اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

دانشگاه‌های ایران در مسیر پیشرفت جهانی

خبر افزایش حضور دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای در هفته گذشته نشان‌ از قرار گرفتن دانشگاه‌های کشورمان در مسیر پیشرفت جهانی داشت.

دانشگاه‌های ایران در مسیر پیشرفت جهانی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در هفته گذشته سازمان امور دانشجویان خارج وزارت علوم، لیست مؤسسات مجاز اعزام دانشجو را اعلام کرد.

* تصویب دستورالعمل بومی «عفاف و حجاب» در دانشگاه آزاد تا پایان مردادماه

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جلسه امروز با دستور کار بررسی «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب و عفاف» برگزار شد و دستورالعمل بومی دانشگاه آزاد اسلامی پیرو این مصوبات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات خوبی درباره حجاب و عفاف در فضاهای عمومی از جمله دانشگاه‌ها دارد، افزود: علاوه بر این مصوبات، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز مصادیق پوشش‌های مناسب را ارائه کرده که این مصوبات و مصادیق پایه و اساس دستورالعمل بومی دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع عفاف و پوشش خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن حدود 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور، یک میلیون و 500 هزار دانشجو، 30 هزار عضو هیات علمی و 40 هزار کارمند، ظرفیت عظیمی در حوزه آموزش عالی در اختیار دارد و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان محسوب می‌شود، بنابراین لازم است درباره موضوع عفاف و پوشش در این دانشگاه بررسی‌های دقیق و کارشناسی صورت گیرد.

کلانتری با بیان اینکه موضوع عفاف و پوشش در دانشگاه به یک مطالبه عمومی از سوی دانشجویان، اساتید، کارمندان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شده، تاکید کرد: این موضوع نیازمند آن است که درباره عفاف و حجاب و نوع پوشش در دانشگاه هم‌اندیشی شود و سیاست‌گذاری‌های شفاف، روشن و کاربردی در این خصوص داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فرآیند بررسی دستورالعمل عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: این دستورالعمل در فرآیند گسترده‌ای با حضور متخصصان در حال تدوین است که تاکنون در معاونت فرهنگی و دانشجویی، شورای هماهنگی فرهنگی و دانشجویی که با حضور معاونان فرهنگی مراکز استان‌ها و واحدهای جامع برگزار شد و در کمیته منتخب این شورا مورد بررسی قرار گرفته و در جلسه امروز شورای فرهنگی نیز مقرر شد که پس از اعمال نظرات استان‌ها در این دستورالعمل، نسخه نهایی آن در جلسه آینده بررسی و تصویب شود.

کلانتری با اعلام این خبر که دستورالعمل بومی دانشگاه آزاد اسلامی درباره عفاف و حجاب تا پایان مرداد به تصویب می‌رسد، گفت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهریورماه فرصت دارند تا مقدمات اجرای این دستورالعمل را فراهم کرده و از ترم مهرماه اجرایی کنند.

* تولید 13 فناوری جدید در حوزه داروی کشور

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص حرکت کشور در تامین نیازهای دارویی کشور گفت: در کمتر از یک سال، 13 فناوری جدید در حوزه دارویی کشور تولید شده است که این موضوع از پیشرفت قابل توجه کشور در این زمینه خبر می دهد.
وی افزود: بیش از ۴۰ فارغ التحصیل دکتری تخصصی در یک مجموعه شتاب دهنده حوزه دارو فعالیت می‌کنند و در این حوزه دستاوردهای قابل توجهی دارند.
به گفته قانعی، اگر به حوزه پژوهش و تحقیقات در کشور بیشتر بها داده شود در تمام حوزه‌های علمی مورد نیاز کشور به پیشرفت قابل قبولی خواهیم رسید.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی از پیشتازی ایران در تولید داروهای بیوتکنولوژی در سطح منطقه خبر داد و گفت: باید تمام تلاش خود را برای بهبود حمایت از تولید داروهای زیستی بکنیم.

* افزایش حضور دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای

محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: رتبه‌‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود.

این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد و به صورت سالانه روزآمد می‌شود.

وی افزود: رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۸ در ۵۴ رشته در قالب ۵ حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم پایه (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است.

* تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و بیمه

در پی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی و شرکت سهامی بیمه ایران که به امضاء معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایندگی علیرضا دلیری و شرکت سهامی بیمه ایران به نمایندگی محسن پورکیانی رسیده است، بستر همکاری معاونت و بیمه ایران در دو محور اختصاص پوشش‌های بیمه‌ای برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، شبکه آزمایشگاهی و همچنین ایجاد مرکز نوآوری و شتاب دهی صنعت بیمه فراهم‌شده است. 

این تفاهم‌نامه که با همکاری مرکز امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت و شرکت بیمه ایران تهیه و تدوین‌شده، شامل یک پیوست کامل از انواع پوشش‌های بیمه‌ای است، که ازاین‌پس برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان صادر خواهد شد. در این بخش با همکاری بیمه ایران تخفیف 50 درصدی برای بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه آزمایشگاهی از پوشش‌های بیمه‌ای در نظر گرفته‌شده است.

پوشش‌های بیمه‌ای در نظر گرفته‌شده شامل بیمه‌های آتش‌سوزی، بیمه‌های مسئولیت، بیمه‌های اشخاص و بیمه مهندسی شکست ماشین‌آلات ( ماشین‌آلات الکترونیک و مکانیکال ) است

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول