخش خصوصی جهت بهره‌برداری قرار داده تا با سرمایه‌گذاری این بخش کارترمیم و مرمت اماکن، طبق استانداردهای سازمان میراث انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان داشت: با ورود بخش خصوصی در حوزه گردشگری ضمن اینکه برای بسیاری از جوانان شغل ایجاد می‌شود، بسیاری از کمبودهای حوزه تأمین زیرساخت‌ها نیز جبران خواهد شد.

وی ضمن امیدواری از اینکه بتوان گردشگری غرب را با قطبیت لرستان فعال کرد، افزود: با تحقق این مهم، لرستان به یکی از مقاصد جدی گردشگری تبدیل می‌شود.

مونسان تصریح کرد: به نظر می‌رسد روند ثبت ملی آثار تاریخی سرعت قابل قبولی دارد، اما اگر احساس شود این روند در لرستان کند بوده بازنگری جدی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول