اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فارس گزارش می‌دهد

سکه بر مدار سقوط/ نفتی‌ها صدرنشین بورس شدند

بازارهای مالی شهر در نخستین روز کاری هفته با نوسانات مثبت در بازار بورس منطقه‌ای شهر، افت ارزش سکه در دو بازار نقدی و آتی و کاهش ارزش ارز در بازار صرافی‌های شهر همراه شدند.

سکه بر مدار سقوط/ نفتی‌ها صدرنشین بورس شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر در نخستین روز کاری هفته با نوسانات مثبت در بازار بورس منطقه‌ای شهر، افت ارزش سکه در دو بازار نقدی و آتی و کاهش ارزش ارز در بازار صرافی‌های شهر همراه شدند.

این در حالی بود که ارزش نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت، قیمت برخی فلزات با اندکی رشد همراه شد و انس طلا نیز در معاملات نیمه دوم این روز اندکی مثبت شد.

در این میان مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب پیشنهاد رفع محدودیت وام برای واحدهای زیر 15 سال در بانک مرکزی، افزایش خرید نفت از ایران توسط چین، صدرنشینی نفتی‌ها در بازار بورس، کاهش 5 میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی، رسیدن بهای انس طلا به هزار و 214 دلار، تحویل یک‌ میلیون و 610 هزار قطعه سکه به پیش‌خریدکنندگان، رشد قیمت شاخص داوجونز، سبزپوش شدن شاخص دلار و عقب‌گرد نرخ برابری یورو به دلار اختصاص داشت.

نفتی‌ها صدرنشین بازار

نخستین روز معاملاتی هفته با صدرنشینی نفتی‌ها آغاز شده و رشد تقاضا در این بخش از بازار به ثبت دادوستدهای مثبت در نمادهای این بخش منجر شد.

نماگر بورس در نتیجه دادوستدهای این روز با 402 واحد رشد همراه شد و بر سکوی 124 هزار و 353 واحد تکیه زد، در ثبت این میزان رشد سهم نمادهایی نظیر پارس، پارسان، جم و شتران بیش‌تر از سایر نمادها بود.

حجم معاملات این روز نیز به یک میلیارد و 900 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید که در دست معامله‌گران این بازار به چرخش درآمد، ارزش دادوستدهای انجام‌شده نیز به 7 هزار و 80 میلیارد ریال رسید که عدد قابل‌توجهی در یک ماه اخیر بود.

سه نماد فملی، فولاد و تاپیکو بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و به ترتیب سه نماد پارس، پارسان و جم نیز به‌ واسطه ثبت دادوستدهای مثبت بیشترین افزایش ارزش بازار را رقم زدند.

نوسانات گروه فلزی در این روز با افزایش عرضه‌ها در اکثر نمادها همراه شد و همین امر از رشد هر چه بیشتر ارزش سهام این بخش ممانعت کرد، مهم‌ترین عاملی که بر حجم عرضه‌های این بخش تأثیر داشت، شفاف‌سازی شرکت‌ها از تغییرات قیمتی در روزهای اخیر بود که بر اساس اعلام شرکت‌ها در عملکرد شرکت تغییری ایجاد نشده بود.

در این میان معاملات گروه فلزات با افت ارزش سهام نمادهای ذوب، فاسمین، فایرا و میدکو همراه شد و حجم عرضه بر حجم تقاضا غلبه کرد.

نماد پارس از گروه شیمیایی بعد از بازگشایی در این روز تعدیل مثبت درصدی را از محل تغییرات قیمت از آن سهامداران کرد، شاراک نیز دیگر نماد این گروه بود که وضعیت مشابهی داشت، شغدیر، پارسان و فارس نیز دیگر نمادهای سبزپوش شده گروه شیمیایی بودند.

اکثر نمادهای پالایشی نیز با افزایش تقاضا در نخستین روز کاری هفته روبرو شدند و کم و بیش در درصدهای مثبت جای گرفتند که در این میان می‌توان به نمادهای شتران، شبندر، شبریز و شسپا اشاره کرد.

*سقوط خودرویی‌ها

نوسانات گروه خودرویی نیز به سقوط یکدست قیمت سهام نمادهای فعال این گروه منجر شد و تمام نمادهای خودروساز در پایان معاملات این روز به رنگ قرمز درآمدند؛ خودرو، خساپا، خزامیا و خپارس نمونه‌ای از این نمادها بودند، بیشترین حجم معاملات این گروه نیز از آن نمادهای خساپا، خپارس و خزامیا شد.

در گروه دارویی نیز بعضی از نمادها با جو کلی بازار هم‌راستا شدند و کم و بیش در درصدهای مثبت جای گرفتند که در این میان می‌توان به نمادهای دفارا، دکوثر و دعبید اشاره کرد.

بازار فرابورس اما با کلیت بازار بورس هماهنگ شد و در پایان نخستین روز کاری هفته افت 9 واحدی شاخص را تجربه کرد، حجم معاملات این بازار نیز به 735 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید که ارزش این میزان سهام معامله‌شده به 5 هزار و 114 میلیارد ریال رسید.

*بازار ثانویه و کنترل هیجان بازار 

بازار ارز در نخستین روز کاری هفته از نوسانات هیجانی بازار نقدی در امان ماند که این امر به کمک معاملات این بخش در بازار ثانوی محقق شد، دادوستدهای ارز در بازار ثانویه در شرایطی به ثبت رسید که علی‌رغم عرضه ارز در بازار، تنها برای 10 درصد ارز عرضه‌شده تقاضا وجود داشت.

این امر نشان‌دهنده دو عامل تأثیرگذار در بازار ارز است، یا تقاضا برای ارز در شرایط فعلی و با قیمت‌های کنونی به‌ صرفه نیست و یا برخی از متقاضیانی که تا پیش‌ از این ارز رسمی دریافت نکرده بودند، هم‌اکنون موفق شدند به ارز رسمی دسترسی پیدا کنند.

*اصلاح مجدد قیمت سکه

سکه تمام بهار آزادی در پایان این روز کاری 345 تومان ارزان شد و در نهایت به ارزش 3 میلیون و 796 هزار تومان رسید، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به همین صورت معامله شدند و به ترتیب 90 هزار تومان و 10 هزار تومان ارزان‌تر از روز کاری قبل دادوستد شدند.

بهای سکه طلا طرح قدیم نیز در این روز به 3 میلیون و 551 هزار تومان رسید و به‌ این‌ ترتیب کاهش ارزش 100 هزار تومانی را به نمایش گذاشت.

ارزش قراردادهای آتی سکه نیز از 179 هزار تومان تا 207 هزار تومان کاهش یافت که بیشترین افت ارزش نیز در بخش قرارداد آتی تحویل دی‌ماه با بلندترین سررسید به ثبت رسید.

تنها بخشی که با اندکی رشد قیمت همراه شد بخش سکه گرمی بود که در پایان معاملات افزایش 5 هزار تومانی را به تصویر کشید و در نهایت بر سکوی 511 هزار تومان تکیه زد.

انتهای پیام/63062/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول