اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داد

بازگشایی اتاق‌های شاه‌نشین سی‌و‌سه پل پس از چند دهه/ آغاز طرح تعویض در و پنجره‌های پل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از بازگشایی و ساماندهی اتاق‌های شاه‌شین پل تاریخی سی‌وسه پل پس از چند دهه خبر داد.

بازگشایی اتاق‌های شاه‌نشین سی‌و‌سه پل پس از چند دهه/ آغاز طرح تعویض در و پنجره‌های پل

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری از بازگشایی و ساماندهی اتاق‌های شاه‌شین سی و سه پل پس از چند دهه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به این‌که سی و سه پل یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های تاریخی زاینده‌رود است که به صورت دو طبقه طراحی و در بیش از 400 سال قبل بنا شده است، در میانه پل و در محور غربی پل دو اتاق وجود دارد که بر روی بدنه آن و بر روی چهار لایه گچ که کشف شده است تزئینات زیبایی به صورت کاربندی و نقوش گیاهی بر روی گچ با رنگ‌های زیبایی تزئین یافته است.

وی افزود: در چند دهه گذشته با توجه به آسیب‌هایی که رهگذران به تزئینات این اتاق‌ها وارد کرده بودند تمامی در و پنجره‌های این اتاق‌ها مسدود شد، بنابراین امروز در راستای طرح ساماندهی و زیباسازی این پل عظیم تاریخی که بیش از 300 متر طول دارد و پس از چند دهه جهت مرمت تزئینات و تعیین کاربری گردشگری برای این اتاق‌های شاه نشین، این اتاق‌ها مجددا بازگشائی شد که خود می‌تواند رویدادی ارزشمند در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی اصفهان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به سایر طرح‌های مرمتی سی و سه پل افزود: با توجه به این‌که این پل دو طبقه دارای در و پنجره‌های متعددی بوده و در سال‌های گذشته این در و پنجره‌ها فرسوده شده و یا این‌که از درهای آهنی برای این بخش از پل استفاده شده، در راستای ساماندهی و زیباسازی منظر سی و سه پل از امروز طرح ساماندهی تمامی این در و پنجره ها با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال آغاز شد.

وی ادامه داد: هم اکنون مرمت‌گران با رعایت تمامی اصول حفاظتی و ایمنی تمامی درهای قدیمی را به تدریج از پل جدا کرده و درهای جدید چوبی که با هنر سنتی گره چینی تزئین یافته‌اند، جایگزین آنها خواهد شد.

الهیاری در پایان خاطرنشان کرد: عملیات ساماندهی اتاق‌های شاه‌نشین و همچنین نصب درهای چوبی سی و سه پل تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول