اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

فارس گزارش می‌دهد

4 پیشنهاد جذاب نفتی ایران برای هند

ایران 4 پیشنهاد جذاب به هند اعلام کرده تا این کشور همچنان به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران باقی بماند.

4 پیشنهاد جذاب نفتی  ایران برای هند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ پس از آنکه خرید نفت هند از ایران کاهش یافت، ایران تلاش می‌کند تا با پیشنهادهای جذاب هند را همچنان در حلقه مشتریان اصلی خود نگه دارد، ا ین‌ها شامل بیمه کشتی‌ها، تخفیف قیمت، حمل رایگان محموله‌های نفت و افزایش مدت باز پرداخت است.

*بیمه کشتی‌های نفت

رویترز نوشت، ایران به تازگی به پالایشگاه‌های نفت هند اعلام کرده تا بیمه محموله‌های نفتی توسط ایران انجام شود. 

این پیشنهاد پس از آن صورت گرفت که شرکت‌های بیمه‌گر از بیمه محموله‌های نفتی ایران سرباز زدند. آنها دلیل‌شان اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود. اگرچه این تحریم‌ها هنوز آغاز نشده اما شرکت‌های بیمه‌ای از هم اکنون نگرانی و ترس خود را از افتادن در حلقه جریمه‌های سنگین آمریکا ابراز می‌کنند و خیلی زودتر ازموعد پایشان را از بیمه محموله‌های نفتی ایران پس کشیده‌اند.

رسانه‌های خارجی پس از  این اقدام شرکت‌های بیمه‌گر نوشتند:«ظاهرا تحریم‌های نفتی ایران زودتر از موعد اجرا می‌شود.» 

هفته گذشته یک شرکت هندی قرارداد خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را به رغم انعقاد قرارداد، به دلیل فراهم نبودن شرایط بیمه  لغو کرد. 

 سه منبع آگاه اعلام کردند که پالایشگاه بزرگ نفت "هندوستان پترولیوم کورپ" (HPCL) پس از آنکه شرکت بیمه از تحت پوشش قراردادن محموله نفت ایران بدلیل تحریم‌های آمریکا امتناع کرد، از خرید نفت خام از ایران صرف‌نظر کرده است.

"هندوستان پترولیوم کورپ" قصد داشته در اوایل ماه جاری میلادی، یک میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کند و پس از آنکه شرکت‌های بیمه‌ پوشش بیمه‌ای کشتی را نپذیرفتند  قرارداد خود را لغو کرده است.
دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند پیش از این گفته بود، کشورش تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را مورد توجه قرار داده است.
 «پالایشگاه های هندی نفت خام مورد نیاز خود را بسته به ملاحظات فنی و تجاری از منابع مختلف و از جمله ایران تامین می کنند.»

رویترز امروز بر اساس آمارهای وزیر نفت هند که در مجلس این کشور ارائه شد نوشته است: در ماه ژوئن خرید نفت هند از ایران نسبت به ماه می 12 درصد کاهش یافت. که شاید دلیل عمده آن علاوه بر ترس شرکت‌های بیمه‌گر در افتادن در تله تحریمی آمریکا  و سرباز زدن شرکت‌های بیمه‌گر از بیمه محموله‌های نفتی ایران باشد.

در این میان ایران راهکار جدیدی یافته و تلاش می‌کند تا بیمه محموله نفتی که هند از ایران خریداری می‌کند را خودش بیمه کند.رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: پس از اینکه برخی از ارائه دهندگان بیمه کشتی هندی از بیمه محموله‌های نفتی ایران به علت عدم مواجهه با تحریم‌های آمریکا سر باز زدند، ایران خود بیمه محموله‌های نفتی را ارائه می‌کند،‌اقدامی که به تهران کمک خواهد کرد تا به تامین نفت دومین مشتری بزرگ خود ادامه دهد.

*حمل رایگان محموله‌های نفت

حمل رایگان محموله‌های نفتی از دیگر پیشنهادها است که دست هند را برای خرید از ایران بازتر خواهد کرد به هر حال خرید نفت یا هر کالای دیگری اگر برای خریدار به صرفه باشد آنها را به این کار بیشتر تشویق می‌کند. در حال حاضر هند پس از چین بزرگترین واردکننده نفت ایران است و این مشتری بزرگ برای ایران بسیار حائز اهمیت است و ایران تلاش می‌کند تا با پیشنهادهای جذاب این مشتری بزرگ نفتی را در دست نگه دارد.

*تخفیف ایران برای خرید نفت هند

پیشنهاد سوم ایران به هند قیمت پایین تخفیف و قیمت پایین برای خریدهای نفتی هند است. اگرچه جزئیات جدیدی از میزان تخفیف‌ها مشخص نیست اما ایران امیدوار است تا این پیشنهاد جذاب هند را همچنان به عنوان مشتری بزرگ ایران نگه دارد.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از متمایل شدن هند به نفت آمریکا وجود داشت و برخی رسانه‌ها تفسیر کرده بودند که هند نفت آمریکا را جایگزین ایران می‌کند اما مقامات نفتی هند ضمن تکذیب این مساله توضیح دادند که ایران به عنوان شریک بزرگ تجاری هند خواهد ماند. 

این مقام هندی توضیح داده بود که هند و ایران پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی نظیر پروژه بزرگ بندرچابهار و میدان گازی فرزادB دارند که نمی‌توان به سادگی از آن چشم‌پوشی کرد.

 

*افزایش زمان باز پرداخت پول نفت به 2 ماه

پیشنهاد چهارم افزایش مدت زمان بازپرداخت پول از سوی هندی‌ها است. ایران پول نفتی را که به هند فروخته است در مدت 2 ماه می‌گیرد و این زمان برای هند بسیار مناسب است که بتواند استفاده بیشتری از پول‌ ایران بکند یا زمان مناسبی برای تامین داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول