اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

رئیس بانک مرکزی در جلسه معارفه:

رانت ارزی و اعتباری را حذف می‌کنم/ حمایت از صادرات پایدار و بازار سرمایه در دستور کار

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ثبات در مقررات بانکی، حذف رانت ارزی و اعتباری بانکی، پشتیبانی از تولید داخلی، حمایت از صادرات پایدار، حمایت از بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و افزایش بهره‌وری منابع مالی، از برنامه‌ های بانک مرکزی خواهد بود.

رانت ارزی و اعتباری را حذف می‌کنم/ حمایت از صادرات پایدار و بازار سرمایه در دستور کار

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی، عصر امروز در آیین معارفه خود به عنوان رییس کل این بانک، در ابتدای اظهاراتش گفت: من عادت ندارم از روی متن بخوانم و هیچ‌گاه این کار را نمی‌کنم، اما این دفعه به خاطر حساسیت موضوع از روی متن می‌خوانم، اما قول می‌دهم که دیگر این کار را نکنم.

وی با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه همتی در شرایط خطیری این مسئولیت را برعهده گرفته است، افزود: با توجه به سمتی که من داشتم، بعضی‌ها گفتند، اگر سمت رئیس کل بانک مرکزی را قبول کند، عقل درست و حسابی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تمام تلاش من بر اعاده و تقویت اعتبار بانک مرکزی متمرکز خواهد بود، اظهارداشت: ثبات در مقررات بانکی، حذف رانت ارزی و اعتباری بانکی، پشتیبانی از تولید داخلی، حمایت از صادرات پایدار، حمایت از بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و افزایش بهره‌وری منابع مالی مهمترین برنامه‌های پیش روی بانک مرکزی خواهد بود.
وی افزود: برای اینجانب حفظ قدرت ارزی کشور مساوی با صیانت و تقویت منابع و ذخایر بانک مرکزی، کنترل تورم، اصلاح ناترازی‌های موجود در شبکه بانکی، استقرار نظم و انضباط در بانک‌ها و به مهار کشیدن حجم نقدینگی بالا و فزاینده حاضر و هدایت مناسب آن با ابزارهای سیاست پولی و اعتباری است.
همتی تصریح کرد: بانک مرکزی به ‌عنوان ستون فقرات نظام مالی کشور با بهره‌گیری از اصول اقتصاد مقاومتی و اتخاذ رویکردی فعال در مبارزه با تحریم‌ها، همگام با سایر دستگاه‌های اقتصادی کشور برنامه‌های راهبردی و اجرایی خود را پی‌ریزی و عملیاتی خواهد کرد.
وی همچنین افزایش تاب‌آوری اقتصاد در برابر تلاش دشمنان برای ایجاد انزوای مالی را بسیار ضروری دانست و گفت: دشمنان کشور و مردم عزیز ایران با اعمال تحریم‌ها در حوزه اقتصاد دنبال از بین بردن سرمایه اجتماعی دولت و القای ضعف حاکمیت در اداره امور کشور هستند. 
رییس کل جدید بانک مرکزی تاکید کرد: ان شاالله تهدید به وجود آمده را به فرصتی جهت ارتقای نظام مالی، اصلاح راهکارها و عدم تعادل‌های کلان اقتصادی تبدیل می‌کنیم. 
همتی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی بازار ارز، محصول ناترازی‌های عمیق ترازنامه نظام بانکی، بی‌تدبیری در استفاده از ابزارهای سیاست پولی و سردرگمی در اعمال سیاست‌های ارزی است؛ دلیل اصلی ایجاد نابسامانی در بازار ارز را عدم کنترل و هدایت جریان نقدینگی، خلق نقدینگی بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی و نبود ابزار‌های جایگزین مناسب برای دارایی‌هایی مانند ارز و سکه طلا و البته القای جو بدبینی و انتظارات منفی توسط دشمنان با هدف ترسیم آینده‌ای تیره و نامطمئن در ذهن مردم دانست. 
رئیس جدید شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در مورد سیاست‌های ارزی و کنترل بازار ارز برنامه‌ای دارم که با مقام رئیس جمهور مطرح کرده‌ام و انشااله پس از نهایی شدن، در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب انجام خواهد شد. 
عالی ترین مقام پولی و بانکی کشور خاطر نشان کرد: هم زمان با بکارگیری ابزارهای مناسب برای اعمال سیاست‌های پولی و ارزی، سیاست ارتباطی فعال و صادقانه در بیان مواضع بانک مرکزی و تنظیم انتظارات مردم و امیدبخشی به آینده، دنبال خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دوره جدید بانک مرکزی پیام‌آور ثبات و آرامش فکری برای تمام اقشار مردم و اهالی کسب و کار و نیز احیا و تقویت اعتماد عمومی به سیاست‌گذار پولی خواهد بود، گفت: در این رابطه، موضع درست و اصولی در سیاستگذاری پولی و ارزی شرط لازم است، اما شرط کافی برای تحقق اهداف به ویژه هدف ثبات قیمت‌ها، جلب اعتماد عمومی است. لذا با توجه به اهمیت عنصر انتظارات در تصمیمات اقتصادی، تنظیم و اصلاح انتظارات مردم امری حیاتی برای پیشبرد موفق سیاستهای پولی، اعتباری و ارزی است.
همتی افزود: در سیاست‌گذاری پولی، بانک مرکزی حتما بر مبانی علمی تکیه خواهد کرد؛ تجربه عملی طی دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که در سخت‌ترین شرایط هم نمی‌توان و نباید مبانی نظری علم اقتصاد را کنار گذاشت. نحوه سیاست‌گذاری باید به‌گونه‌ای باشد که با جریان فکری و تحلیلی منبعث از نظرات غالب اقتصاددانان و متخصصان پولی و بانکی همخوانی داشته باشد.
همتی افزود: در حوزه هدایت بازار پول، رویکرد فعالانه و نظارت قوی بر بانک‌ها، ضامن ایجاد و تداوم ثبات مالی است. در این چارچوب ضمن اذعان به مشکلات موجود در نسبت‌های مالی و ساختار ترازنامه‌ای بانک‌ها، باید تلاش کرد، تا از طریق راهکار‌های لازم و بدون حاشیه‌ سازی و ایجاد اضطراب بانکی، تصویر موجود را بهبود بخشید.

رئیس کل بانک مرکزی بهره‌گیری از ابزار عملیات بازار باز اسلامی به عنوان مهمترین ابزار سیاست پولی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از خلق بی‌قاعده و نوسانات نامطلوب در پایه پولی و نقدینگی باید روند روبه‌ رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مهار شده و بازار بین بانکی از کارآمدی، شفافیت، قانون‌مداری و عمق بیشتری برخوردار شود.

همتی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد و رانت خواری در نظام پولی و ارزی کشور گفت: امروز مبارزه با فساد و رانت‌خواران در نظام پولی و ارزی یکی از مطالبات جدی مردم است که باید به طور جدی و مستمر سرلوحه فعالیت همکارانم در سیستم بانکی کشور باشد.

وی ادامه داد: من یک معلم اقتصاد دانشگاه هستم و لذا تنوع دیدگاه‌ها و نظرات برای من امری طبیعی، ملموس و قابل درک است. از تمام استادان اقتصاد دانشگاه‌‌ها و صاحب نظران پولی و ارزی، خاضعانه می‌خواهم نظرات و پیشنهاد‌های خود را به اینجانب منعکس کنند.  ان شااله در یک برنامه منظم دیدگاه‌ها و نظرات طیف‌های مختلف علمی و کارشناسی را مستقیما دریافت خواهم کرد و در اداره امور به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار خواهم داد.

همتی در پایان ضمن تشکر از زحمات ولی اله سیف، رییس کل سابق بانک مرکزی، بابت اعتماد رئیس جمهور، معاون اول ایشان و هیات وزیران جهت سپردن این وظیفه خطیر به خود قدردانی کرد و گفت: امیدوارم بتوانم قدم‌های اصولی، محکم و پایداری برای تثبیت شرایط اقتصادی و صیانت از ذخایر و منابع ارزی کشور و برگرداندن امید و آرامش به بازار پول و ارز بردارم.

وی در پایان گفت: فردا جلسه‌ای با حضور اقتصاددانان از طیف‌های مختلف در بانک مرکزی خواهیم داشت و همین امروز و بعد از این جلسه با مدیران عامل بانک‌ها جلسه خواهم داشت و از همین جا مدیران را به شرکت در این جلسه دعوت می‌کنم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول