اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

کره شمالی رویکرد آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ را «نگران‌کننده» خواند

وزیر خارجه کره شمالی گفته است که به شدت نگران رویکرد آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ است.

کره شمالی رویکرد آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ را «نگران‌کننده» خواند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی امروز (شنبه) در واکنش به هشدار اخیر آمریکا در خصوص تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تأکید کرد که اقدامات اخیر آمریکا «نگران‌کننده» است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه کره شمالی گفته است که به شدت نگران رویکرد آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ است. واشنگتن اخیرا کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا را برای حفظ تحریم‌ها علیه کره‌شمالی تحت فشار قرار داده است.

با این وجود، پیونگ‌یانگ گفته است که همچنان به اجرای توافق هسته‌ای که در ماه ژوئن با واشنگتن به امضا رساند، متعهد است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژوئن با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار کرد. این نخستین دیدار سران دو کشور پس از ماه‌ها تنش میان آمریکا و کره شمالی بود که در نهایت نیز سران دو کشور بیانیه مشترکی را در خصوص خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره به امضا رساندند.

پس از این دیدار، قرار شد که مذاکرات میان دو طرف در سطوح پایین‌تر ادامه یابد و حتی نقل قول‌هایی از دعوت رهبر کره شمالی به واشنگتن در رسانه‌ها منتشر شد. هدف اعلام شده آمریکایی‌ها از این مذاکره، از بین بردن توان هسته‌ای کره شمالی در ازای دادن تضمین امنیتی به این کشور کوچک است؛ طرفین هنوز در خصوص ماهیت این تضمین، اطلاعاتی ارائه نداده‌اند.

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی امروز (شنبه) گفت: «جمهوری دموکراتیک خلق کره در تعهد و عزم خود برای اجرای بیانیه مشترک واشنگتن-پیونگ‌یانگ به شیوه‌ای مسئولانه و با حسن نیت، همچنان قاطع است».

وی در ادامه تأکید کرد: «آنچه در این میان نگران‌کننده است، اقدامات پی‌درپی و نهادینه شده در آمریکا برای بازگشت به گذشته است».

بنا بر این گزارش، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در نشست منطقه‌ای «آسه‌آن»، کشورهای جنوب شرق آسیا را تحت فشار گذاشت تا تحریم‌ها علیه کره شمالی را حفظ کنند. وی در عین حال مدعی شد که به توافق اخیر برای خلع‌سلاح شبه‌جزیره کره خوشبین است.

وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در اجلاس «آسه‌آن» قرائت می‌کرد، گفت: «ما اقدامات مبتنی بر حسن نیت را آغاز کردیم و در ضمن، آزمایشات هسته‌ای و آزمایشات موشکی خود را به تعویق انداختیم و مرکز آزمایش هسته‌ای خود را نیز از بین بردیم... با این وجود آمریکا به جای پاسخ دادن به این اقدام، صدای خود را برای حفظ تحریم‌ها علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره بلندتر کرده است».

دیپلمات ارشد کره شمالی ادامه داد: «آمریکا همچنین رویکردی را برای عقب‌نشینی از حتی اعلام پایان جنگ در پیش گرفته که یک گام اولیه و اساسی برای تأمین صلح در شبه‌جزیره کره است».

پنجاه و یکمین اجلاس سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان منطقه‌ای جنوب شرقی آسیا «آسه‌آن» 30 جولای (8 مردادماه) در سنگاپور آغاز شده و تا امروز  4 آگوست (13 مردادماه) ادامه دارد.

هشدار وزیر خارجه کره شمالی در خصوص رویکرد متناقض دولت آمریکا در شرایطی مطرح شده که علاوه بر درخواست اخیر وزیر خارجه آمریکا از کشورهای جنوب شرق آسیا و روسیه برای حفظ تحریم‌ها علیه کره شمالی، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شب گذشته از تحریم 1 شخص و 3 شرکت در ارتباط با تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ خبر داده است.

با این حال امروز وزیر خارجه آمریکا با انتشار تصویری در صفحه توئیترش از گفت‌وگویی کوتاه و دست دادن خود با وزیر خارجه کره شمالی در حاشیه اجلاس «آسه‌آن» سخن گفته است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول