اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

در جریان بازدید معاون بنیاد مسکن از روستاهای بروجرد تاکید شد

خدمات‎رسانی در روستاها مانع مهاجرت روستائیان می‎شود/احیای بافت300 روستا در برنامه توسعه گردشگری

در جریان بازدید معاون بنیاد مسکن از روستاهای بروجرد بر تقویت خدمات‎رسانی در روستاها به منظور ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها تاکید شد.

خدمات‎رسانی در روستاها مانع مهاجرت روستائیان می‎شود/احیای بافت300 روستا در برنامه توسعه گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، شکی نیست که توزیع عادلانه خدمات بین مناطق شهری و روستایی، ایجاد زیرساخت‎ها و ارائه خدمات در همه حوزه‎ها در روستاها موجب ماندگاری روستائیان شده و از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری می‎کند.

اجرای طرح‎های هادی روستایی و ارائه خدمات عمرانی در روستاها یکی از سیاست‎های دولت برای رعایت توازن در ارائه خدمات، افزایش سطح رضایتمندی روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها است.

از سویی فراهم آوردن بسترهای توسعه گردشگری در روستاها و تقویت بن‎مایه‎های اقتصادی در کنار معرفی ظرفیت‎های مناطق روستایی نقش مهمی در درآمدزایی برای روستائیان دارد.

در این راستا امروز معاون عمران روستایی بنیاد مسکن به دعوت نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی به این شهرستان آمد و به همراه جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی از روستاهای بیدکلمه، قلعه حاتم، قلعه شمسه و همت آباد بروجرد بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده، مشکلات، کاستی‎ها و ظرفیت‎های موجود در این روستاها قرار گرفت.

پروژه 54 واحدی روستای قلعه شمسه 40 درصد پیشرفت دارد

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در جریان این بازدیدها گفت: روستای بیدکلمه بروجرد یکی از روستاهای جاذب جمعیت است که قابلیت حفظ بافت سنتی و ارزشمند روستایی را دارد.

مسعود رضایی با اشاره به اینکه تاکنون 175 میلیون تومان از اعتبارات استانی در روستای بیدکلمه هزینه شده است، اظهار کرد: البته سقف اعتباری این روستاها تمام شده و اتمام بخش‎های باقیمانده از کار در این روستا نیازمند تامین اعتبار است.

وی عنوان کرد: بر اساس خط مشی مجموعه نظام، بنیاد مسکن و تاکید استاندار لرستان مبنی بر ضرورت مشارکت مردم در انجام کارها و پیشبرد امور انتظار می‎رود که اهالی روستای بیدکلمه در اجرای فعالیت‎های بنیاد مسکن و حفظ آن‎ها نقش مشارکتی خود را به خوبی ایفا کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان سپس به ساخت پروژه 54 واحدی در روستای قلعه شمسه اشاره و تاکید کرد: این پروژه که بیش از سه سال با پیشرفت 28 درصدی متوقف بود، اکنون مجددأ فعال شده و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از 40 درصد رسیده است.

رضایی ادامه داد: البته در این سایت دو مجموعه 112 و 54 واحدی تعریف شده که استارت ساخت پروژه 112واحدی آن تاکنون آغاز نشده و می‎کوشیم این مهم پس از فراهم نمودن زمینه‎ها در بخش‎های مختلفی مانند تسهیلات و متقاضیان شروع به کار کند.

وی تاکید کرد: پروژه 54 واحدی در حال ساخت این سایت پیش از این با مشکل نبود متقاضی همراه بود، اما هم اکنون در مرحله عقد قرارداد با تعدادی از متقاضیان و انجام کار واگذاری هستیم.

این مسؤول سپس از آمادگی و توان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تعریف و ساخت واحدهای مسکونی در روستاهای حاشیه شهرها از محل اعتبارات تسهیلات روستایی خبر داد.

رضایی تصریح کرد: بر این اساس می‎توان با برنامه‎ریزی در روستاهای جاذب جمعیت که سر زیر جمعیت شهری را جذب می‎کنند، با هدف جلوگیری از بی‎برنامگی، هدر رفت سرمایه‎های ملی و ساخت و سازهای بدون ضابطه و تخریب اراضی کشاورزی نسبت به احداث واحدها و مجتمع‎های مسکونی اقدام کرد.

خدمات‌رسانی مانع مهاجرت روستائیان به شهرها می‎شود

در ادامه نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن روحیه انقلاب و جهادی خود را حفظ کرده است، گفت: در ادامه جلسات دعوت از مسؤولان ملی امروز میزبان معاون بنیاد مسکن کشور در بروجرد بودیم.

عباس گودرزی اظهار کرد: حضور مسؤولان در سطوح ملی در بروجرد موجب می‎شود که از نزدیک با ظرفیت‎های این شهرستان آشنا شوند و این آشنایی و درک دقیق‌تر و واقعی‌تری نسبت به بروجرد در مواقع تصمیم‎گیری، تصمیم‎سازی و تخصیص اعتبار موثر است.

وی با اشاره به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به امور روستاها بیان کرد: حضور مسؤولان در روستاها موجب دلگرمی ساکنان این مناطق می‎شود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: می‎کوشیم با همت مسؤولان ملی، استانی و شهرستانی نه تنها مانع مهاجرت روستائیان به شهر شویم، بلکه زمینه مهاجرت معکوس آن‎ها به روستاها را فراهم کنیم.

گودرزی با اشاره به آسیب‎های اجتماعی ناشی و متاثر از مهاجرت روستائیان به شهرها خاطرنشان کرد: ارائه و تقویت خدمات‎رسانی در حوزه‎های مختلف در روستاها مانع مهاجرت آنان به شهر می‎شود.

وی در ادامه با اشاره به اولویت‎های اجرایی و خدماتی در روستاهای بازدید شده گفت: تکمیل پروژه بهسازی نهر روستای قلعه حاتم و ایجاد راه دسترسی برای پل تاریخی قلعه حاتم این روستا، تکمیل کانال روستای همت آباد، اجرای آسفالت و اجرای بخش‎های باقیمانده از طرح‎ هادی از مهمترین این اولویت‎ها است.

در راستای توسعه گردشگری بافت 300 روستا احیاء می‌شود

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: اگر چه بنیاد مسکن متولی اجرای طرح‎های هادی روستایی است، اما این مهم با کار جمعی و مشارکت روستائیان به دست می‎آید.

محمد رضا شاملو اظهار کرد: اجرای فعالیت‎های عمرانی و خدماتی و تامین اعتبارات مورد نیاز برای این منظور در روستاها را یک کار مشترک سه جانبه با همکاری بنیاد مسکن، تخصیص منابع استانی و مشارکت مردم  دانست.

وی با تاکید بر اینکه هر جا که مردم پای کار بوده‎اند به موفقیت رسیده‎ایم، بیان کرد: اهالی روستاها پس از اجرای پروژه‎های زیرساختی و خدماتی در روستا باید در راستای حفظ و نگهداری آن‎ها بکوشند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه منابع اعتباراتی بسیار محدود و در مقابل حجم کار در کشور گسترده است، خاطرنشان کرد: با این وجود می‎کوشیم که در حد توان اعتبارات مورد نیاز روستاها را فراهم آوریم.

شاملو در ادامه فعالیت‎های بنیاد مسکن را لرستان خوب ارزیابی و تاکید کرد: کارهای خوبی در سطح استان آغاز و یا اجرا شده است، البته اقدامات زیادی هم باید انجام شود.

وی تصریح کرد: در سطح استان لرستان پروژه‎های متعددی در مناطق روستایی در دست اقدام در زمینه بهسازی، نوسازی و مقاوم‎سازی مسکن روستایی، تهیه و اجرای طرح‎های هادی، سنددار کردن املاک و پروژه‎های گردشگری روستایی در حال اجرا است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور اضافه کرد: در شهرستان بروجرد نیز اقدامات کیفی خوبی انجام و استانداردها و سیاست‎های ابلاغی رعایت شده است.

شاملو همچنین ابراز امیدواری کرد بتوان چارچوبی را توافق کرد که با مشارکت دفتر مرکزی بنیاد مسکن، نهادهای محلی خصوصا شوراها و دهیاری‎ها و مجموعه استانداری لرستان و فرمانداری‎ها فعالیت‎های مشترکی تعریف و زمینه‎ای برای اقدامات گسترده‎تر فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سیاست‎های بنیاد مسکن در حوزه توسعه گردشگری گفت: بر اساس یک برنامه کلی و تفاهم‎نامه مشترک بین 5 دستگاه در این راستا وظیفه‎ای به هر یک دستگاه‎ها محول شده و در این بین بنیاد مسکن در زمینه تامین زیرساخت‎ها و کمک به بهسازی محیط روستا کار را در تعدادی از روستاهای کشور آغاز کرده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور اظهار کرد: در ماده 99 قانون برنامه نیز مصوب شده است که کارهای بهسازی و احیاء بافت برای300 روستای هدف گردشگری یا دارای بافت با ارزش انجام شود.

شاملو بیان کرد: بر این اساس کار شناسایی روستاها در یک کارگروه ملی متشکل از دفتر مرکز بنیاد مسکن، کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، میراث فرهنگی و کارشناسان استانی انجام و پروژه‎های پیشنهادی در کارگروه ملی به تصویب می‎رسد.

وی تاکید کرد: در این راستا پیش‎بینی می‎شود که امسال طرح بین 50 تا 70 روستا تهیه شده و متناسب با تخصیص اعتبارات فعالیت اجرایی در طرح‌های آماده و مصوب شده آغاز شود.

انتهای پیام/85012

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول