اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فارس گزارش می‌دهد/

ازدواج ایرانی به تجمل‌گرایی «بله» می گوید/ دست ازدواج در پوست گردوی تجملات

خانواده‌ها به جای اینکه روز به روز از دامنه تشریفات و تجملات کم کنند تا ازدواج جوانان از هفت خوان تجملات و مصرف‌گرایی ها به راحتی عبور کند در عوض با الگو برداری‌های غلط، تجمل‌گرایی و هزینه‌های کمرشکن در امر ازدواج، جوانان خود را از همان ابتدای زندگی در انواع قرض و بدهی گرفتار می‌کنند.

ازدواج ایرانی به تجمل‌گرایی «بله» می گوید/ دست ازدواج در پوست گردوی تجملات

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروز روز ازدواج است و قرار شده در این روز که به یمن ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) به این عنوان نامگذاری شده است هیچ ازدواجی مهر طلاق بر پیشانی آن نخورد.

امروز قاضی دادگاه هیچ حکمی مبنی بر طلاق صادر نمی‌کند و خطبه طلاق جاری نمی‌شود، امروز قرار است همه صحبت‌ها در مورد ازدواج باشد آن هم ازدواجی از نوع آسان و ساده.

حال در چنین روزی هزاران سوال به ذهن می‌آید، آیا جاری نشدن حکم طلاق در چنین روزی باری از مشکلات و تجملات بی‌شماری که سد راه ازدواج جوانان است بر می‌دارد؟ در روز ازدواج کدام موانع تشکیل خانواده از سر راه برداشته می‌شود؟ در این روز چند نفر از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند که به دور از هیاهو و چشم و هم چشمی برای جوانان خود ازدواج آسان برگزار کنند؟ مسوولان به وعده‌هایی که در سال گذشته در چنین روزی به جوانان داده بودند، عمل کرده‌اند یا امروز هم تکرار وعده‌های دیروز است؟

هزاران سوال بی‌جواب که معلوم نیست کی و کجا می‌توان برای این سوالات جوابی قابل فهم داشت.

در کنار همه این مسائل،  رشد روز افزون هزینه‌های سرسام‌آور تشکیل خانواده چنان سایه تجملاتی خود را بر روی خانواده‌ها گسترده است که دیگر برگزاری یک ازدواج آسان به رویا تبدیل شده است.

 تا زمانی که فرهنگ حاکم بر جامعه را تغییر ندهیم و خانواده ایرانی را از دریای تجملاتی که در آن غرق شده نجات ندهیم، نمی‌توان به شکل‌گیری ازدواج آسان در جامعه دلخوش بود.

برخی کارشناسان علوم رفتاری انتخاب چنین الگوهایی از ازدواج‌های سخت و ناسالم و چشم و هم‌چشمی طبقه نوکیسه را زاییده عوامل محیطی و توقعات عجیب و غریب بعضی جوانان می‌دانند و بر این باورند که چنین الگو برداری‌هایی بدون شک بی‌ارتباط با فرهنگ، آموزش و اخلاق نیست.

ترویج تجملات با ازدواجی به رنگ پول

«فریبا مینویی» که دانشجو است، به شدت از این دوگانگی گله‌مند است و می‌گوید: خیلی‌ها به ناچار به این ریخت و پاش‌ها تن می‌دهند و جای بسی تعجب دارد که خودشان هم نمی‌دانند برای چی؟! او در مورد توقعات عجیب و غریب بعضی خانواده‌ها به تجربه تلخ دوستش اشاره می‌کند و می‌گوید: چرا باید به خاطریک‌سری تشریفات بیش از حد و چشم و هم‌چشمی‌های فامیلی، زمان نامزدی دختر و پسر آن‌قدر طولانی شود که باعث حرف و حدیث فامیل و دلسرد شدن دختر و پسر و دست آخر جدایی‌شان شود!

ازدواج آسان در کما

ناصر که به تازگی وارد روند تاهل شده، هزینه‌های اصلی مراسم را شامل لباس عروس، کت و شلوار داماد، سرویس طلا، حلقه، تالار عروسی، سفره عقد، گل‌آرایی، میوه، شیرینی، پذیرایی‌های مختلف در سالن، آرایشگاه، عکاسی و فیلمبرداری، سیستم صوتی و ارکستر، تزیین ماشین، کیف و کفش عروس، دسته گل عروس و موارد پیش بینی نشده مختلف دیگر می‌داند و می‌افزاید که هزینه‌های جانبی مانند حضور عاقد برای تکمیل فیلم، کارت دعوت، یادبود عروسی و البته سفر ماه عسل نیز به تنهایی مبلغ قابل توجهی می‌شوند.

دست ازدواج در پوست گردوی تجملات

سیده محبوبه موسوی جامعه‌شناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: با گسترش شهرنشینی و توسعه ارتباطات، رفته‌رفته سبک زندگی انسان‌ها دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود به طوریکه در اثر این تغییرات همه مسائل جامعه تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد.

وی،  از تشریفات و تجملات به عنوان یک صنعت پیشرفته برای به اختیار گرفتن انسان‌ها و مخصوصاً جوانان نام برد و افزود: تجمل‌‌گرایی انسان‌ها در طول زمان تابع شرایط مختلفی است و این شرایط بیشتر از هر چیزی خود را در مناسبات خانوادگی افراد نمایان می‌کند.

مانور تجمل در جشن‌های عروسی

اگر پیش از این مردم به سنت‌ها پایبند بوده و مراسم‌های مختلف را در منزل خود یا منزل یکی از اقوام برگزار می‌کردند، رفته رفته این نوع برگزاری مراسم جای خود را با تالارهای عروسی عوض کرد و در حال حاضر نیز این تالارها به باغ‌های مجلل تبدیل شده‌اند که اجاره کردن چنین باغ‌هایی برای عروسی از عهده تمام جوانان خارج است.

آدم‌های عجیبی هستیم، وقتی در کنار هم جمع می‌شویم به یاد سنت‌های گذشته یادش به خیر گفته و آرزو می‌کنیم کاش آن روزها بازگردد، اما غافل از این هستیم که روزها را ما با اعمال و تفکرات خودمان می‌سازیم. هر چقدر در دنیای مادیات غرق می‌شویم تجملات دور و اطراف ما بیشتر می‌شود به طوریکه خیال می‌کنیم هر چقدر تجملات و بریز و بپاش‌ها در زندگی ما بیشتر شود، بیشتر آبروداری کرده‌ایم.

خانواده‌ها به بهانه آبروداری ماشین‌های آنچنانی و لوکس برای مراسم جشن عروسی سفارش می‌دهند، هتل‌های معروف را اجاره کرده و در خرید جواهرات و لباس‌های گرانقیمت و پر زرق و برق از هم پیشی می‌گیرند، در نوع آرایش عروس و ست کردن لباس عروس با رنگ آرایش چهره و رنگ موهای عروس کلی با هم کلنجار رفته و حتی در مورد رنگ روبان‌های میز و صندلی‌های تالار عروسی و بسیاری از نکات ریز که اصلاً به چشم نمی‌آید، دوست دارند حرفی برای گفتن داشته  باشند تا مبادا یکی از مهمانان حرف و حدیثی در مدح و منقبت عروسی بر زبان آورده و آنها را شرمنده کند.

با انواع و اقسام روش‌ها دوست دارند یک سر و گردن از سایر دوستان و آشنایان خود بالاتر باشند و در واقع صنعت مد و تشریفات را در گذر زمان به جلو ببرند.

این همان موضوعی است که جامعه‌شناس فرهنگی بر آن تاکید کرده و تصریح می‌کند: خانواده‌ها به جای اینکه روز به روز از دامنه تشریفات کم کنند بلکه با الگوبرداری‌های غلط، تجمل‌‌گرایی و هزینه‌های کمرشکن در امر ازدواج جوانان خود را از همان ابتدای زندگی در انواع قرض و بدهی گرفتار می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نقش فضای مجازی را در افزایش لاکچری‌های ازدواج و تشریفات بیش از حد و اندازه آن بسیار موثر دانست و گفت: در کنار خانواده‌هایی که در دنیای مد و تشریفات غرق شده‌اند خود دختران و پسران نیز هستند که نه به ازدواج ساده و کم ‌خرج اعتقاد قلبی دارند و نه از موضع خود برای برپا کردن مراسم پرخرج و خیره‌کننده کوتاه می‌آیند.

جامعه‌شناس فرهنگی ادامه داد: آنها دلشان می‌خواهد عروسی لاکچری آنها در فضای مجازی داغی بر دل دیگران باشد و عکس‌های عروسی منتشر شده آنان بازدیدکننده‌های بسیار بیشتری داشته باشد.

موسوی با ذکر این مثال که انتشار مراسم عروسی برخی آقازاده‌ها در فضای مجازی باعث تشدید این موضوع می‌شود، افزود: بسیاری از جوانان با دیدن چنین ویدئوهایی دوست دارند تا زندگی خود را با آنها مقایسه کرده و تا حد امکان در انتخاب آخرین مدل ماشین‌های لوکس، آرایشگاه با هزینه‌های چند میلیونی، سفارش لباس عروس بسیار گران‌تر از قیمت واقعی آن  یک شب رویایی و خاطره انگیز برای خود ثبت کنند.

وی تصریح کرد: حاصل این نوع ازدواج‌های لاکچری تهیه و تولید  عکس‌ها و فیلم‌های تشریفاتی از جهیزیه‌ها، ماشین‌های عروس لوکس و تجملی، کیک‌های ازدواج ویژه و صدها مدل مختلف مصرف‌گرایی‌هایی است که در سایت‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازخورد پیدا کرده و عده‌ای از جوانان را مجذوب این سبک زندگی  کرده و عده‌ای را سرخورده می‌کند.


ترویج تجملات با ازدواجی به رنگ پول!

در این میان هزینه‌های جاری ازدواج اعم از هزینه‌های تالار، فیلمبرداری، ماشین عروس و ....که بگذریم تزئین جهیزیه عروس نیز یکی دیگر از ملزوماتی است که طی سال‌های اخیر به شدت باب شده و کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کنند خودشان را خیلی افراد حرفه‌ای و کاربلدی می‌دانند که نمی‌توان اشکالی برای کار آنها وارد دانست.

تزئین جهیزیه عروس، تهیه کیک، دسر و ژله برای یخچال عروس از دیگر تشریفاتی است که طی سال‌های اخیر  بر سنت، رسم و رسوم ازدواج چسبیده و رفته رفته باعث کم‌رنگ شدن آداب و رسوم گذشته می‌شود.

موسوی با اشاره به دیدگاه‌های زوج‌ها در مورد این رفتارها افزود: زوج‌ها معمولاً رفتارها و دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد این رفتارها دارند.

وی ادامه داد: از آن جایی که شب عروسی و ازدواج یکی از زیباترین روزها و شب‌های زندگی است، برخی از زوج‌ها این نوع هزینه‌ها و رفتارها را هزینه‌های خیلی معمولی و  یک جز جدانشدنی از زیباترین شب زندگی خود می‌دانند و گمان نمی‌کنند که دچار تجملات و مدگرایی افراطی هستند.

موسوی گفت: اما در مقابل برخی از زوج‌ها نیز هستند که این نوع خرج و مخارج‌ها را هدر دادن پول دانسته و ترجیح می‌دهند مطابق عرف جامعه پیش روند.

خانواده‌ها به جای اینکه روز به روز از دامنه تشریفات و تجملات کم کنند تا ازدواج جوانان از هفت‌خوان تجملات و مصرف‌گرایی‌ها به راحتی عبور کند در عوض با الگو برداری‌های غلط، تجمل‌گرایی و هزینه‌های کمرشکن در امر ازدواج، جوانان خود را از همان ابتدای زندگی در انواع قرض و بدهی گرفتار می‌کنند.

بهتر است با خود بیندیشیم چه کسی در کنترل هزینه‌های مربوط به تشریفات و مقابله با تجملات بیش از حد و اندازه ازدواج  مسوول است، خانواده و دولت تا چه اندازه می‌توانند در مقابل تفاخر و متفاوت بودن خانواده‌ها دوام آورند.

باید بپذیریم دود این همه تجملات و پیرایه‌ها در درجه اول به چشم خودمان می‌رود پس اگر خانواده‌ها وارد گود شوند و ترمز تجمل‌گرایی را بکشند گام‌های بسیار بزرگی برای کاهش چشم و هم چشمی و تجملات برداشته‌اند و جوانان خود را از همان ابتدا در مسیر درست هدایت و رهبری کرده‌اند تا یک زندگی سعادتمندانه داشته باشند.

سخن آخر

در سال‌های اخیرسلطه صنعت مد و تشریفات، الگو برداری‌های غلط، تجمل‌گرایی و هزینه‌های کمرشکن در امر ازدواج خواسته و ناخواسته راه دشوار و پیچیده‌ای برای ازدواج ساده در پیش پای جوانان قرار داده و میل به ازدواج و شروع زندگی مشترک را در آنان کاهش داده است.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا بعضی عروس و دامادها به سادگی زیر بار چنین فشارهای مالی می‌روند و پول و سرمایه والدین‌ و خود را دور می‌ریزند.

امروز عصر زندگی مدرن است، عصر دویدن برای رسیدن به امکاناتی که ارزش آن بالاتر از آرامش است، عصر آدم‌های جدید و خواسته‌های جدیدتر.

امروزه مادیات یا به لفظی دیگر تجملات، اغلب به غلط، پایه و اساس آبرومندی شمرده می‌شود. اجاره کردن ماشین‌های آنچنانی برای مراسم جشن عروسی و نحوه گل‌زدن روی آنها، رزرو تالارهای مجلل، گرفتن هتل‌های معروف و اجاره باغ‌های آنچنانی خارج از شهر، خرید جواهرات و لباس، گرفتن وقت از آتلیه‌های بالای شهر، هر کدام به شکلی ملاک آبرو و شخصیت شمرده می‌شود و هرچه باشکوه‌تر، آبرومندتر!

کمرنگ شدن بسیاری از سنت‌های قدیمی که تنها پاکی و پیشینه خوب از طرفین ملاک ازدواج بود، پایبند نبودن به آداب و رسوم و اصول اخلاقی که قدیمی‌ها تأکید فراوانی بر آن داشتند، نبود ایمان و عشق در زندگی برای تعهد و وفاداری، همه و همه همچون بمبی است ویرانگر بر پیکره ازدواج.

گزارش از معصومه درخشان

انتهای پیام/60020/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول