اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

فارس گزارش می‌دهد

صندوق اندوخته؛ صندوقی که به جای تسهیل ازدواج آن را تعطیل کرد

معاون ساماندهی امور جوانان معتقد است چون «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» شکل نگرفته است، عملا بازخواست از دستگاه‌ها برای عمل نکردن به «قانون تسهیل ازدواج» بی ‌معناست اما مجلس همچنان به دنبال پاسخگویی دولت درخصوص عدم استنکاف از این قانون است.

صندوق اندوخته؛ صندوقی که به جای تسهیل  ازدواج آن را تعطیل کرد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،‌ قانون تسهیل ازدواج جوانان در آذر ماه سال 84 در قالب 13 ماده به منظور حمایت مالی از جوانان و ارائه تسهیلات لازم برای ازدواج تدوین شد. این لایحه که از سوی مجلس هفتم ارائه شده بود با گذشت ۱۳ سال از تصویب آن، همچنان در مجلس مسکوت مانده و دولت‌ها به بهانه‌های مختلف آن را پشت گوش انداخته‌اند.

مهم‌ترین موضوع در لایحه مذکور ایجاد «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» بود که قرار بود با گذشت سه ماه از تصویب این قانون از سوی دولت، این صندوق ایجاد شود اما حال با گذشت ۱۳ سال از تصویب این قانون هنوز اقدامی در این باره انجام نشده است.

 «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» قرار بود در حوزه اشتغال، مسکن و برخی از هزینه‌های حوزه ازدواج فعالیت کند. در ماده 2 این قانون دولت مکلف است علاوه‌ بر استفاده از منابع بودجه سنواتی پیش‌بینی شده، از‌محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسکن، حسب تشخیص کمیته سامان ازدواج با توجه به امکانات صندوق، وام ودیعه مسکن پرداخت کند. در نخستین سال در بودجه سال 85 برای این صندوق حدود 320 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

پس از حدود 2سال از تصویب قانون، هیات وزیران و شورای‌عالی اداری در قالب مصوبه‌ای ادغام این صندوق و تشکیل صندوق جدیدی به‌نام «مهر امام رضا (ع)» را تصویب کردند و در واقع پشتوانه مالی این صندوق از بین رفت و این طرح همچنان در انزوا قرار گرفت. هم چنین قرار بود که از محل این صندوق حداکثر به مدت 2 سال هزینه زندگی به زوج‌هایی که منبع درآمدی نداشته باشند، پرداخت شود که تاکنون هیچ کدام عملی نشده است.

محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس در خصوص مسکوت بودن این قانون گفت: این قانون تقریبا ۷ سال قبل از تشکیل معاونت جوانان به تصویب رسیده و در متن آن صحبتی از  وظایف این معاونت نشده است.

معاون ساماندهی امور جوانان در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه سنگ بنای این قانون بر تشکیل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» بوده است گفت: این صندوق شکل نگرفته است و دولت باید نحوه شکل‌گیری آن را تعیین تکلیف کند.

تندگویان خاطر نشان کرد برای انجام  بخشی از وظایف محول شده به دولت براساس قانون تسهیل ازدواج  در این معاونت این قانون مشکلی نداریم  و در صورت محول شدن بخشی از وظایف تعیین شده به آن عمل خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: اگر صندوق ذخیره ازدواج در زمان وعده داده شده‌اش شکل می‌گرفت و سال به سال اعتبار در آن انباشته می‌شد، اکنون می‌توانستیم با ذخیره موجود،  به وظایف تعیین شده در سرفصل‌های مشخص عمل کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: چون این صندوق شکل نگرفته عملا پرداختن به شرح وظایف موجود  در آن از سوی دستگاهها منتفی است.

نصرالله پژمان فر در این‌باره اظهار داشت: نمایندگان پیش‌تر از دولت علت استنکاف از اجرای این طرح را خواستار شدند اما توضیحات دولت در این باره کافی نبود به همین منظور این لایحه با 150 رای موافق ازکمیسیون فرهنگی به دستگاه قضا ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه این قانون از موضوعات مهم مجلس است افزود: از دستگاه قضایی تقاضا داریم تا در خصوص کوتاهی دولت در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان اقدام جدی انجام دهد..

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول