اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش حجم چاپ پول برای پاسخ به رشد تقاضا، تورم در پی دارد/حدود ۳۰درصد نقدینگی روی کاغذ است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر این حجم پول برای پاسخ به افزایش تقاضا باشد،تورم در پی دارد و اقدام خوبی نیست.

افزایش حجم چاپ پول برای پاسخ به رشد تقاضا، تورم در پی دارد/حدود ۳۰درصد نقدینگی روی کاغذ است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز محمد حسن‌نژاد، درباره افزایش حجم سالانه چاپ پول در سال 96 اظهار داشت: حجم نقدینگی رابطه مستقیمی با تورم و رشد اقتصادی دارد، از لحاظ تئوری اقتصادی رشد نقدینگی برابر است با رشد اقتصادی به علاوه نرخ تورم بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که رشد نقدینگی هم می‌تواند به رشد تورم منجر شود، هم به رشد اقتصادی، هنر در مدیریت صحیح نقدینگی است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر انحراف نقدینگی وجود نداشته باشد و نقدینگی به بخش تولید سوق داده شود اقدام خوبی بوده که می‌توان ترکیه و چین را نام برد که نقدینگی را به سمت تولید سوق دادند؛ اما اگر نقدینگی به مانند کشور ونزوئلا انحراف داشته باشد، این موضوع به رشد تورم منجر می‌شود.


20 تا 30 درصد نقدینگی موجود تعهدی یا کاغذی است

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: در ایران نقدینگی رشد بالایی داشته اما این نقدینگی مساوی تورم به علاوه رشد اقتصادی نبوده که دلیل آن این است که بخشی از نقدینگی در اقتصاد ایران واقعی نیست، حتی می‌توان گفت 20 تا 30 درصد نقدینگی موجود تعهدی یا کاغذی است.

حسن‌نژاد ادامه داد: رشد نقدینگی از حجم پول چاپ شده ضربدر ضریب تکاثر حاصل می‌شود که این حجم نقدینگی از محل رشد پول یا شبهه پول است، بانک مرکزی با چاپ اسکناس یا مسکوک پول پرقدرت تولید می‌کند،به دلیل اینکه این پول پرقدرت ضربدر ضریب گردش(تکاثر) می‌شود، می‌تواند حجم نقدینگی را خیلی بالا ببرد بنابراین باید به این موضوعات دقت کرد.

وی در این رابطه ادامه داد: پول معمولاً یا در زمان امحاء اسکانس‌های فرسوده چاپ می‌شود یا در زمانی که هدف این است که پول جدید خلق شود که البته زمانی که پول می‌خواهد خلق شود، باید این پول جدید به پشتوانه دلار و طلا یا به پشتوانه دولت منتشر شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که احساس می‌شود پول در گردش جامعه برای تأمین نیازها کفایت نمی‌کند، اصطلاحاً اقتصاد با کمبود پول روبه‌رو می‌شود چنانچه در آخر سال 96 عملاً 50 هزار تومانی‌های چاپ شده با پشتوانه بود شاید به دلیل اینکه در شب عید تقاضا برای پول فیزیکی بالا رفت اما امکان دارد افزایش حجم پول به خاطر تورم نیز باشد که این موضوع برای اقتصاد خطرناک است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی که پول‌های چاپ شده به تسهیلات بانکی برای رونق تولید اختصاص داده شود می‌توان گفت اقدام خوبی صورت گرفته اما اگر این حجم پول برای پاسخ به افزایش تقاضا باشد چون تورم را در پی دارد اقدام خوبی نیست.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول