اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

در مراسم رونمایی از کتاب « گیابه‌ند» عنوان شد

۵۰۰ بیماری با داروهای گیاهی درمان می‌شود/ برای درمان بیماران صعب‌العلاج نیازمند بودجه تحقیقاتی هستیم

مسوول تحقیقات شفای کردستان گفت: با بیش از سه دهه با تجارب علمی، تولید انواع فرآورده‌های دارویی و گیاهی، خدمات طب سنتی و طب بومی اعلام می‌کنم که ۵۰۰ نوع بیماری گریبانگیر جامعه با گیاهان دارویی درمان می‌شود.

۵۰۰ بیماری با داروهای گیاهی درمان می‌شود/ برای درمان بیماران صعب‌العلاج نیازمند بودجه تحقیقاتی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کتاب «گیابه‌ند» ۱۵۰ سال قبل نوشته و تنها نسخه باقی‌مانده از آن توسط تیم تحقیقاتی شرکت شفای کردستان به روزآوری و ترجمه شده است و در مراسم رونمایی به نوه ی مرحوم اسماعیل حکیم، پروفسور سالم الحکیم از دهوک تقدیم شد.

گیاهان دارویی در روند درمان موثر بوده و بادسترسی آسان تهیه می شود

گیاه درمانی شفا در کردستان با داروهای طبیعی و ارائه خدمات طب سنتی و طب بومی کردستان فعالیت دارد و در این زمینه دستاوردهای زیادی داشته است، شفای کردستان پیشرو در احیای طب بومیkTM کردستان، برگزیده تندیس‌های تحقیق در جشنواره مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت و شناسایی صدها گیاه دارویی بوده است.

راهکارهای تحقق، شعارهای سالانه سازمان بهداشت از دیدگاه شفای کردستان، مقاومت به داروهای ضد میکربی، سالمندی و سلامت، دیابت، افسردگی، ایمنی موادغذایی، کاهش مرگ‌های قلبی و حملات قلبی مغزی و سلامت برای همه است.

در آیین رونمایی از نسخه به روز آوری شده کتاب گیابه‌ند نوشته نوژدار اسماعیل حکیم اهل دهوک با حضور رئیس و مسوولین دانشگاه، مسوول تحقیقات داروگیاهی شفای کردستان و کارشناسان داروهای گیاهی از سلیمانیه عراق در محل سالن همایش دانشکده هنر دانشگاه کردستان برگزار شد.

مسوول تحقیقات شفای کردستان در این مراسم اظهار کرد: مشاهده نتیجه درخشان درمان‌های سنتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها که از توان مردم منطقه کردستان و مناطق کردنشین خارج است و با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و رشد صدها نوع گیاه دارویی ایده‌ای نو در وجود من شروع به رشد کرد که نتیجه آن دارو گیاهی شفای کردستان است.

شفای کردستان نمونه‌ای از طب بومی کشور است

سید برهان حسینی در ادامه سخنان خود افزود: شفای کردستان نمونه موفق از نهادینه کردن طب بومی کشور است که امیدواریم با مداومت این امر تا نسل‌های آینده بر حجم و محتوای این کتاب ارزشمند افزوده شود.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ گیاه مختلف در کوه‌های مناطق کردستانات وجود دارد که بیش از ۱۰۰ نوع آنها کاربرد درمانی دارد.

داروهای گیاهی نقش حمایتی در درمان بیماری‌های لاعلاج دارند

به گفته مسوول تحقیقات شفای کردستان، برای درمان بیماران لاعلاج نیازبه بودجه تحقیقاتی داریم و در حال حاضر داروهای گیاهی نقش حمایتی از بیماران صعب‌العلاج را ایفا می‌کنند ولی صدها مورد بیمار که از لحاظ پزشکی درمان آنها بدون اثر بود، به طور معجزه‌آسایی با داروهایی گیاهی بهبود یافتند.

حسینی اذعان کرد: در کتاب ۴۰ سال با KTM یا تب بومی کردستان با همکاری سازمان بهداشت جهانی به درمان چندین مورد بیماری لاعلاج با گیاهان دارویی اشاره کرده‌ایم که دانشگاه کردستان در حال چاپ این کتاب است.

وی با بیان اینکه داروهای گیاهی چون طبیعی هستند بدون ضرر و سالم تر از گیاهان شیمیایی و ارزانتر است هر چند حمایت بیمه‌ای ندارد، اما مصرف آن باید تحت نظر کارشناس این امر و بدون مصرف خودسرانه باشد.

۵۰۰ نوع بیماری با انواع گیاهان دارویی درمان می شود

حسینی با بیان اینکه در طول ۳۰ سال از شروع تهیه گیاهان دارویی به صورت مجوز دار و استاندارد حدود ۶۵۰ هزار برگ نسخه از مراجعه کنندگان به داروخانه گیاهی شفای کردستان بایگانی شده است.

وی از درمان ۵۰۰ نوع بیماری با انواع گیاهان دارویی ساخت شفای کردستان در ۵۰ شعبه در مراکز استان‌ها و کشورهای همسایه از جمله عراق، هولیر و سلیمانیه خبر داد و گفت: شفای کردستان در همه مراکز استان‌ها نمایندگی فعال دارد و بیش از سه دهه سابقه و تجربه علمی با تولید انواع فرآورده‌های دارویی و گیاهی، خدمات طب سنتی و طب بومی بیش از ۵۰۰ نوع بیماری گریبانگیر جامعه را درمان کرده‌ایم.

مسوول تحقیقات شفای کردستان با اشاره به گردآوری کتاب تب بومی کردستان که در دست چاپ است، اذعان کرد: حدود ۴۰ نفر به مدت ۷ سال برای تهیه و گردآوری این کتاب فعالیت داشتند که به جرات می‌توان گفت این کتاب در نوع خود با کتاب قانون ابن سینا مطابقت دارد و کتاب ابن سینا در کورده‌واری است.

حسینی تاکید کرد: داروهای گیاهی امروزه با مطالعه و دانش شناسایی شده و به مردم عرضه می‌گردد، متاسفانه گیاهان دارویی که از قدیم شناخته شده بود با نام‌های علمی امروزی مغایرت دارد اما در این کتاب ما به ذکر نام‌های علمی همت گمارده‌ایم.

وی عنوان کرد: چاپ مرحله اول این کتاب با زبان کردی است که امیدواریم با همکاری پژوهشکده کردستان‌شناسی نسخه فارسی آن را هم در آینده‌ای نزدیک چاپ کنیم.

حسینی در پایان سخنان خود تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرد که طب سنتی باید احیا شود ولی متاسفانه ما سالیان درازی با طب سنتی و گیاهان داویی مناطق خود بیگانه و در مقابل آن جبهه می‌گیریم و این امر برای مسوولان دانشگاهی و آکادمیک ما جای تاسف و نگرانی است چرا که ما تا کنون غافل از این گنجینه عظیم بوده و نگرانیم که این علم بدون نشر از بین برود.

رئیس دانشگاه کردستان در این مراسم عنوان کرد: تقدیر از نویسندگان و گردآورندگان این کتاب جای تقدیر و تشکر دارد ، امید است این امر در راستای ماندگاری تحقیق و شناسایی گیاهان دارویی، استفاده از پتانسیل های منطقه کورده‌واری و دستاوردهای علمی ارتقاء یابد.

فردین اخلاقیان در ادامه افزود: مجموعه خدمت گذاران دانشگاه کردستان به سهم خود از بانیان این امر حمایت و پشتیبانی کرده و از برنامه‌های طراحی شده برای آینده در این زمینه حمایت می‌کند.

از دل خاک سرزمین خود درمانگر شده‌ایم

کارشناس گیاه درمانی، محقق گیاهان دارویی و نویسنده کتاب در این زمینه اظهار کرد: با تمام وجود برای گسترش سطح دانش گام برمی‌داریم.

جلال رئوفی خاطرنشان کرد: ملت کرد در طول تاریخ با دغدغه درمان خود بدون وابستگی تا کنون همراه بوده است، برای درمان بیماری‌های خود مجبور به رجوع به خاک سرزمین خود بوده و ادامه دهنده اجداد و پدران خویش هستیم که درمان بیماری‌های خود را در دل خاک سرزمین خود جستجو می‌کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما در عرصه طب پزشکی مناطق کردنشین ادبیات نوشتاری نداریم و فقط به ادبیات درمانی شفاهی تا کنون بسنده کرده‌ایم که این امر در مرور زمان به فراموشی سپرده و دچارتحریف شده است.

درمانگر طب سنتی در کردستان تاکید کرد: ما نیازمندیم علم و دانش افراد مسن و سالخوردگان باتجربه خود را در زمینه گیاهان دارویی مکتوب کنیم چراکه سخنان هر کدام، کتابچه‌ای از علم و تجربه و درمان است که این امر با چاپ و گردآوری طب پزشکی کورده‌واری در آبان ماه امسال به سرمنزل مقصود خواهد رسید و ضرورت دارد همه ما به سهم خود گام‌هایی در این راستا برداریم.

رئوفی با بیان اینکه چرا طب مالزیایی در دنیا شناخته شده است و در سازمان ملل حرفی برای گفتن دارد، افزود: با همت جمعی و تلاش خستگی‌ناپذیر همه کوردها باید دغدغه جمع‌آوری این کتاب راداشته باشند و با علم، دانش و سواد آکادمی در این راه قدم برداریم و پروسه درمانی را دنبال کنیم.

در پایان این مراسم از ۲۳ نفر از گردآورندگان کتاب «گیا‌به‌ند» تقدیر و لوح زرین توسط رئیس دانشگاه کردستان به سیدبرهان حسینی مسوول تحقیقات شفای کردستان اهداء شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول