اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

یادداشت

4 ویژگی استثنایی ازدواج حضرت فاطمه(س)

از جمله ویژگی های ازدواج حضرت زهرا(س) ارزشی بودن ازدواج و پشت پا زدن به همه معیارهای جاهلی است زیرا فاطمه(س) در حالی آماده ازدواج می‌شد که از موقعیت خانوادگی بالایی برخوردار بود و هرکس تلاش می‌کرد که با ازدواج با آن حضرت افتخار بالایی را کسب کند.

4 ویژگی استثنایی ازدواج حضرت فاطمه(س)

خبرگزاری فارس ـ حجت‌الاسلام سیدتقی قادری: همان گونه که خصایص ملکوتی، انسانی و سیاسی در فاطمه شدن فاطمه(س) نقش کلیدی داشت ازدواج استثنایی آن حضرت با امام علی(ع) نیز در فاطمه شدن فاطمه(س) نقش اساسی داشته است که او را الگو و اسوه همه مردان و زنان قرار داده است زیرا این ازدواج از چند خصوصیت ویژه برخوردار است.

نخستین ویژگی ارزشی بودن ازدواج و پشت پا زدن به همه معیارهای جاهلی است زیرا فاطمه(س) در حالی آماده ازدواج می‌شد که از موقعیت خانوادگی بالایی برخوردار بود و هرکس تلاش می‌کرد که با ازدواج با آن حضرت افتخار بالایی را کسب کند.

از همین رو نخست ابوبکر، عمر و سپس عبدالرحمن بن عوف و عثمان بن عوف به عنوان ثروتمندان جزیرة العرب به خواستگاری آن حضرت آمدند و مهریه‌های سنگینی را پیشنهاد کردند ولی زمانی که رسول الله(ص) با فاطمه(س) در میان گذاشت نه تنها نپذیرفت بلکه کراهت و نارضایتی خودش را نشان داد اما هنگامی که امام علی(ع) به خواستگاری ایشان آمدند با اینکه از نظر موقعیت اقتصادی در پایین‌ترین طبقات قرار داشتند ولی از نظر ارزشی کسی با او قابل مقایسه نبود و حضرت زهرا(س)، علی(ع) را قبول کردند و رسول خدا(ص) وقتی چنین رضایتی را مشاهده کردند فرمودند «الله اکبر سکوتها اقرارها». (بحار، ج/۴۳، ص/۹۳)
ویژگی دوم مهریه استثنایی است. پس از آنکه در اصل ازدواج توافق شد پیامبر(ص) به دلیل اینکه فاطمه(س) دختر ایشان بود مهریه را که عرف جامعه بود از ازدواج فاطمه(س) حذف نکرد و با وجود آنکه دخترشان دارای شخصیت استثنایی بود مهریه را سنگین قرار ندادند بلکه مهریه یگانه دختر خود را یک زره که 400 یا 500 درهم ارزش داشت قرار دادند تا الگویی باشد برای نسل‌های آینده که بدانند زن جنس نیست تا وزن آن با سنگینی مهریه مشخص شود.
ویژگی سوم جهیزیه استثنایی است، پس از آنکه زره به عنوان مهریه تعیین شد رسول خدا (ص) آن را در اختیار امام علی(ع) قرار داد تا با فروختن آن را نقد کند و حضرت نیز آن را با قیمت 500 درهم فروخت و در اختیار رسول خدا(ص) قرار دادند و حضرت نیز آن را به برخی از اصحاب دادند تا با آن جهیزیه‌ای در قالب لوازم اولیه زندگی ساده و بدون تجمل را تهیه کنند.

اصحاب نیز به بازار رفته و با آن 500 درهم 17 عدد لوازم اولیه زندگی جهیزیه فراهم کردند و به خدمت رسول خدا(ص) آوردند و حضرت یک یک آنها را بر می‌داشت و می‌فرمود: بارک الله لاهل البیت. (کشف الغمه: ج۱/ص/۳۵۹)
ویژگی چهارم عروسی نمونه بود. یعنی عروسی و مجلس جشن زندگی امام علی(ع) و فاطمه(س) آنگونه نبود که به بهانه شاد بودن به مجلس معصیت تبدیل شود و نه آنگونه بود که به مجلس ترحیم مشابهت داشته باشد بلکه مجلس شادی بدون معصیت بوده است.

با دعوت عموم از نمازگزاران مسجد النبی به شرکت در عروسی به همه ولیمه داده شد و پس از آن نیز حضرت فاطمه(س) سوار بر شتر شدند و محارم مرد از جلو از جانب راست یا چپ ایشان را همراهی می‌کردند و همسران رسول خدا(ص) هر کدام شعری را در توصیف ایشان خواندند و فاطمه(س) را به خانه بخت بردند.(بحار/ ج /۴۳/ص/۹۶٬۱۰۶٬۱۱۵)

این گونه فاطمه(س) نشان داد که فاطمه(س) است حتی در ازدواج و عروسی نشانی از افراط و تفریط نداشت بلکه سبک و مدلی از زندگی مشترک دو زوج جوانی که به دنبالی تعالی هستند را ارائه کردند.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول