اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

حرکت اتومبیلرانی زنجان در پیچ و خم مشکلات

ورزش ثروتمندان در فقر!/ زنجان پیست اتومبیلرانی ندارد

این روزها با گذشت یک ماه از فصل تابستان؛ بسیاری از جوانان علاقه‌مند به موتورسواری و اتومبیلرا‌نی به علت نبود امکانات و پیست موتورسواری به سمت جاده‌های شهر‌ سرازیر می‌شوند.

ورزش ثروتمندان در فقر!/ زنجان پیست اتومبیلرانی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ موتورسواری و اتومبیلرانی از جمله ورزش‌های مفرحی است که طرفداران بسیاری دارد.

در واقع بسیارند؛ جوانانی که به رشته موتورسواری علاقه داشته و مسابقات فرمول یک و ... از این قبیل را دنبال و برای همین امر ساعت‌ها پشت تلویزیون نشسته و وقت می‌گذارند.

علاوه بر این اما بسیارند؛ جوانان با استعدادی که با کمترین امکانات در این رشته فعالیت داشته و اتفاقا به جایگاه‌های خوبی نیز رسیده‌اند و فعالیت آنها در بخش‌های سرعت و حرکات نمایشی نسبت به قبل بهبود یافته است.

این روزها با گذشت یک ماه از فصل تابستان؛ بسیاری از از جوانان علاقه‌مند به موتورسواری و اتومبیلرانی به علت نبود امکانات و پیست موتورسواری به سمت جاده‌ها خیابان‌های شهر‌ سرازیر می‌شوند.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: یکی از مشکلات هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان، نبود امکانات است.

یدالله واعظی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو پیست موتورسواری در استان زنجان وجود دارد که هیچ کدام در مالکیت هیأت نیست؛ تصریح کرد: یک پیست آن در ضلع جنوبی اتوبان خصوصی بوده در اختیار بخش خصوصی است و برای برگزاری مسابقات از مالک اجازه ورود می‌گیریم و دومین پیست نیز در شهر صائین‌قلعه بوده که توسط یک خیر اهدا شده بود، اما راه و شهرسازی زمین آن را به اسم خود سند زده است که در حال حاضر در مراحل پایانی برگرداندن سند به نام خیر هستیم.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان زنجان با اشاره به اینکه تجهیزات لازم برای آماده‌سازی پیست از طرف هیأت وجود دارد؛ افزود: مشکل اصلی در این بین آن است که پیست‌ها در مالکیت خود هیات و یا اداره کل ورزش و جوانان نیست و چون شخصی نیست ما نمی‌توانیم آن را استاندارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه از طریق شورای شهر پیگیر اختصاص مکانی در قالب پیست به هیات هستیم؛ اضافه کرد: البته تاکنون موفق به گرفتن زمین نشده‌ایم.

 

*واگذاری به بخش خصوصی اصولی انجام شود

واعظی درپاسخ به سوال خبرنگار فارس در زمینه مزایا و معایب خصوصی‌سازی اماکن ورزشی نیز گفت: واگذاری به بخش خصوصی باید اصولی انجام شود؛ اما اگر اصولی نباشد به دردی نمی‌خورد.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان زنجان تصریح کرد: امروز وضعیت ما اینطور است که با وجود ورزشکاران فعال بسیار در این حوزه پیست اتومبیلرانی نداریم و پیست‌ موتوسواری نیز شخصی است.

وی نبود امکانات در حوزه اتومبیلرانی شتاب و سرعت را مختص زنجان ندانست و گفت: در کل کشور چنین مشکلی وجود دارد؛ یعنی پیست سرعت و شتاب فقط در تهران و چند استان برخوردار وجود دارد.

واعظی با اشاره به اینکه با شرایط موجود در زنجان فقط ظرفیت برگزاری مسابقات آفرود را داریم؛ بیان کرد: این مسابقات را هم در دره‌های اطراف برگزار می‌کنیم و البته چون امکانات لازم را نداریم و پیست متعلق به خود هیأت نیست؛ مسابقات هر چند سال یکبار برگزار می‌شود به طوری که قبل این مسابقات را در معدن ماسه برگزار کردیم.

 

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان زنجان با اشاره به اینکه برای تمرین ورزشکاران در بخش آفرود مناطقی در استان وجود دارد؛ افزود: با این حال امکانات بسیار محدود است.

وی با اشاره به فعالیت 110 نفر در رشته موتورسواری و حدود 70 نفر در رشته اتومبیلرانی بیان کرد: در مجموعه 180 ورزشکار در این دو رشته فعالیت دارند.

واعظی با اشاره به اینکه تامین هزینه‌های موتور و خودرو به عهده خود شخص است؛ تصریح کرد: برای مثال در رشته موتورسواری؛ موتوری هم داریم که قیمت آن به 100 میلیون تومان هم می‌رسد.

 

*90  درصد موتورهای بالای 250 سی سی قاچاق است

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان زنجان در پاسخ به این سوال که آیا موتورسواری و اتومبیلرانی ورزش ویژه قشر مرفه است؟؛ نیز گفت: این موضوع درست است؛ چون فعالیت در این رشته هزینه بسیاری به اشخاص تحمیل می‌کند؛ اما ورزشکاران با سطح مالی متوسط هم در این رشته فعال هستند.

وی همچنین به نوع موتورهای به کار گرفته شده در این رشته و مسابقات نیز اشاره کرد و گفت: 90  درصد موتورسیکلت‌های بالای 250 سی سی قاچاق بوده و توقیف می‌شود؛ ولی راهنمایی و رانندگی موتورسیکلت‌های زیر 250 سی سی را پلاک می‌کند؛ از همین رو در رده‌های پایین‌تر نیز موتور استفاده می‌شود.

واعظی با بیان اینکه در این ورزش مبحث ایمنی نیز بسیار قابل توجه بوده و از همان آغاز فعالیت ورزشکاران نسبت به ارائه توصیه‌های ایمنی و اخذ تعهداتی درباره رعایت نکات ایمنی اقدام می‌شود؛ اضافه کرد: اصلا خاصیت این ورزش آن است که باید لباس خاصی برای پیشگیری از آسیب دیدن به تن کرد.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان زنجان ادامه داد: با نظارت‌های صورت گرفته درصد حوادث بسیار کم است و اگر هم مصدومیتی بوده بسیار جزئی بوده و مورد جدی برای ورزشکاران به وجود نیامده است.

وی همچنین در توضیح وضعیت فعالیت ورزشکاران از نظر مقام‌آوری نیز اینگونه توضیح داد که ورزشکاران زنجان با وجود کمبود امکانات ولی فعالیت خوبی دارند و سال گذشته مقام‌های خوبی در مسابقات بین‌المللی ترکیه کسب کردند، همچنین در مسابقات آفرود سال گذشته که در قزوین در سطح بین‌المللی برگزار شد؛ زنجانی‌ها صاحب مقام شدند و در این حوزه بیش از 10 مربی در استان فعال است.

واعظی همچنین به ورود جدی و مطلوب بانوان به این ورزش نیز اشاره کرد و افزود: طی چند سال اخیر بانوان نیز در این حوزه خوب وارد عمل شده و فعالیت خوبی کرده‌اند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول