اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

فارس گزارش می‌دهد

از نگرانی مردم از آلودگی سلفچگان تا هزینه گزاف فیلتراسیون واحدهای صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم معتقد است با توجه به هزینه‌های انجام شده و نگرانی مردم از آلودگی‌های منطقه سلفچگان فیلتراسیون واحدهای صنعتی ضروری است ولی باید حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

از نگرانی مردم از آلودگی سلفچگان تا هزینه گزاف فیلتراسیون واحدهای صنعتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، استقرار واحدهای صنعتی در نزدیکی واحدهای مسکونی از جمله دغدغه‌هایی است که ساکنان مناطق همجوار با شهرک صنعتی را درگیر کرده است بنابراین مسئله جانمایی واحدهای صنعتی از جمله مسائل تأثیرگذار در مصونیت‌زدایی از آلودگی‌های این واحدها است.

آلودگی شهرک‌های صنعتی سلفچگان مشکلاتی برای ساکنان منطقه سلفچگان ایجاد کرده بنابراین این تصور را ایجاد می‌کند که از ابتدا جانمایی این شهرک نادرست بوده است.

 

نگرانی بجای مردم در زمینه آلایندگی واحدهای صنعتی

امیرهوشنگ طیبی‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اشاره به واحدهای مستقر در شهرک صنعتی سلفچگان گفت: این واحدها مجوز خود را از سازمان صنعت و معدن دریافت می‌کنند و حتی از سوی محیط زیست مورد پایش و پالایش قرار می‌گیرند و در واقع کار به صورت قانونی پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌ها تأمین‌کننده زیرساخت برای استان است و تمام سرمایه‌گذاران در استان مجوزهای قانونی را از دستگاه‌های ذی ربط و مربوطه اخذ می‌کنند و شرکت شهرک‌ها در واقع برق، انرژی و زمین را فراهم می‌کند.

 به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اگر واحدی در شرکت شهرک‌ها آلایندگی داشته باشد به محیط زیست اطلاع‌رسانی می‌شود تا با آنها برخورد شود.

وی عنوان کرد: باید در نظر داشت سرمایه‌های بیت المال در این بخش هزینه شده و به یک واحد صنعتی تبدیل شده و همشهری و هم استانی‌های ما در این مکان اشتغال دارند.

طیبی‌نژاد نگرانی مردم را در زمینه آلایندگی واحدها به جا و درست ذکر کرد و افزود: لازم است سیستم‌های درست تهویه و گازهای خروجی با ارائه راهکار اجرایی شود. به عنوان مثال امروز کارخانه‌ای با آلودگی بسیار بالا در آلمان در وسط شهر قرار گرفته ولی آن را حذف نمی‌کنند زیرا ارزش سرمایه‌گذاری و  اشتغال را درک می‌کنند ولی می‌توان با استفاده از فیلتراسیون، پیش تصفیه برای پسماندها و استفاده از تکنولوژی روز به آنها کمک کرد.

 

تعطیلی واحد صنعتی پاک کردن صورت مسئله است

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آلودگی برخی از واحدهای صنعتی نیاز است راهکارهای خروج از این معضل اندیشیده شود البته باید در نظر داشت تعطیل کردن واحد پاک کردن صورت مسئله است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه بدون تردید جانمایی شهرک با تطابق با محیط انجام شده است گفت: به عنوان مثال برای راه‌اندازی یک مرغداری نقشه و اینکه چه فاصله‌ای با روستا داشته باشد را مشخص می‌کنند تا آلودگی‌ها و بیماری‌ها به روستاییان آسیب وارد نکند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد آلودگی در بخشی از ساعات در این شهرک به وجود آید و خارج از استاندارد شود که برای حل آن باید چاره‌اندیشی کرد.

طیبی‌نژاد با بیان اینکه حوزه صنعت از حال و روز خوبی برخوردار نیست گفت: نمی‌توان بیان کرد اکنون امکان فیلتراسیون یک میلیاردی وجود دارد ولی با صرف زمان به تدریج حل این مشکل امکان‌پذیر است.

وی عنوان کرد: تعطیل کردن و برخورد چکشی در هر مقطعی که تصمیم گرفته شود امکان‌پذیر است ولی احداث و راه‌اندازی آن واحد کار سختی است و به هزینه نیاز دارد به طوری که استقرار ماشین‌آلات، نیروی انسانی متخصص، فکر، ایده و سرمایه‌ها ساده نیست و به سادگی نمی‌توان با این مسئله برخورد کرد.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم یادآور شد: معتقدیم که محیط زیست در هر مکانی باید از شرایط ایده‌آل و خوبی برخوردار باشد زیرا همه در یک کشتی هستیم.

وی عنوان کرد: اکنون زمین در شهرک وجود دارد ولی مقررات زیست محیطی مقداری سخت‌تر شده و به بسیاری از واحدهای صنعتی اجازه داده نمی‌شود که مستقر شوند.

طیبی‌نژاد با اشاره به شیوه جدید تصفیه روغن گفت: اگر روغن بر اساس تکنولوژی روز تصفیه شود هیچ عارضه‌ای برای طبیعت ندارد و هوای نامطبوع وارد طبیعت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی تصفیه‌خانه در منطقه به شرایط ویژه نیاز دارد گفت: باید خروجی پسماند آب واحدهای صنعتی از عددی بالاتر برود تا سرمایه‌گذاری روی تصفیه‌خانه فاضلاب منطقی باشد.

انتهای پیام/78003*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول