اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مرگ غم‎انگیز مطبوعات گلستان

قصور؛ تیغ‌ جراحی مسوولان تدبیر و امید بر رگ‎های رسانه/ تعطیلی 32 نشریه گلستان به خاطر ننوشتن!

باوجود بحران در عرصه اطلاع‌رسانی و مشکلات بی‌شمار آن هیچ متولی در دولت حاضر به عمل جراحی بیماری توسعه‌طلبی برخی از نااهلان قلم در حوزه رسانه نیست و کماکان هر فردی تنها با چند کلیک می‎تواند به‎دنبال درخواست ثبت نشریه باشد.

قصور؛ تیغ‌ جراحی مسوولان تدبیر و امید بر رگ‎های رسانه/ تعطیلی 32 نشریه گلستان به خاطر ننوشتن!

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سرعت رشد و بلوغ انسانی در هزاره دوم میلادی به بالاترین حد خود رسیده و از این حیث رسانه‌ها نیز مستثنا نبودند، تحولات مثل فصل پاییزی برگ‌های مطبوعاتی که در فضای تغییر رنگ‌باخته‌اند را به زمین می‌اندازد.

البته برخی اقدامات و ولنگاری‌ها نیز سبب شده که پاییز زودرسی را برای رسانه‌های استان گلستان شاهد باشیم، امروز باوجود شعارهای زیبای استقلال و آزادی مطبوعات که از سوی دولتمردان بیان می‎شود اما بسیاری از رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های مکتوب در بند حصارهای اقتصادی به دام افتاده‌اند و ثمر آن این شده که از حدود ۵۰ نشریه مجوزدار در استان تعدادی انگشت‌شمار نشریه در دکه‌های روزنامه سطح شهر پیدا شود.

گرچه از سوی مدیرکل سابق ارشاد استان گلستان عنوان‌شده بود که در فعالیت دولت تدبیر و امید بیشترین میزان مجوز برای نشریه‌ها و مطبوعات صادر شده ولی زیان‌ده بودن نشریات استان و توزیع ناعادلانه آگهی‌ها و سنگلاخی بودن بستر آموزش‌وپرورش خبرنگاران و توجه به اقتصاد این بخش به‌ویژه در سال‌های اخیر سبب خیزان شدن و رنگ‌باختن مطبوعات استان گلستان شد.

مجوزهایی که به افرادی ناکارآمد و ناآشنا به حوزه رسانه اعطا شد امروز سبب شده که نفس‌های اطلاع‌رسانی در استان سنگین‌تر و اقتصاد فعالان این بخش در فضای نابرابر رسانه‌ای را بحرانی کند.

اما باوجود بحران در عرصه اطلاع‌رسانی و مشکلات بی‌شمار آن هیچ متولی در دولت حاضر به عمل جراحی بیماری توسعه‌طلبی برخی از نااهلان قلم در حوزه رسانه نیست و کماکان هر فردی تنها با چند کلیک می‎تواند ثبت درخواست برای نشریه را در استان داشته باشد.

استانداران وقت نیز در دولت تنها با توصیه‌نامه‌های سیاسیون حامی دولت با تعویض پست مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی قائله مطبوعات را خاتمه دادند و گویا هر بار سخن از مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در استان باز شود صدای لرزش میز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید شنیده شود.

اما گره کور مطبوعات در استان گلستان کجاست و چرا وکیل‌الرعایا گلستان در احقاق حقی صنف خود عاجز و ناتوان مانده‌اند؟!

برای پاسخ به این سوالات و از آنجایی که این مشکلات ریشه ارزی و ریشه دیپلماسی خارجی ندارند به سراغ کارشناسان مطبوعات و متولیان این بخش رفتیم تا این فضای غبارآلوده و پرضعف رسانه‌ای را بررسی کنیم.

علی منصوری‎رضی، یکی از فعالان استان گلستان دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: دولتمردان با رایانه اندک هم می‌توانستند حوزه رسانه را ساماندهی کنند و در این مسیر یارانه و آبونمان‌ها در دستگاه‌های اجرایی می‌توانست به حوزه رسانه کمک کند.

وی به راه‌اندازی چاپخانه‌ای به شکل تعاونی در حوزه رسانه تأکید کرد و یادآور شد: هزینه‌های چاپ بیشترین هزینه در حوزه نشریات است و با تسهیلات قرض‌الحسنه و یا کارآفرینی از سوی دولت به چنین تعاونی هزینه‌های نشریات استان به حداقل می‌رسید.

این فعال رسانه‌ای تأکید کرد: اشکال دوم ارشاد این بود که فقط نگاهش به آمار تعداد مطبوعات استان بود که مثلاً از میزان 30 به 100 رسیده است و به عدم استقلال مالی و مشکلات مدیدی که برای خبرنگار وجود داشت توجهی نشد از این رو برخی رسانه‌ها که در سال دو بار نیز چاپ نداشتند پس از دو سال تعطیل می‌کردند.

منصوری یادآور شد که رسانه نتوانسته در چالش‌های موجود جامعه در بخش‎های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امثال آن به‎دلیل آسیب‌هایی که وجود دارد استقلال به دست بیاورد و یا استقلالش را حفظ کند.

وی تأکید کرد که رسانه‎ها به‌عنوان یک رسانه مطالبه‎گر و انقلابی  باید حرف مردم را بزنند و مسوولان را به چالش بکشند و با واقعیت‌های موجود مطالب خودش را بیان کنند، در در مجموع می‎توان گفت تمامی رسانه‌های ما به‌نوعی وابسته به اقتصاد دولتی هستند و آن‌هایی که این وابستگی را نداشتند فروغی ندارند و نتوانستند ادامه کار دهند و این یک معضل کشوری است.

رئیس شورای اندیشه‌ورز بسیج رسانه استان گلستان به این مهم اشاره کرد که در بخش استانی به دلیل عدم استقلال رسانه ما به‌طور دقیق یک رسانه محلی نشدند و در رسانه محلی باید رسانه مطلبی جدید نسبت به سایر رسانه‌ها داشته باشد و این مستلزم این است مصاحبه گزارش در حوزه‌های مختلف از سوی رسانه ارائه شود.

منصوری افزود: مدیر کلی می‌گوید در استان گلستان 40 هزار جوان بیکار مطلق داریم و رسانه باید نخستین سؤالش این باشد که آقای مسئول که بیان می‌کنید که در استان این میزان بیکار وجود دارد این آمار را به‌جای جامعه باید به خود ارائه کنید چرا که خودتان مسئول هستید و باید پاسخگو باشید و البته مسئولان پاسخگو رسانه‌ها باشند که برای حل مشکلات جامعه چه کردند.

وی درخواست داشت که مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی یک هیئت اندیشه‌ورز دانشگاهی برای حل مشکلات مطبوعات تشکیل دهند و به فکر استقلال رسانه‌ها باشد و افزود: اینکه مدیران فرهنگ و ارشاد مبلغی پول بدهند تنها قرض مسکنی است و مشکل رسانه‌ها درست نمی‌شود.

منصوری با بیان اینکه فرهنگ و ارشاد یک آمار بسیار معمولی بیان و اعلام کند که از زمان دولت اصلاحات تا به امروز چه میزان یارانه به نشریات داده شده، متذکر شد: اگر همان مبلغ در ابتدای کار در دولت آقای روحانی برای استقلال اقتصادی رسانه‎ها هزینه می‎شد امروز مشکل حوزه مطبوعات حل می‎شد.

ایرج رمضانی رئیس اداره رسانه و تبلیغات اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان دراین‎باره می‎گوید: رسانه‎ها و فضای مجازی بازخوردها و اظهارنظر زیادی نسبت به تعطیل شدن 32 نشریه در استان داشتند و واقعیت این است که کسی از ما نپرسید که این‎ها دلایلش چه بوده و برخی افراد که از زاویه خود با سازمان ما زاویه داشتند تجزیه‌وتحلیل‌هایی داشته را بیان کردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این نشریات که تعطیل شدند حتی 10 شماره هم چاپ نداشتند، افزود: اینکه این نشریات با چه انگیزه‎ای مجوز فعالیت را دریافت کرده بودند برای ما جای سؤال است.

رئیس اداره رسانه و تبلیغات اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تأکید کرد: وقتی فردی در حوزه نشریه تخصص ندارد در اداره آن با مشکل روبه‎رو می‎شود و لغو مجوز خواهد شد البته اگر این‌گونه افراد و نشریات در جامعه منتشر نشود بهتر نیز است.

رمضانی یادآور شد: از میان نشریات تعطیل‌شده سه تا چهار نشریه پربازدید و مؤثر بودند و این نشریات باید قانون را بپذیرند و اگر تخلفی انجام می‎دهند لغو مجوز می‎شوند اما برخی دوستان بخشی از قانون را قبول دارند و بخشی را قبول ندارند.

وی بابیان اینکه از میان 32 نشریه تعطیل‌شده بسیاری از موارد تنها می‎دانستیم مدیرمسئولشان کیست، می‎گوید: با برخی از این نشریات نیز صحبت شد و گفتیم که در آستان لغو مجوز هستند و نباید 100 درصد تقصیر را بر گردن ارشاد انداخت.

موسی‎جرجانی یکی دیگر از فعالان رسانه‎ای استان نیز در این خصوص تأکید کرد: مرگ یک روزنامه بسیار غم‎انگیز است و یک بچه ناقصی هم انسان اگر داشته باشد نمی‎خواهد آن را از دست بدهد و تلاش می‎کند آن را سالم نگاه بدارد و نشریه نیز این‌گونه است.

وی یادآور شد: تولید یک نشریه و کتاب بسیار ارزشمند است و در مسیر حمایت از نشریات یک سری بررسی‎های جمعی باید اتفاق بیفتد و به آن‌ها کمک شود نه آنکه آن‌ها را لغو مجوز کنیم.

احمد ملاشاهی، دیگر فعال رسانه‎ای استان گلستان دراین‌باره می‎گوید: اینکه 32 نشریه در استان گلستان به خاطر ننوشتن تعطیل شدند یک ماجرای تعجب‎آور است البته از این بابت که اعمال قانون می‎شوند باید خوشحال باشیم.

وی عنوان کرد: این نشریات پیش از آنکه تعطیل شوند در ذهن مخاطبان خود تعطیل‌شده بودند و از سویی حمایتی که ارشاد می‎خواهد داشته باشد باید سازوکار داشته باشد و براساس شاخصه‎هایی که رسانه‎ها سنجیده می‎شوند این حمایت‎ها اتفاق بیفتد.

*چالش‌های ارائه آگهی نشریات توسط فرهنگ و ارشاد رفع شود

احسان ملک شاهکویی فعال رسانه‌ای استان گلستان به این مهم تأکید کرد که چالش‌های ارائه آگهی نشریات توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع شود و یکی از چالش‌های پیش رو بحث عدم عدالت ازلحاظ قیمت در توزیع آگهی‎ها است.

وی می‎افزاید: نشریات بنگاه‎های خیریه نیستند و باید برمبنای فعالیت رسانه‎ای خود از لحاظ مالی نیز حمایت شوند.

به گزارش خبرنگار فارس، حال باوجوداین مشکلات در حوزه رسانه هنوز آن‌گونه که باید مدیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عزم خود را برای برطرف کردن چالش‎های حوزه مطبوعات جزم نکرده است، 32 نشریه در استان به‎دلیل ننوشتن تعطیل شدند و شاید یکی از علل آن این بود که امروز دیگر رسانه مقرون‌به‌صرفه نیست و ضعف‎های عمده در این بخش هم سبب شده که مطبوعات استان گلستان نتواند از بستر بیماری استقلال اقتصادی برخیزد و به شکل نامنظم و تنها به امید آینده بهتر و یا عشق و علاقه می‌نویسند.

===============

گزارش از داود خاندوزی

===============

انتهای پیام/83015

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول