اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه مطرح کرد

شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق باید هرچه زودتر راه‌اندازی شود

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه از توافق برای ایجاد یک شرکت حمل و نقل مشترک بین دو کشور یاد کرد و ادامه داد: شهرک صنعتی مشترک دو کشور نیز باید هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق باید هرچه زودتر راه‌اندازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه ظهر امروز حسن دانایی فرد در جلسه بررسی موانع و مشکلات فراروی تجار و صادرکنندگان آذربایجان غربی، با اشاره به لزوم توسعه سرمایه گذاری مشترک با عراق اظهار داشت: اکنون دوره سرمایه گذاری و تولید مشترک فرا رسیده و از طریق سرمایه گذاری و تولید مشترک می توان وارد فضاهای دیگر شویم بنابراین باید این ظرفیت را در تجارت با عراق ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر به سال‌های ۸۵، ۸۶ برگردیم، در آن زمان صادرات ۷۹۰ میلیون دلاری داشته که در سال ۸۵ به ۶.۴ میلیارد دلار در بخش کالا رسیدیم و عدد صادرات کالایی کشورمان نسبت به کل کالاهای غیرنفتی، عدد کمی نیست، البته این میزان از صادرات متناسب با استحقاق، ظرفیت، عمق فرهنگ، ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک، سرمایه‌گذاری‌ها و ارتباطات ایران با عراق نیست.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با بیان این که عراق روزانه چهار میلیون بشکه نفت صادر می کند افزود: عراق کشور فقیری نیست بلکه جامعه ای برخوردار و مصرفی دارد و ما باید از این فضا بهره برداری مناسب کنیم.

دانایی فرد تاکید کرد: آذربایجان غربی نباید فقط یک گذرگاه باشد و تاجران ما باید با نگاهی تجاری و تخصصی به این حوزه نگاه کنند نه اینکه تنها به دنبال صادرات جزیی باشند.

مشاور معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: هم اکنون حجم قابل توجهی از صادرات به عراق وجود دارد اما این میزان از صادرات با استحقاق و ظرفیتی که می توان در عراق ایجاد کرد، متناسب نیست.

وی افزود: بیشترین حجم صادرات کشور به سمت عراق می‌رود، با این وضعیت که متوسط بهای هر تن کالایی که در کشور صادر می‌ شود، حدود 420 دلار و در عراق نزدیک 900 دلار است.

دانایی‌فرد عنوان کرد: بازار عراق، شاید سخت باشد، اما غیرممکن نیست و در این رابطه کشورمان به 101 کشور صادرات دارد که 25 درصد واردات عراق از ایران است.

وی با بیان اینکه بازار عراق مهمترین بازار منطقه است گفت: بازار عراق به علت ضربه به زیرساخت های آن متکی به واردات است اما باید آنرا شناخت.

وی همچنین با تاکید بر امن تر شدن کشور عراق گفت: اکنون همه کشورها متقاضی فعالیت و حضور در این کشور هستند.

دانایی‌فر در ادامه از ظرفیت عظیمی که در بازسازی عراق در زمان پساداعش و پس از انتخابات داخلی عراق ایجاد شده هم یاد کرد و گفت: عراق کشور ثروتمندی است و حداقل برآوردی که از بازار بازسازی آن وجود دارد، 300 میلیارد دلار است که نباید آن را از دست داد.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند در حوزه خدمات فنی و مهندسی به خوبی وارد عراق شود، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در بعد پرداخت مطالبات شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در عراق وجود داشت در حال حل شدن است و طی روزهای اخیر شاهد وصول مطالبات این شرکت‌ها هستیم.

دانایی‌فر گفت: ما باید به سمت سرمایه‌گذاری مشترک پیش برویم و از بازار عراق به عنوان سکویی برای ورود به بازارهای جهان عرب استفاده کنیم.

وی بیان کرد: تجارتی که ما ۶.۴ میلیارد دلار غیر از برق و گاز در صادرات داشته باشیم، اما در مقابل عراق ۸۸ میلیون دلار صادرات به کشور ما داشته باشد، نمی‌تواند این بازار را تضمین کند پس باید در روالی که به آن عادت کرده‌ایم، تغییراتی ایجاد کنیم.

دانایی‌فر از توافق برای ایجاد یک شرکت حمل و نقل مشترک بین دو کشور هم یاد کرد و ادامه داد: شهرک صنعتی مشترک دو کشور نیز باید هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول