اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

اشک و لبخندهای کنکوری‌ها در هفته آرام دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها در هفته‌های میانی تابستان به طور معمول شرایط آرام و بدون هیاهویی دارند ولی هفته گذشته با توجه به اعلام نتایج کنکور و برگزاری دوره‌های آشنایی با انتخاب رشته داوطلبان، دانشگاه‌ها نیز پویایی دانشجویان جدید را حس کردند.

اشک و لبخندهای کنکوری‌ها در هفته آرام دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هفته گذشته نتایج کنکور سراسری اعلام شد، برخی انتظار رتبه‌های بالاتری را داشتند که آن را کسب نکردند و برخی دیگر در انتظار رتبه خوبی نبودند که اتفاقا رتبه خوبی به دست آوردند.

اسامی برترین‌های کنکور نیز در هفته گذشته اعلام شد و 24 نفر از پسران و 12 نفر از دختران در میان 36 نفر برتر گروه آزمایشی قرار گرفتند.

در گروه آزمایشی علوم تجربی 8 نفر پسر و 2 دختر، درگروه آزمایشی علوم انسانی 5 پسر و 5 دختر، در گروه آزمایشی هنر 3 دختر و در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی یک دختر و 2 پسر به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

نکته جالب برترین‌های امسال این است که در گروه آزمایشی علوم تجربی هیچ فردی از شهر تهران به عنوان نفر برتر انتخاب نشده است.

در گروه علوم ریاضی 4 نفر از تهران، 2 نفر از بندرعباس و از شهرکرد، بابلسر، قم و یزد هر کدام یک نفر اول شدند.در گروه علوم تجربی یک نفر از قوچان، 3 نفر از تبریز، یک نفر از تربت‌حیدریه، یک نفر از کرج یک نفر از ارومیه یک نفر از بیرجند و یک نفر از تالش به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

همچنین از گروه انسانی 6 نفر از تهران و بقیه از شهرهای ساری، کاشان، کامیاران و اصفهان هستند.

از گروه آزمایشی هنر 2 نفر از تهران و یک نفر از اصفهان هستند.

 در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی یک نفر از تربت حیدریه، یک نفر از سمنان و یک نفر از کرج به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

* پیاده‌سازی موفق مدل جذب و ماندگاری نخبگان

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: از کشور کره جنوبی 8 برابر و عربستان 5 برابر ایران در کشور آمریکا دانشجویانی مشغول به تحصیل هستند، اینکه جوانان ما در خارج از کشور تحصیل کنند اتفاق بدی نیست، اما سیاستگذاری کشورها باید به گونه‌ای باشد که زمینه جذب و ماندگاری نخبگان در ایران پس از تحصیل و همکاری آنان در عرصه‌های علمی و فناوری فراهم شود. 

وی افزودَ: ایجاد انگیزه‌های جدید، اصلاح سیاست‌ها و فرهنگسازی در راستای ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری از گام‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در دوره سه ساله گذشته در راستای جذب و ماندگاری نخبگان برداشته‌اند. 

ستاری گفت: پیش از این سابقه نداشته که بتوانیم سالیانه حدود 300 تا 400 نفر از افرادی را که در 100 دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده‌اند به کشور بازگردانیم که ممکن است این مسئله ضعف‌هایی هم داشته باشد که باید بررسی شودَ، ولی به طورکل این مدل در جذب و ماندگاری نخبگان موفق بوده است. 

به گفته وی، امروز بیشترین جذب افرادی که به کشور بازگشته‌اند در استارت‌آپ‌ها صورت گرفته است که امروز شاهد نتایج مطلوب آن هستیم. 

* ایران در رشد کمیت تولید علم دنیا پیشتاز است

محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتکس یاwos کمیت تولید علم کشور در سال 2017 میلادی به 52183 مورد رسیده است.

وی با اعلام این خبر افزود: این در حالی است که در سال 2016 کمیت تولید علم کشور در این پایگاه 47901 مورد بود. بنابراین میزان رشد کشور در سال 2017 نسبت به سال 2016 برابر با 8.9٪ (هشت ممیز نه دهم درصد) است و از این حیث جمهوری اسلامی ایران در بین 25 کشور برتر دنیا رتبه نخست دنیا قرار دارد و کشورهای روسیه و چین با رشد 6.7 % (شش ممیز هفت دهم درصد) و 4.3% (چهار ممیز سه دهم درصد) در جایگاه های بعد قرار دارند.

دهقانی افزود: با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بین المللی WoS میزان تولید علم ایران در سال های 2013، 2014، 2015، 2016 و 2017 میلادی به ترتیب 30947، 31410، 33931، 40736، 47901 و 52183 بوده است. بدین ترتیب میزان تولید علم کشور از 30947 در سال 2012 به 52183 در سال 2017 یعنی بیش از 1.6 (یک ممیز شش دهم درصد) برابر افزایش یافته است.

وی گفت: رشد تولید علم در سال 2017 نسبت به 2016 در جمهوری اسلامی ایران در میان 25 کشور برتر تولید کننده علم دنیا درسال 2017 برابر با 8.9 % (هشت ممیز نه دهم) درصد بوده و در مقایسه با سایر کشورها در رتبه اول دنیا قرار گرفته و بعد از ایران، کشور روسیه با 6.7% (شش ممیز هفت دهم) درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته وچین با 4.3% (چهار ممیز سه دهم درصد) در رتبه سوم و برزیل و سوئیس هرکدام به ترتیب با 3.1% (سه ممیز یک دهم) درصد و 1.1 % (یک ممیز یک دهم) در رتبه های بعدی قرار گرفته اند و برخی از کشورها در سال 2017 دارای رشد منفی هستند یعنی مدارک ثبت شده آنها در سال 2017 از سال قبل کمتر بوده است.

سرپرست ISC در ادامه گفت: به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بین المللی WoS میزان تولید علم ایران در طول شش سال گذشته ( 2012-2017) همواره روند صعودی داشته به طوری که از 30947 در سال 2012 به 52183 در سال 2017 یعنی بیش از 1.6) یک ممیز شش دهم) برابر افزایش یافته است.

دهقانی گفت: بررسی ها نشان می‌دهد که میانگین رشد تولید علم کشورهای برتر تولید کننده علم دنیا در شش سال گذشته حداکثر 13 درصد بوده است به طوری که کشور روسیه با میانگین 13 درصد، هندوستان با میانگین 10.5 (ده و نیم درصد) و جمهوری اسلامی ایران با میانگین 9.1 (نه ممیز یک دهم) درصد به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارند. کشورهای چین و برزیل با 7.4 (هفت ممیز چهار درصد) و 6.7 (شش ممیز هفت دهم درصد) رشد به ترتیب در جایگاه های بعد قرار دارند.

دهقانی ادامه داد: رشد کمیت تولید علم یکی از عوامل توسعه علمی به حساب می آید، اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود نمی توان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت.

وی افزود: سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بین المللی بودن علم تاکید دارند و به همین دلیل مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار داده اند و علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بین المللی است. با این نگاه، تولید علمی می‌تواند ارزش آفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره گرفت.

* طرح‌های فناورانه و صنایع خلاق از تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند می‌شود

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: با توجه به مصوبه معاونت توسعه روستایی کشور ازاین‌پس علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های فناورانه و صنایع خلاق می‌توانند از تسهیلات اشتغال روستایی با سود 6 درصدی بهره‌مند شوند .

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در خصوص گستره طرح‌های فناورانه از دانش‌بنیان تا صنایع خلاق و طرح‌های فناورانه و ضرورت حمایت ویژه از متقاضیان باهدف شتاب‌دهی به توسعه ظرفیت‌های اقتصادی روستاها و مدیریت منابع ملی؛  اقدام به اجرایی سازی طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با حمایت ویژه از اشخاص حقیقی و حقوقی خلاق، مبتکر و کارآفرین  کرده است. 

دلیری گفت: در راستای اعلام این مصوبه، معاونت علمی در نظر دارد، با اعلام فراخوان از کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع خلاق و طرح‌های فناورانه دعوت کند، تا از تسهیلات اشتغال روستایی با سود 6 درصد بهره‌مند شوند. 

وی افزود: تاکنون بیشتر از 19 شرکت دانش‌بنیان در حوزه روستایی درخواست دریافت تسهیلات اشتغال روستایی را داشته‌اند، که با توجه به گسترش حوزه فناوری‌های high tec و اعلام فراخوان اعطای تسهیلات به صنایع خلاق و طرح‌های فناورانه، امید است ازاین‌پس تعداد بیشتری از شرکت‌ها و طرح‌ها متقاضی دریافت این تسهیلات باشند، تا درنهایت این امر موجب پیشرفت کسب‌وکار روستایی شود. 

دلیری در پایان با اشاره به نحوه پرداخت این تسهیلات گفت: پس از تأیید طرح‌ها و صنایع منتخب، تسهیلات این صنایع، از طریق منابع اعطایی، صندوق توسعه ملی و بانک عامل پرداخته می‌شود.

* بانک استانداردهای تجهیزات زیست‌فناوری تهیه می‌شود

کارگروه صنعت و ساخت تجهیزات زیست فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذیل گروه تولید،تجاری سازی و بازار ستاد تشکیل شده است و اهداف مختلفی برای این کارگروه تعریف شده است.

یکی از اهداف تعیین شده در این کارگروه که امسال نیز به صورت جدی پیگیری می شود، تهیه بانک استانداردهای تجهیزات زیست فناوری و تهیه برخی از استانداردهای پرکاربرد است که در اختیار شرکت‌های مربوطه قرار داده خواهد شد.

همچنین پایش بازار تجهیزات زیست فناوری در داخل کشور، مطالعات بازار تجهیزات زیست فناوری به منظور شناسایی اولویت ها، برگزاری کارگاه‌ها و هم اندیشی های متعدد برای رفع مشکلات سازندگان و تحقیق در مورد جزئیات دستگاههای پیشرفته در حوزه زیست فناوری به منظور بومی سازی آنها از دیگر اهداف تعیین شده برای این کارگروه است و در سال جاری به صورت جدی پیگیری می شود.

* آمادگی دانشگاه‌ها برای کمک به حل مشکلات کشور

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش پارک‌های علمی و فناوری در دانشگاه امیرکبیر گفت: در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها از آنها خواسته‌ایم که به تولید ملی توجه بیشتری شود که البته این مسئله پیش از این در دانشگاه‌ها انجام می‌شد ولی قرار شده در سطح وسیع‌تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در نامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی آمادگی دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور را اعلام کردیم.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌ها ظرفیت حل مسائل کشور را دارند و در حال حاضر منتظر بازخورد دستگاه‌های اجرایی هستیم، محققان و اساتید ما می‌توانند برای حل مسائل کشور راه حل ارائه دهند.

غلامی در رابطه با حضور دانشگاه‌ها در بحث مدیریت سبز گفت: دانشگاه‌ها چند سالی است که طرح‌های جدی در این زمینه دارند و عملکرد دانشگاه‌ها قابل توجه بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اعطای بورسیه به دانشجویان گفت: مطرح شدن این مسئله شاید مربوط به تعاملات بین‌المللی در مورد دانشجویان غیرایرانی باشد.

وزیر علوم در رابطه با ایجاد تغییر در سطح مدیریتی وزارت علوم گفت: هر مدیری روزی می‌آید و روزی هم می‌رود ولی مسائلی که مطرح می‌شود شایعه است و قرار نیست ما تغییری داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول