اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

نارضایتی کشاورزان گلستانی از کمبود کود در بازار/ بی‎تدبیری در رفع مشکلات بخش کشاورزی

در حالیکه به گفته کارشناسان کشاورزی باید در ابتدای فصل زراعی و همزمان با کشت محصولات برنامه‎ریزی‎های لازم برای تهیه و ورود نهاده‎های مهم از جمله کود و سم فراهم باشد اما در چند ماه اخیر کشاورزان گلستانی با کمبود کود و تهیه آن با قیمت بالا در بازار آزاد مواجه هستند .

نارضایتی کشاورزان گلستانی از کمبود کود در بازار/ بی‎تدبیری در رفع مشکلات بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تأمین نهاده‎های کشاورزی یکی از اقدامات مهم برای به ثمر نشستن تولید در بخش کشاورزی محسوب می‎شود تا جایی که اگر یکی از نهاده‎ها در زمان مناسب برای زراعت فراهم نباشد شاهد کاهش تولید و متضرر شدن کشاورز خواهیم بود، در این میان یکی از نهاده‎های ضروری در بخش کشاورزی تهیه کود و استفاده از این نهاده در زمان مناسب و معین است، اوره از جمله کودهای مورد توجه کشاورزان محسوب می‎شود چرا که این کود 70 درصد مواد مغذی گیاه را تأمین و برای رشد گیاه ضروری است.

در حالیکه به گفته کارشناسان کشاورزی باید در ابتدای فصل زراعی و همزمان با کشت محصولات برنامه‎ریزی‎های لازم برای تهیه و ورود نهاده‎های مهم از جمله کود و سم فراهم باشد اما در چند ماه اخیر کشاورزان گلستانی با کمبود کود و تهیه آن با قیمت بالا در بازار آزاد مواجه هستند اتفاقی که موجب مضاعف شدن مشکلات کشاورزان و دغدغه‎مندی این قشر شده است.

کشاورزان گلستانی در حالی این روزها دغدغه‎مندی تأمین کود برای زراعت خود را دارند که حدود یک ماه پیش، نامه ریاست جمهوری به وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر بازگشت قیمت این نهاده به قیمت قبلی صادر شد، بر اساس مصوبات دولت، ستاد هدفمندی یارانه‎ها و مصوبات کارگروه تنظیم قیمت، فروش هر کیلوگرم کود اوره به بخش کشاورزی 60 هزار و 125 ریال است اما شرکت‎های پتروشیمی از ابتدای تیر ماه سال جاری مبنای قیمت‌گذاری کود اوره تحویلی به بخش کشاورزی را قیمت ارائه شده در بورس قرار داده که همین امر موجب افزایش قیمت فروش و کمبود این نهاده در بخش کشاورزی شده است.

*افزایش قیمت نهاده‎ها با درآمد کشاورزان همخوانی ندارد

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت تأمین کود در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد: در حال حاضر در اراضی کشاورزی خود ذرت کشت می‎کنم چند روز پیش برای خرید کود اوره به تعاونی روستایی مراجعه کردم اما مسوولان اعلام کردند برای هر یک هکتار تنها یک کیسه کود اوره در اختیار کشاورز قرار خواهند داد در حالیکه نیاز ذرت به کود اوره در هر یک هکتار، پنج کیسه کود است.

علی مظاهر ادامه داد: از این رو برای تأمین کود مورد نیاز مجبور شدم در بازار آزاد و به قیمت هر کیسه 63 هزار تومان کود اوره را خریداری کنم.

وی با بیان اینکه از اواخر سال گذشته در استان شاهد کمبود کود و افزایش قیمت این نهاده بودیم، افزود: وقتی این مشکلات را از مسوولان پیگیری کردیم در برهه‎ای علت را به کامیون‌داران و بعد به مسائل پتروشیمی نسبت دادند اگر چه در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد اما همچنان کشاورزان به دلیل سوءمدیریت‎ها از کمبود نهاده‎ها در بازار رنج می‎برند.

این کشاورز گلستانی با انتقاد از بی‎توجهی مسوولان به مشکلات بخش کشاورزی گفت: در حالیکه قیمت نهاده‎ها چند برابر افزایش داشته اما قیمت محصولات کشاورزی از رشدی برخوردار نبوده است و این به معنای متضرر شدن کشاورز و تولیدات این بخش می‎باشد.

وی گفت: متأسفانه هزینه‎های بخش کشاورزی در چند سال اخیر رشد فزاینده‎ای داشته اما هیچ تدبیری برای درآمد کشاورزان در این وضعیت اقتصادی نابسامان اتخاذ نشده است، اگر مسوولان به فکر چاره‎ای برای رفع مشکلات بخش کشاورزی نباشند با شرایط فعلی کشاورز قادر به تولید نخواهد بود و کشور دستخوش مشکلات عدیده‎ای در بخش‎های مختلف خواهد شد.

*مشکلی برای تأمین کود کشت‎های تابستانه وجود ندارد!

اگر چه کشاورزان گلستانی از کمبود کود و قیمت بالای این نهاده مهم در بازار ابراز نارضایتی دارند اما مسوولان جهاد کشاورزی معتقد هستند افزایش قیمت و کمبود کود مربوط به چند هفته گذشته می‎باشد و در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ تأمین کود در استان وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه روزانه حدود 5 هزار تن کود وارد استان می‎شود، اظهار کرد: این مقدار کود در انبار کارگزاری‎های دارای مجوز با قیمت 38 هزار و 500 تومان تا 40 هزار تومان موجود است و نیاز به کود برای کشت‎های دوم تابستان تا یک آینده را برطرف کرده‎ایم.

محمدرضا عباسی با اشاره به دلیل گرانی و کمبود کود در بازار گفت: در مقطعی عدم تولید کارخانجات و مشکلات مربوط به کامیون داران موجب گرانی و کمبود کود در بازار شد در حال حاضر طبق دستور ریاست جمهوری از اول مرداد ماه قیمت کود به همان قیمت قبل از گرانی بازگشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر کشاورزی برای تأمین کود خود در سه ماه آینده مراجعه کند به او کودی تحویل داده نمی‎شود چرا که الویت با تأمین کود برای کشت‎های تابستانه است البته اگر با روند ورود روزانه 5 هزار تن کود به استان پیش برویم می‎توان کود مورد نیاز برای کشت پاییزه را در اختیار کشاورزان قرار داد.

عباسی بیان کرد: تا دو هفته پیش مشکل تأمین کود در استان وجود داشت اما اکنون این مشکل رفع شده است کشاورزان می‎توانند برای دریافت کود با ارائه مستندات و اعلام سطح زیر کشت به نزدیک‌ترین مرکز خدمات حمایتی مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی محسوب می‎شود که برای  استمرار تولید در این بخش مهم نیاز به تأمین نهاده‎های مهم و البته حمایت از سوی مسوولان می‎باشد. در حالیکه همواره مسوولان از بخش کشاورزی به عنوان بخشی که عهده‎دار امنیت غذایی و عدم اتکا به کشورهای دیگر یاد می‎کنند اما گویی فراموش کرده‎اند برای تحقق این امر نیاز به توجه، پیگیری و رفع مشکلات بخش کشاورزی است، مادامی که شعارها رنگ و بوی تحقق به خود نگیرند نمی‎توان انتظار خودکفایی اقتصادی در بخش مهمی به نام کشاورزی را داشت.

================

گزارش از فهیمه اجاقلو

================

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول