اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

گفت‌و گوی فارس با کارآفرین نمونه بیرجندی:

سماجت در کار باعث موفقیتم شد/ مسؤولان در مسیر کارآفرینان مانع‌تراشی نکنند

کارآفرین نمونه بیرجندی گفت: یکی از دلایل عدم استقبال مردم برای ورود به عرصه کارآفرینی موانعی بوده که گاهی مسؤولان برای افراد ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند تبلیغات در مورد حرفه‌ها انجام شود.

سماجت در کار باعث موفقیتم شد/ مسؤولان در مسیر کارآفرینان مانع‌تراشی نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کارآفرینی واژه‌ای است که شاید بسیار در مورد آن سخن گفته می‌شود، واژه‌ای که در این اوضاع و احوال اقتصادی نقطه امیدی است و نشان از همت والای فردی دارد که در صحنه امروز اقتصاد با صلابت توانسته مسبب ایجاد اشتغال برای خود و دیگران شود.

شاید به نظر بسیاری از اقتصاددانان کارآفرینی در شرایط کنونی یکی از نیازهای اصلی جامعه باشد که باید بیشتر به این بحث  و راز و رمز موفقیت کارآفرینان برای ترغیب افراد بیشتری به این عرصه پرداخته شود.

اما آنچه برای تحقق کارآفرینی مهم بوده علاوه بر تلاش و پشتکار فرد کارآفرین و قدرت ریسک‌پذیری، حمایت دولت است که به دغدغه مهمی در این مسیر تبدیل شده که شاید بسیاری از افراد را از این مسیر باز دارد.

پای گفت‌و گو با جوان بیرجندی نشستیم که  همت و تلاشی به سختی کویر دارد، فردی که بعد از چندین بار شکست، ناامید نشده و تبدیل به یک کارآفرین شده است.

نزدیک به شش سال است که در کار پرورش زالو فعالیت دارد، ابتدا با یک طرح پایلوت و کوچک آغاز کرد و کم کم آن را گسترش داد، ابتدا با دو شرکت در این زمینه کار کرده و معرفی طرح را در کشور  داشته و نخستین طرح آکواریومی متد اروپا را انجام داده و بعد آن را به شرکت‌های دیگر معرفی کردند.

در حال حاضر افرادی به عنوان تولیدکننده و نمایندگان شرکت کار تکثیر و پرورش زالو را انجام می‌دهند و به طور مستقیم حدود 20 تا 25 نفر از نمایندگان به جز تولیدکنندگان در این حرفه مشغول به کار هستند.

تولیدکننده نیاز به صبوری دارد

فارس: کار تکثیر و پرورش زالو چگونه است؟

بهارشاهی: یکی از خصوصیات و شاخص‌های خوب فعالیت این شرکت تکثیر و پرورش زالو با یکدیگر است به طوری که در شرکت زالوهای مولد تکثیر و پرورش می‌یابد و تمام روند تولید و پرورش زالو در یک پرسه زمانی مشخص انجام می‌گیرد و علاوه بر این تمام تولید صورت گرفته توسط نمایندگان شرکت از آن‌ها خریداری می‌گردد تا دیگر دغدغه‌ای برای بازار و فروش تولیدشان نداشته باشند.

هر کسی بخواهد وارد این حرفه شود بدون شک شاید تجربه کاری لازم را در ابتدا نداشته باشد که در همین راستا مشاوره شغلی این حرفه به آن‌ها در هر نقطه از کشور که نماینده‌ای داریم را انجام می‌دهیم و افرادی که معرفی می‌شوند اصول کار را آموزش دیده و مرحله به مرحله با این کار آشنا می‌شود تا دیگر در این حوزه نیز دغدغه‌ای نداشته باشند.

کار تکثیر و پرورش زالو یک کار سنگین نبوده و لازم نیست تا فردی که وارد این حرفه می‌شود به طور شبانه‌روزی در خدمت این کار باشد، سختی کار در این حرفه شاید شامل تغذیه زالوها و صبر تولیدکننده با توجه به دیربازده بودن نتیجه باشد.

تکثیر و پرورش  زالو حداقل  10 تا 11 ماه طول می‌کشد بنابراین در این مدت هیچ‌گونه سودآوری وجود ندارد لذا به افرادی که وارد این حرفه می‌شوند توصیه می‌شود در کنار این حرفه شغل دیگری هم داشته باشند چون این شغل زمان زیادی از وقتشان را نمی‌گیرد که نتوانند حرفه دیگری را نیز دنبال نمایند.

در یک دوره 18 ماهه تقریباً هزار عدد زالوی مولد میانگین بین 17 تا 19 میلیون تومان در مناطق مختلف کشور سرمایه اولیه نیاز دارد و سرمایه اولیه بستگی به خود فرد دارد که چگونه لوازم مورد نیاز این کار را تهیه کند.

در این حرفه نیاز به مکانی وجود دارد که متراژ آن 12 تا 16 متری که قفسه‌بندی شده و اتاقی برای پرورش زالو در حدود 9 متر نیز لازم بوده و البته شرایط دیگری نیز وجود دارد که در دوره‌های  آموزشی به علاقه‌مندانی که قصد ورود به این حرفه را دارند آموزش داده می‌شود.

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز تکثیر و پرورش زالو وسایل گرمایشی و سرمایشی است.

یک زالوی مولد در داخل طبیعت شاید سالی یکبار تکثیر داشته باشد و بین سه تا پنج تخم می‌گذارند اما در این حرفه می‌توانیم هر شش ماه یا هشت ماه تکثیر زالو را انجام دهیم و میانگین در هر دوره همان سه تا پنج تخم را داشته باشیم.

تضمین بازار فروش زالو

فارس: چگونه وارد این حرفه شده و با آن آشنا شدید؟

بهارشاهی: پرورش و تکثیر زالو شغلی خوب بود که عمویم من را وارد این کار کرد و قبل از آن نیز در حوزه تکثیر و پرورش ماهی زینتی فعالیت داشتم که هنوز هم  آن را ادامه می‌دهم، نخستین فردی در استان هستم که توانستم مجوز تکثیر و پرورش ماهی زینتی اخذ نمایم.

علاقه زیادی که به حیوانات داشتم سبب شد تا در این مسیر قرار گیرم، همچنین سودآوری این حرفه خوب بود هر چند سودآوری آن دیربازه است اما سود خوبی دارد و از دیگر مزایای این حرفه تضمین برای بازار فروش آن با توجه به اینکه بازار آن یعنی طب سنتی مشخص است.

پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای حدود شش هزار نفر تا پایان سال 98

فارس: وضعیت اشتغال و صادرات در این حرفه چگونه است؟

بهارشاهی: در حال حاضر صادرات زالو به خارج از کشور انجام نمی‌گیرد و دلیل آن این بوده که تولید داخل حتی نیاز داخلی را پاسخگو نبوده و حتی زالوی وارداتی به کشور وجود دارد هر چند تقاضا برای صدور زالوی ایرانی بسیار زیاد است.

زمینه اشتغال بسیار زیادی در این حرفه وجود دارد و هر کسی وارد این حرفه شود به او برگه تضمین خرید داده می‌شود که 100 درصد تولیدشان با هر حجمی خریداری شود تا این دغدغه را نداشته باشد که دست زیاد شده و تولیدشان بازار فروش ندارد و حتی قراردادهایی بسته شده که زالویی که در حال پرورش بوده را پیش‌فروش کرده‌ایم.

تا چند روز آینده طرح جدیدی در صنعت زالو در تهران معرفی خواهیم کرد که برای نخستین بار در کشور اجرایی خواهد شد و دستاوردهایی از شرکت معرفی می‌شود.

در شرکت تکثیر و پرروش زالو کنار کار پرورش کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام می‌گیرد، تا پایان سال 98 پیش‌بینی کرده‌ایم که در سطح کشور در این صنعت حدود شش هزار نفر اشتغال‌زایی جدید صورت گیرد.

عدم آگاهی مسؤولان با کارآفرینی مشکل ایجاد کرده است

فارس: مهم‌ترین مشکلات در حوزه پرورش زالو در استان چیست؟

بهارشاهی: متأسفانه در برخی از مراحل کار در استان به سبب عدم آگاهی با مشکل مواجه می‌شویم. کار زالو خوردن خون است و نمی‌شود از گیاه برای رشد و تکثیر زالو استفاده کرد و متأسفانه این عدم آشنایی جلوی کار جوانان را در این حرفه گرفته است.

درآمدزایی در این حرفه بستگی به میزان سرمایه اولیه دارد و براساس برآورد صورت گرفته 17 تا 19 میلیون تومان سرمایه اولیه سودآوری به میزان حدود 30 تا 35 میلیون تومان بعد از 18 ماه دارد.

سماجت در کار و اصرار در موفقیت

فارس: رمز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

بهارشاهی: اعتقاد دارم اگر کسی بخواهد در مسیری موفق شود باید بعد از شکست ناامید نشود و تلاش خود را مضاعف نماید.

گاهی برخی می‌خواهند کمکتان کنند ولی برعکس می‌شود که شاید سبب ناامیدی فرد شود و کم‌ترین ضرر آن شاید از دست رفتن زمان باشد.

وقتی مغازه تکثیر و پرروش ماهی را در مغازه‌ای 9 متری راه‌اندازی کردم روزها در مغازه‌ای آهن‌فروشی کار می‌کردم و شب‌ها آن مغازه را با دو میلیون تومان قرض باز کردم، اول ماهی‌ها تلف شدند و دوباره هم از بین رفتند چراکه تجربه کافی را نداشتم و افراد زیادی گفتند که کار خوبی نیست ولی خودم به ادامه کار اصرار داشتم و دوباره شروع کردم تا اینکه توانستم موفق شوم و در این حرفه تجربه کافی را به‌دست آورم.

کم کم با تلاش زیاد توانستم مغازه‌ای بزرگ‌تر اجاره کنم و از آهن‌فروشی بیرون آمدم و سرمایه‌ام را در این کار وارد نمودم و کار خود را افزایش دادم و چهار سال پیش در مغازه‌ای که از پدرم بود با برادرم کار را آغاز کردم.

این شکست‌ها تجربه‌ای برای ادامه کار شد و وقتی کار پرورش زالو را آغاز کردم و تا چهار ماه فقط سه نفر از کارم مطلع بودند  و این به دلیل ترسی بود که شاید افرادی بخواهند دوباره مانع فعالیتم شوند و زمان را از دست بدهم. در ایام عید نزدیک به 10 تا 12 نفر نیرو برای فروش ماهی قرمز و تنگ ماهی داریم. 

در مرحله نخست کار در تکثیر و پرورش زالو از 12 هزار زالو، هفت هزار زالو تلفات داشتم یعنی نیمی از سرمایه خود را از دست دادم.

برخی از شرکت‌ها زالوی پرورشی می‌دهند و متأسفانه میزان ضرر زیاد بوده و شاید بازه زمانی پرورش و سودآوری در این روش شش ماهه باشد ولی ضرر آن هم بسیار زیاد است.

تکثیر زالو زمان‌بر بوده ولی سودآوری آن بیشتر و ریسک آن کمتر است. هر موجود زنده‌ای تلفات دارد و زالو هم مانند هر موجودی دارای تلفات بوده، چون زالوی پرورشی به چندین محیط وارد می‌شود در این مسیر تلفاتش به دلیل عدم سازگاری بیش‌تر است.

زالوپروری شغلی برای همه

فارس: توصیه شما به جوانان برای آمدن به این حرفه چیست؟

بهارشاهی: به همه این توصیه را می‌کنم که وارد این حرفه شوند چون همه می‌توانند در این حرفه موفق شوند و البته لزوم این کار صبر، صبر و صبر بوده و کسی که قصد دارد وارد این حرفه شود اصلاً نباید ناامید شوند چراکه کاری سودآور ولی با صبر زیاد است.

هم‌چنین توصیه می‌شود کسانی وارد این شغل شوند که شغل دیگر هم داشته باشند چون زمان سودآوری آن زمان‌بر است، در این حرفه زمان و وقت زیادی از فرد گرفته نمی‌شود به طوری که به عنوان شغل دوم از آن یاد می‌شود.

فارس: به نظر شما چرا افراد کمتری وارد عرصه کارآفرینی می‌شوند؟

ریسک بیشتر برابر سودآوری بالاتر

بهارشاهی: مردم علاقه به ریسک ندارند و سرمایه خود را به بانک‌ها می‌سپردند ولی باید بدانند هر کاری که ریسک داشته باشد سودآوری بیش‌تری دارد.

یکی دیگر از دلایل عدم استقبال مردم برای ورود به عرصه کارآفرینی موانعی بوده که گاهی مسؤولان برای افراد ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند تبلیغات در مورد حرفه‌ها انجام شود و حرفه‌هایی مانند حرفه پرورش زالو به افراد جامعه معرفی شود.

از مسؤولان خواسته می‌شود برای حمایت از کارآفرینان در راستای معرفی حرفه خود هزینه‌ها تبلیغات را کمتر کنند تا این حمایت سبب ترغیب کارآفرینان برای ورود به این عرصه شوند.

انتهای پیام/69027/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول