اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مصرف ۳۰۰ لیتر آب برای تولید یک کیلو هندوانه

بخش کشاورزی در مصرف آب از پرمصرف‌ترین بخش‌ها بوده که برای کاهش این مصرف و مدیریت منابع آبی، کاشت محصولات با نیاز آبی کم بایستی مورد توجه قرار گیرد.

مصرف ۳۰۰ لیتر آب برای تولید یک کیلو هندوانه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آب یکی از ارزشمندترین کالاهای مورد نیاز انسان و هر موجود زنده‌ای بوده که این ارزش با توجه به شرایط کنونی خشکسالی و کمبود نزولات جوی در استانی همچون خراسان‌جنوبی چند برابر می‌شود.

بخش کشاورزی در مصرف آب از پرمصرف‌ترین بخش‌ها بوده که برای کاهش این مصرف و مدیریت استفاده بهینه از آب راهکارهای فراوانی از سوی کارشناسان ذی‌ربط ارائه گردیده که یکی از این راهکارها کاشت محصولات کم آب‌بر با توجه به موقعیت هر منطقه است.

خراسان‌جنوبی با پشت سر گذاشتن بیش‌از 19 سال خشکسالی با بحران شدید آب مواجه شده که این موضوع می‌طلبد تا دقت بیشتری در صرفه‌جویی از این مایه حیات در بخش‌های مختلف به ویژه بخش‌های پرمصرف داشته باشیم.

یکی از محصولات کشاورزی که میزان آب‌بری زیادی دارد هندوانه بوده که با توجه به نیاز آبی این محصول کاشت آن با اقلیم استان مناسب نبوده اما شاهد کشت این محصول در برخی از نقاط استان هستیم.

تولید سالانه بیش‌از 48 هزار تن هندوانه دیم و آبی در خراسان‌جنوبی

هاشم ولی‌پورمطلق در گفت‌و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در استان خراسان‌جنوبی سطحی معادل دو هزار و 948 هکتار با تولید 48 هزار و 503 تن زیر کشت محصول هندوانه قرار می‌گیرد که از این مقدار یک‌هزار و 575 هکتار آبی با تولید 41 هزار و 515 تن و یک‌هزار و 373 هکتار با تولید 6 هزار و 988 تن دیم می‌باشد.

 

وی با بیان اینکه به طور متوسط برای تولید یک کیلوگرم هندوانه حدود مصرف 300 لیتر آب مصرف می‌شود، تصریح کرد: با توجه به کاهش میانگین بارندگی در خراسان‌جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان کاشت هندوانه در استان با تغییرات محسوسی روبرو نبوده و برای کنترل و هدفمندی کاشت این میوه آب‌بر برنامه‌ریزی جهت ترویج و توسعه کشت‌های نشایی و روش‌های نوین آبیاری، توسعه کشت‌های زیر پلاستیک، استفاده از ارقام زودرس و پربازده و کنترل برداشت از منابع آبی از طریق نصب کنتورهای هوشمند از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار داشته و اجرا می‌گردد.  

بخشی از نیاز مصرفی هندوانه خراسان‌جنوبی از سایر استان‌ها تأمین می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: علی‌رغم میزان مصرف بالای آب در تولید این محصول کارایی مصرف آب در این محصول نسبت به سایر محصولات بالاتر بوده و از توجیه اقتصادی مناسب‌تری برخوردار است.

ولی‌پورمطلق با اشاره به اینکه میزان تولید این محصول در استان در حد بازار مصرف داخلی است، یادآور شد: با توجه به اینکه میزان محصول تولیدی استان تأمین‌کننده نیاز کامل استان نمی‌باشد تأمین بخشی از نیاز استان توسط استان‌های دیگر ضروری است.

کاهش کاشت هندوانه با مطرح بودن بحران آب در خراسان‌جنوبی

محمدعلی رمضانی یکی از کشاورزان هندوانه‌کار در درح در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در رابطه با کاشت این محصول اظهار داشت: صادرات هندوانه به بازار داخلی و خارج از استان بستگی به میزان تولید دارد که در گذشته که میزان تولید زیاد بوده و با توجه به شهرت کیفیت هندوانه تولیدی درح این محصول به استان‌هایی همچون تهران، مشهد، زاهدان و سایر استان‌های کشور صادر می‌شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تولید انبوه این محصول در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان تولید هندوانه برای کشاورزان استان صرفه اقتصادی چندانی ندارد و همچنین با توجه به اینکه امسال مسئله آب نیز به شدت مطرح بوده این محصول در استان به سبب آب‌بری بیشتر کمتر کاشته می‌شود.

 

میزان مصرف آب هندوانه از گندم کمتر است

این کشاورز میزان تولید هندوانه خود در کاشت حدود سه هکتار به طور سالانه 60 تن دانست و افزود: با وجود وضعیت کمبود آب و نزولات جوی در استان کمتر این محصول کاشته می‌شود.

رمضانی در مقایسه میزان مصرف آب محصول هندوانه و گندم گفت: میزان مصرف آب هندوانه نسبت به گندم کمتر بوده زیرا طول مدت آب دادن به این محصول نسبت به گندم کمتر بوده و همچنین طول زمان کاشت، داشت و برداشت هندوانه نسبت به گندم کمتر است.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به کم‌تحرکی مردم نسبت به گذشته اهمیت میوه‌جات و سبزیجات در سبد غذایی جامعه نسبت به غلات بیشتر شده و برای سلامتی مصرف میوه‌جات توسط پزشکان بیشتر توصیه می‌شود.

نظارت جهاد کشاورزی بر تولید هندوانه

این کشاورز با اشاره به همکاری جهاد کشاورزی در رابطه با ارائه مشاوره برای کاشت محصول آب‌بری همچون هندوانه، خاطرنشان کرد: همکاری جهاد در این راستا بسیار خوب بوده و برنامه‌های خوبی برای کاهش مصرف آب برای تولید این محصول توسط کارشناسان ارائه و بر نحوه اجرای آن نیز نظارت وجود دارد.

رمضانی ادامه داد: کشاورزان خراسان‌جنوبی نیز به مسئله آب توجه جدی دارند و به برنامه‌های جهاد کشاورزی که به نفع خودشان، کشور و مردم بوده اهمیت می‌دهند.

با توجه به نیاز آبی بالایی که برخی از محصولات مانند هندوانه دارد می‌طلبد که تغییر الگوی کشت در استان جدی گرفته شود و با درنظر گرفتن میزان درآمد کشاورز استفاده اصولی از منابع موجود سرلوحه کار مسؤولین و کشاورزان قرار گیرد تا استفاده حداکثری از منابع موجود را داشته باشیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول