اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش ساواک از بی‌توجهی مردم دزفول به برگزاری انتخابات توسط رژیم پهلوی

ساواک در آبان 55 در گزارشی با اشاره به هزینه 5 میلیون تومانی شهردار وقت دزفول برای حضور مردم در انتخابات به بی توجهی مردم دزفول به انتخابات ساختگی رژیم پهلوی پرداخته بود.

 گزارش ساواک از بی‌توجهی مردم دزفول به برگزاری انتخابات توسط رژیم پهلوی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با وجود تبلیغات فراوان رژیم پهلوی برای احزاب دولت‌ساخته‌ای مثل حزب رستاخیز و هزینه‌های گزافی که رجال سیاسی آن برای خرید رأی مردم می‌کردند، باز هم احزاب با بی‌توجهی مردم روبرو می‌شدند و علاوه بر آن صندوق‌های انتخاباتی با کمترین حضور مردمی مواجه می‌شد. این بی‌توجهی مردم به سیاسی‌بازی‌های رژیم پهلوی به خوبی در میان اسناد ساواک قابل ملاحظه است.

در سندی از گزارش‌های ساواک در آبان 1355 درباره عدم استقبال مردم دزفول از انتخابات و حزب رستاخیز آمده است:

« موضوع: جلسه منزل دکتر مظفر بقایی

جلسه فوق که در تاریخ 3 آبان 1355 با شرکت دو نفر از اهالی دزفول که یکی از آنان گویا خیاط بود تشکیل شد. همین شخص گفت حزب رستاخیز نامی بیش نیست باز حزب ایران نوین و مردم  زیرا اکنون کسی به حزب رستاخیز نمی‌رود و در این انتخابات انجمن‌های ملی نشان داده شد که مردم  موافق دستگاه نیستند چون صندوقی را که جهت اخذ رای در مسجد جامع دزفول گذاشته بودند با توجه به جمعیت که در این مسجد تردد دارند فقط 120 رای ریخته شده بود با اینکه شهردار دزفول 5 میلیون تومان خرج کرده بود نظر بعضی‌ها را جلب کند موفق نشد.

وی اضافه کرد روز جمعه گذشته مسابقه ورزشی در میدان ورزشی اهواز برگزار شد که حدود 35 هزار نفر تماشاچی داشتند همه از دولت بدگویی می‌کردند و فحش می‌دادند شاید مردم دسته‌جمعی در چنین محل‌هایی اجماع می‌کنند تا عقده‌های خود را خالی نمایند...»

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول