اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌ها در مسیر جنبش نرم‌افزاری/۲۶

تصویر‌برداری از سلول‌های سرطانی از طریق فناوری نانو

پژوهشگران ایرانی نانوحاملی را ساخته‌اند که از سلول‌های سرطانی تصویربرداری می‌کند.

تصویر‌برداری از سلول‌های سرطانی از طریق فناوری نانو

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پژوهشگران دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفق به ساخت نانوحاملی شده‌اند که از سلول‌های سرطانی تصویربرداری می‌کند.

ساخت این نانوحامل از مواد زیست سازگار و بدون ایجاد سمیت و همچنین کم هزینه استفاده شده‌ است.

هدف از انجام این تحقیقات سنتز نانوحاملی بر پایه‌ نقاط کوانتومی کربنی و بررسی قابلیت آن‌ها در تصویربرداری سلولی و حمل داروی ضد سرطان متاتروکسات (یکی از داروهای مؤثر ضد تومور که به ‌طور گسترده برای درمان سرطان‌هایی نظیر سرطان لنفی، سرطان‌های ریه و همچنین سرطان‌های استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد) بوده است.

مواد پایه کربنی که با نام نقاط کوانتومی کربنی یا کربن دات‌ها نیز شناخته می‌شوند، به دلیل خواص منحصر به ‌فردی نظیر زیست سازگاری بالا، عدم سمیت و حلالیت بالا در محیط‌های آبی قابلیت این را دارند که بدون هیچ نگرانی برای کاربردهای داروسانی و همچنین تصویربرداری زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار گیرند به همین دلیل در این طرح اقدام به بارگذاری نقاط کوانتومی کربنی در نانوذرات پلیمری زیست سازگاز به نام نانوذرات ژلاتینی جهت بهبود خواص داروشناختی این نقاط کوانتومی شده‌است.

نانوحامل سنتز شده با قابلیت دارورسانی هدفمند از اثرات جانبی و مخرب داروهای ضدسرطان بر روی بافت‌های سالم اطراف تومور کاسته و اثربخشی دارو را افزایش می‌دهد. از طرفی به دلیل دارا بودن خواص فلورسانسی امکان ردیابی دارو و تصویربردادری سلولی نیز وجود دارد.

پریناز نژادمختاری دانش آموخته کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه تبریز، ناصر ارسلانی عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز-،حامد همیشه کار عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرجان قربانی پژوهشگر پسا دکتری از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در انجام این تحقیقات همکاری داشته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول