اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از امیرکبیرها تا چمران‌ها در دیار آفتاب

استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه‌پرور کشور است، تعداد مفاخری کشور بیش از 4 هزار و 500 نفر هستند که طبق گزارشات یک هزار و 100 نفر معادل یک چهارم نخبگان کشور مربوط به استان مرکزی است.

از امیرکبیرها تا چمران‌ها در دیار آفتاب

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سرمایه در لغت و مفهوم به داشته‌ای گفته می‌شود که از قبل و جانب آن، بتوان به سود، منفعت و یا دستاوردی رسید.

اگر برای هر فضا، زمان سرمایه‌ای در نظر بگیریم عرصه سیاسی نیز به سرمایه نیازمند است، از این نظر می‌توان سرمایه سیاسی را هم کلان و کلی قلمداد کرد و هم فردی و شخصی.

سرمایه سیاسی در چهار حوزه نخبگان سیاسی، نهادهای تصمیم‌ساز، متنفذین سیاسی  در قالب ابرطبقه و احزاب سیاسی باز تولید می‌شود، همچنین در تلقی دینی در اسلام عنصر امامت و ولایت به عنوان حوزه پنجم به بازتولید سیاست شناخته می‌شود. به ویژه اینکه سیاست همان دیانت است در عمل.

 

یکی از اساتید تاریخ استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: به استناد ماده 4 اساسنامه بنیاد ملی نخبگان کشور  نخبه به فرد برجسته و کارآمدی گفته می‌شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی  و اعتلای جامعه انسانی کشور شود.

آرش میرزاخانی می‌افزاید: نخبه سیاسی نیز به شخصی اطلاق می‌شود که پدیده‌های سیاسی را در دو سطح داخلی و بین المللی بررسی کند و با نگاه آینده‌نگرانه، حوادث سیاسی را پیش بینی و در بالاترین سطح موردنظر، راهکاری برای مدیریت هوشمندانه وقایع به منظور ارتقای سطح زندگی بشری ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در دوران پس از انقلاب اسلامی، بخش عمده‌ای از نسل یکم انقلاب از دنیا رحلت می‌کنند و نخبگان نسل دوم باید آماده جایگزینی با نخبگان نسل یکم شوند، ادامه می‌دهد: سرمایه‌ سیاسی ایران امروز حزب‌محور نیست، بلکه شخصیت‌محور است، استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه پرور کشور است، تعداد مفاخری کشور بیش از 4500 نفر هستند که طبق گزارشات یک‌چهارم آن حدود یک هزار و 100 نفر مربوط به استان مرکزی است که تأثیری سزاوار بر تاریخ ایران در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست داشته‌اند و این امر نشانگر اهمیت خطه این استان در فرهیخته پروری است.


این کارشناس مسائل تاریخی می‌افزاید:‌ یکی از نخبگان سیاسی استان مرکزی امام خمینی (ره) است که در سال 1281 متولد و در سال 1368 چشم از دنیا فرو بست، روح‌الله خمینی بزرگ‌مردی بود که از او به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود. 
 

میرزاخانی ادامه می‌دهد: میرزا حسن آشتیانی متولد سال 1230 نیز یکی از نخبگان سیاسی این استان است که نماینده آیت‌الله حسن شیرازی در ایران و عامل شکست قرارداد ظالمانه تالبوت در ایران بود، وی در سال 1319 چشم از دنیا فروبست.

این کارشناس مسائل تاریخی خاطرنشان می‌کند: میرزا محمد آشتیانی ملقب به قوام‌الدوله در سال 1252  متولد شد و در سال 1334 درگذشت، وی نیز نخست وزیر ایران بوده است.وی با بیان اینکه یکی دیگر از نخبگان سیاسی استان مرکزی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی متولد سال 1158 است که صدراعظم ایران بود و در سال 1214 از دنیا رفت، می‌گوید: محمد مصدق متولد سال 1261 نخست وزیر ایران بود که در سال 1345 درگذشت، از مصدق نیز به عنوان یکی از چهره‌های برجسته سیاست ایران یاد می‌شود.


میرزاخانی مطرح می‌کند: میرزا یوسف مستوفی‌الممالک که چند دوره نخست وزیر ایران در زمان قاجار و دوره رضاشاه بوده در سال سال 1254 متولد و در سال 1311 جان به جان آفرین تسلیم کرد.

وی ادامه می‌دهد:‌ رجبعلی منصور ملقب به منصورالملک، سیاستمدار و دو دوره نخست وزیر ایران نیز یکی دیگر از نخبگان سیاسی استان مرکزی است که در سال 1265 متولد و در سال 1353 درگذشت.

میرزاخانی می‌گوید: مصطفی قلی‌بیات متولد سال 1267 بود که درسال 1316 درگذشت، وی نیز سیاستمدار و از بنیانگذاران کشاورزی نوین ایران و موسسه دانشکده کشاورزی کرج بود.
 

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: مصطفی چمران متولد سال 1311 فیزیکدان، فعال سیاسی، از اعضای نهضت آزادی ایران، وزیر دفاع دولت مهدی بازرگان، از همراهان امام موسی صدر در تشکیل جنبش امل، وزیر دفاع ایران، نماینده دوره اول مجلس، از فرماندهان ایران در جنگ در جنگ ایران و عراق، بنیان‌گذار ستاد جنگ‌های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق نیز یکی دیگر از برجسته‌ترین شخصیت‌‌های سیاسی ایران است. وی در سال 1360 چشم از جهان فروبست.

وی تصریح می‌کند: احمد متین‌دفتری متولد سال 1275 نیز نخست وزیر ایران در زمان رضاشاه بود که سال وفات وی 1350 ثبت شده است، مرتضی قلی‌بیات  سیاستمدار و نخست وزیر ایران در دوره پهلوی هم یکی دیگر از نخبگان سیاسی استان مرکزی بود که در سال 1269 متولد و درسال 1337 درگذشت.

این کارشناس مسائل تاریخی می‌گوید: میرزا محمد تقی‌خان فراهانی هم یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های در تاریخ ایران اسلامی است که در سال  1186 متولد و در سال 1230 چشم از جهان فروبست.

به گفته وی، فراهانی سیاستمدار و صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود، وی همچنین موسس مدرسه دارالفنون بود.

میرزاخانی تأکید می‌کند: بررسی و پرداختن به تاریخ این حیث از سرمایه‌ سیاسی علاوه بر ایجاد انگیزه برای جوانان و سیاستمداران استان می‌تواند بهترین راهنما باشد و بتوانیم برای جایگزینی نسل‌های آینده آماده‌تر عمل کنیم.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول