اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جشنواره آش زنجان

ترافیک جمعیتی در خیابان «آش‌خوری» زنجان

این روزها خیابان «آش خوری» بیشتر از هر خیابان دیگر در شهر شلوغ است و مردم از جای جای ایران اسلامی و البته جای جای استان زنجان برای حضور در این جشنواره شاد و بانشاط حاضر می‌شوند.

ترافیک جمعیتی در خیابان «آش‌خوری» زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «آش» این کلمه دو حرفی معانی بسیاری برای مردم زنجان دارد، چرا که نمادی از همبستگی ملی ایرانیان در این دیار است.

در واقع جشنواره ملی آش، قدیمی‌ترین جشنواره غذای ایران است که همه ساله در شهر زنجان برگزار می‌شود و  در این جشنواره، اقوام مختلف ایرانی از نقاط مختلف این کشور اقدام به پخت آش و نمایش آن می‌کنند.

اما بار دیگر و پس از گذشت 13 سال، جشنواره آش در زنجان آغاز به کار کرده و به هر طرف از محوطه گاوازنگ که می‌روی؛ بوی آش پیچیده است و همین بو تو را غرق در هنر آشپزی ایرانی می‌کند.

این روزها زنجان پرتحرک و با نشاط است و همه شهروندان در جنب و جوش برای حضور حداقل یکبار در جشنواره ملی آش ایرانی هستند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان روزانه 120 هزار گردشگر استانی و البته کل کشور از نمایشگاه صنایع دستی و خیابان آش‌خورها بازدید می‌کنند.

یحیی رحمتی با بیان اینکه در همان سال ۱۳۸۴ که نخستین جشنواره برگزار شد پس از یکسال وقفه این جشنواره به دلیل بهداشتی برگزاری نشد ولی پس از آن به صورت مرتب و با عظمت و پویاتر از سال قبل در حال برگزاری است؛ افزود: نکته اینجاست که در ابتدای آغاز کار بر ماد خرده می‌گرفتند که برگزاری چنین جشنواره‌ای بیهوده است؛ در حالی که امروز این جشنواره با عظمت در حال برگزاری است.

وی با اشاره به برگزاری پنج روزه جشنواره آش از 22 تا 26 مردادماه گفت: با تلاش صورت گرفته امروز 260 گروه از نقاط مختلف کشور در جشنواره حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه 9 استان نیز در قالب سیاه چادر در جشنواره آش مشغول هستند؛ تصریح کرد: البته به منظور تنوع بخشی در این بخش نان محلی برخی از استان‌ها نیز پخت می‌شود.

رحمتی با اشاره به روند برگزاری جشنواره تا اعلام برندگان مسابقه گفت: اهدای کاسه سیمین به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال هدیه نفر نخست این جشنواره است.

وی همچنین  از راه‌اندازی خیابان آش‌خوری نیز در طول برگزاری جشنواره خبر داد و تصریح کرد: امسال 45 نوع آش در خیابان آش‌خوری سیزدهمین جشنواره ملی آش ایران سرو خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به 130 غرفه صنایع دستی دایر شده در جشنواره آش بیان کرد: گردش مالی این نمایشگاه سال قبل 4 میلیارد تومان بود که امسال قطعا افزایش خواهد داشت.

وی از عرضه ملیله اصیل زنجانی در نمایشگاه صنایع دستی خبر داد و گفت: امسال یک راسته ملیله‌فروشی در جشنواره آش دایر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در همین باره گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در چنین سطحی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و از همه مهم‌تر همراهی مردم است.

* زنجان میزبان مهربان

مهرداد سلطانی با اشاره به اینکه جشنواره‌ای که علاوه بر معرفی فرهنگ غذای ایرانی، پیام مهم‌تری هم دارد و آن تعامل‌پذیر و مهمان‌پذیر بودن زنجانی‌ها است؛ گفت: با کسب تجربه دوره‌های قبل استان در این برنامه فعال بوده و امروز شاهد برگزاری یک جشنواره باشکوه هستیم.

شهردار زنجان نیز در همین باره به خبرنگار فارس در زنجان گفت: زنجان در برگزاری چنین جشنواره‌هایی به یک برند در سطح کشور تبدیل شده است.

*آش برند شهر زنجان است

مسیح‌الله معصومی به موضوع مهم برندسازی در شهر اشاره کرد و افزود: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که کمک به برندسازی، وظیفه همه مدیران استان است و در همین راستا شهرداری با همکاری دیگر دستگاه‌ها جشنواره آش را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری 13 جشنواره آش در زنجان به صورت مستمر و مداوم بیان کرد: شهرداری زنجان تقریبا با همه امکانات و توان 100 درصدی اقدام به آماده‌سازی محل کرده است و البته در کنار این امر نسبت به برگزاری برنامه‌های حاشیه‌ای فرهنگی هم اقدام می‌کند.

*آش‌های ایرانی

آش ترش، آش جو، آش بادمجان، آش لخشک، آش برگ مو، آش بلغور، آش شله قلمکار، آش آلو، آش انار، آش ماست، آش دوغ، آش رشته، آش کشک و ... ادنواع بسیاری از آش‌های مناطق و اقوام این هفته در زنجان پخته می‌شود، آش‌هایی که هر کدام نشان دهنده ذائقه و فرهنگ هر یک از اقوام و نژادهای ایرانی است.

* آش ترش زنجان

آش ترش زنجان که یکی از آش‌های معروف و پای ثابت این جشنواره است از آش‌های خوشمزه ایرانی است، این آش در شهرهایی مثل زنجان، همدان، ارومیه و مازندران پخته می‌شود که هر کدام در بخشی از پخت با هم تفاوت دارند.

حبوبات را از شب قبل بخیسانید چند بار آبشان را تعویض کنید و جداگانه در حد نیمه پخته آماده کنید. یک کیلو سبزی آش شامل تره، گشنیز، جعفری، اسفناج را بعد شستن با رعایت نکات بهداشتی ساطوری در اندازه متوسط خرد کنید البته میزان گشنیز را کمی بیشتر از بقیه سبزی‌ها گذاشته ولی بقیه به اندازه یکسان باشد.

سبزی‌های خرد شده را با کم پخته و حبوبات نیم‌پز شده را به آن ها اضافه کنید. اجازه دهید مراحل پخت کامل آن‌ها با سبزی و بقیه مواد انجام شود. از طرفی پیازها را خلالی کرده و سرخ کنید و همراه با هویج حلقه حلقه شده و دو عدد سیب‌زمینی نگینی شده به آش ترش نیمه آماده اضافه کنید. نیم ساعت بعد آلو ریز مخصوص آش و زرد آلو خشک شده را اضافه کنید.

حالا کمی نمک و فلفل اضافه کنید بعد دو قاشق شکر را با نصف استکان سرکه سفید یا آبلیمو یا آب نارنج حل کرده و به آش اضافه شود بعد از اینکه آش مزه‌دار شد و کمی لعاب گرفت یک بسته رشته آش را اضافه کنید (رشته‌های آش را به نیمه تقسیم کنید تا موقع کشیدن غذا راحت تر در همه ظرف ها رشته به اندازه کافی باشد) اگر طعم لبو با ذایقه شما جور است قبل از اضافه کردن رشته آش و چاشنی آن‌ها را نگینی ریز کرده و اجازه دهید با باقی مواد پخته شد.

در صورت تمایل می‌توانید از گردوی رنده شده در آش استفاده کنید، در روش‌های پخت دیگر مثل روش پخت آش ترش همدان بجای شکر از شیره انگور و به جای سرکه سفید یا قهوه‌ای از سرکه انگور استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول