اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

گزارش میدانی فارس از جزئیات قیمت مسکن در 5 منطقه شیراز

صاحب‌خانه: اجاره ماهیانه 2 میلیون ناقابل؛ مستأجر: از کجا بیاورم؟!/ اجرای طرح نظارت بر بازار مسکن، از حرف تا عمل

افزایش سرسام‌‌آور قیمت مسکن در شرایط سخت اقتصادی این روزها، سبب شده تعداد زیادی از مردم شیراز زیر فشار جابه‌جایی‌ اجباری مسکن، درمانده و مستأصل شوند. این درحالی است که هیچ‌گونه نظارتی بر جهش نجومی قیمت مسکن وجود ندارد.

صاحب‌خانه: اجاره ماهیانه 2 میلیون ناقابل؛ مستأجر: از کجا بیاورم؟!/ اجرای طرح نظارت بر بازار مسکن، از حرف تا عمل

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، همزمان با تابستان فصل نقل و انتقالات مسکن‌ به اوج خود می‌رسد تا بازار مسکن هم کمی از رکودی که سخت دچارش شده، خارج شود. اما حباب افزایشِ بدون قاعده مسکن بجای اینکه بترکد، روز به روز بزرگتر می‌شود تا در شرایط سخت اقتصادی امروز که دخل خیلی‌ها با خرجشان همخوانی ندارد، فشار زیادی بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه وارد شود.

 

درحالی‌ که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از افزایش ۳۰ درصدی اجاره‌بها در کلان‌شهرها خبر داده که 23 تیرماه، خبر از تدوین طرح دوفوریتی درباره بازار مسکن و جلوگیری از رواج سوداگری در این بازار خبر رسید.

طبق این طرح که در جهت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از املاک غیرمصرفی است، افراد عادی، سازندگان مسکن و فعالان بخش تولید مسکن کشور از پرداخت این مالیات معاف می‌شوند و طبق این طرح اولین فروش تمامی املاک موجود و سازندگان مسکن از مالیات بر عایدی و نقل و انتقالات معاف خواهند شد.

باید دید بعد از نهایی شدن این طرح که هم‌اکنون در مرحله پیش‌نویس است، چه تغییراتی در این بازار رخ خواهد داد.

 

خبرنگار گروه اقتصادی فارس برای مشخص شدن وضعیت مسکن در شهر شیراز، قیمت حداقل اجاره‌ی یک‌ آپارتمان دو خوابه در پنج منطقه کلیدی شیراز (اطراف معالی‌آباد و فرهنگ‌شهر، حافظیه و اطلسی، پاسارگاد و اطراف میدان پارسه، بلوار زند و ملاصدرا و همچنین ولی‌عصر و اطراف مدرس) را مورد بررسی قرار داد.

از قیمت مسکن در شیراز چه خبر؟

گزارش میدانی فارس نشان می‌دهد قیمت اجاره‌خانه در مناطق بالای شهر همچون معالی‌آباد و فرهنگ‌شهر به صورت معمول از 3 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 5 میلیون تومان ادامه دارد و مبلغ پیش‌پرداخت آن نیز بین 20 تا 50 میلیون تومان است.

در قسمت میانی شهر همچون اطراف حافظیه و اطلسی خانه‌ی دو خوابه بدون امکانات، با اجاره بین یک‌ میلیون و 100 هزار تومان تا یک‌ میلیون و پانصد هزار تومان و با امکانات بیش‌تر بین 2 تا 4 میلیون تومان است که مبلغ پیش‌پرداخت آن معمولاً 10 تا 20 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

در منطقه‌ی پاسارگاد و اطراف میدان پارسه که اغلب آپارتمان‌های تازه‌ساخت در آن به چشم می‌خورد، مبلغ پیش‌پرداخت 10 تا 20 میلیون تومان و اجاره خانه بین یک‌ میلیون و 200 هزار تومان تا یک‌ میلیون و 500 هزار تومان است.

همچنین اجاره خانه بدون امکانات در محیط بلوار زند که مرکز شهر به شمار می‌رود، حدود یک‌ میلیون و 100 هزار تومان است ولی با امکانات تا مرز یک‌ میلیون و 500 هزار تومان نیز می‌رسد که پیش‌پرداخت در این محیط بین 10 تا 15 میلیون تومان است. اما در اطراف ملاصدرا اجاره خانه بین یک‌ میلیون و 200 هزار تومان تا یک‌ میلیون و 700 هزار تومان با پیش‌پرداخت بین 10 تا 50 میلیون تومان است.

در بخش جنوبی شهر شیراز حوالی میدان ولی‌عصر (عج) و اطراف مدرس نیز اجاره‌ی خانه‌ی بدون امکانات بین 500 هزار تومان تا یک‌ میلیون و 200 هزار تومان با پیش‌پرداخت حدود 10 میلیون تومان تخمین زده می‌شود، اما نرخ اجاره‌ی خانه‌ی با امکانات بین یک‌ میلیون و 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان با پیش‌پرداخت بین 10 تا 20 میلیون تومان است.

پای دردودل مردم

در حین بررسی قیمت‌ها یکی از مشتریان مسکن که آقای جوانی است، به خبرنگار فارس می‌گوید: هم‌زمان با افزایش قیمت مسکن، صاحب‌خانه‌ی من 20 میلیون تومان به رهن خانه اضافه کرد، اما در پایان همان هفته 10 میلیون تومان دیگر نیز اضافه کرده است!

 

مرد میان‌سالی نیز به افزایش 800 هزار تومان کرایه‌خانه‌اش معترض است و می‌گوید: درآمد من در این شرایط بسیار کمتر از پرداخت اجاره‌خانه است، چرا بر این بازار هیچ نظارتی نیست؟

خانم جوانی بیان می‌کند: ما تازه ازدواج کردیم که به دنبال خانه‌ای با اجاره کم هستیم و توان پرداخت این اجاره‌ها را نداریم، خانه‌هایی هم که اجاره‌ی آن‌ها پایین هستند، مبلغ پیش‌پرداخت آن زیاد است.

او ادامه می‌دهد: تازه این خانه‌ها هیچ کدام ایمنی لازم یک ساختمان را ندارند و به نظر می‌رسد هر لحظه امکان فرو ریختن آن وجود دارد!

این خانم جوان مطرح می‌کند: حقوق ماهیانه‌ی ما یک میلیون و 300 هزارتومان است، مسؤولین جواب دهند چگونه هم اجاره خانم دهیم و هم خرج زندگی خود را داشته باشیم؟!

بازهم پای سود بانکی در میان است

در این راستا خبرنگار گروه اقتصادی فارس به سراغ یکی از کارشناسان مسکن رفته است. جواد موسوی پیرامون شرایط مسکن در شیراز می‌گوید: افزایش قیمت مسکن در شیراز از فرودین سال جاری با رشد 15 تا 20 درصدی شروع شد.

او ادامه داد: از علت‌های افزایش قیمت مسکن نرخ دلار و سکه بود، ولی اصلی‌ترین دلیل آن کاهش نرخ سود بانکی است که باعث شد سرمایه‌دارها پول‌های خود را به بازار مسکن تزریق کنند، همچنین افزایش وام مسکن نیز در افزایش تقاضای مسکن تأثیرگذار بود.

 

این کارشناس مسکن بابیان اینکه نرخ مسکن همچنان در حال افزایش است، تصریح کرد: هیچ‌گونه نظارتی بر بازار مسکن نبوده و وضعیت این نظارت‌ها بدتر هم شده است.

موسوی اضافه کرد: اگر خود مردم کمتر خریدوفروش داشته باشند و دولت هم عَرضه مسکن را بالا ببرد و پروژه‌های ملی مثل مسکن مهر ولی با ساخت‌وساز باکیفیت و مهندسی‌شده را در اختیار مردم قرار دهد، در کاهش قیمت‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود.

یکی دیگر از کارشناسان و مشاوران املاک در جنوب شیراز به خبرنگار فارس می‌گوید: بازار مسکن کمی از رکورد خارج‌ شده ولی نه در حدی که رونق داشته باشد، به قول بازاری‌ها تکانی خورده ولی توفیقی نمی‌کند.

حمید مسلمی بابیان اینکه از آخر خرداد تا شهریورماه فصل نقل و انتقالات است، ادامه می‌دهد: قیمت اجاره خانه‌ها تاکنون 20 درصد افزایش‌یافته که تقریباً رقم افزایش همانند سال گذشته است.

سوءاستفاده برخی مالکان از عدم نظارت بر بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز هم در گفتگو با خبرگزاری فارس می‌گوید: با نزدیک شدن فصل و انتقالات مشاوران املاک خواستار ارزان شدن قیمت مسکن شدند، اما با افزایش قیمت ارز و سکه، مسکن نیز با افزایش 20 درصدی روبه‌رو شد.

 

محمدقاسم تابنده افزایش نرخ مصالح ساختمانی را از دلایل دیگر گرانی مسکن عنوان کرد و ادامه داد: بعد از کاهش سود بانکی مردم بازار مسکن را امن‌ترین بخش برای سرمایه‌ی خود دیدند و پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به این بازار واریز کردند.

او تصریح کرد: برخی مالک‌ها نیز از این وضعیت بازار مسکن سوءاستفاده کرده و مبلغ اجاره، رهن و فروش خانه‌ی خود را بالاتر از نرخ بازار اعلام کردند.

اجرای طرح نظارتی در شیراز برای اولین بار در کشور

این کارشناس بازار مسکن یکی از معضلات این بازار را نبود نظارت بر آن دانست و گفت: طرحی را برای نظارت بر بازار مسکن به استانداری فارس ارائه کردیم که تبادار استاندار فارس هم گفت این خبر را اعلام کنیم که به‌زودی این طرح در شیراز به‌عنوان اولین استان در کشور اجرایی می‌شود.

تابنده اضافه کرد: طبق این طرح در 50 نقطه‌ی شیراز به‌صورت آزمایشی کارشناسان خبره بازار مسکن مستقر می‌شوند و قیمت‌ها را بر اساس نرخ بازار مشخص می‌کنند که در این شرایط هیچ مالکی نمی‌تواند قیمت مِلک خود را بیش‌ازحد افزایش دهد.

او خاطرنشان کرد: مالکان و متقاضیان می‌توانند قرارداد معاملات پیش‌فروش واحدهای مسکونی را بعد از تنظیم قرارداد و صدور کد رهگیری، جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز از راه‌اندازی مرکز داوری اتحادیه املاک برای حل‌وفصل اختلافات بین طرفین خبر داد و بیان کرد:  این مراکز امکان صدور رأی قطعی را نیز دارند و مالکان و متقاضیان مسکن به‌جای مراجعه به دادگاه‌ها، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

گزارش از سوزان رضایی؛ دبیر گروه اقتصادی

انتهای پیام/76024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول