اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از توانستن‌های «زهرا و مجید»

دنیای پردغدغه زوج ناشنوای سمنانی در هیاهوی مشکلات+ فیلم و عکس

«زهرا و مجید»، زوج ناشنوای سمنانی که سال‌ها دوشادوش هم مشکلات زندگی را به زانو درآورده‌اند، این روزها حرف‌های ناگفتنی زیادی دارند؛ گویا غوغای مشکلات اقتصادی امروز به گوششان رسیده و از موانع پیش روی کارشان گلایه می‌کنند.

دنیای پردغدغه زوج ناشنوای سمنانی در هیاهوی مشکلات+ فیلم و عکس

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس استان سمنان، فردی که با ضعف و نقص ذهنی و جسمی مواجه است و این اختلال به‌صورت مستقیم روی سلامت و کارایی عمومی یا شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای او تأثیر می‌گذارد، در تعبیری دچار «معلولیت» بوده و ممکن است در صورت عدم توجه، استقلال آنان نیز در همه زمینه‌ها رو به زوال برود.

اما زندگی در هر صورت برای تمام اقشار جامعه در جریان است و چیزی که هرگز نباید در وجود این افراد خاموش شود، هیاهوی زیستن است.

زندگی همسان و بهره‌مندی از امکانات اجتماعی حق همگان است؛ گاهی برای حفظ این افراد در حلقه زندگی باید از برخی تعلقات گذشت، به آنان مسؤولیت سپرد، نقش داد تا مسیر انزوا را در پیش نگیرند و آن‌وقت است که جمله «معلولیت محدودیت نیست»، به معنای واقعی تعبیر می‌شود.

برای عینیت بخشیدن به این جمله در وهله نخست باید به این درک برسیم که داشتن نقص سخت و فرد معلول نیازمند یاری، کمک، توجه و مهرورزی است؛ نه ترحمی که ضعفش را چند برابر کند.

دنیایی همیشه پر از سکوت

همه معلولیت‌ها به‌نوبه خود دشوار بوده و افرادی که در این شرایط ویژه قرار گرفته‌اند، نیازمند توجه هستند؛ اما شاید دنیای آنانی که همیشه پر از سکوت است و توانایی برقراری ارتباط با افراد جامعه را ندارند، سخت‌تر از دنیای دیگر معلولان باشد.

در گزارش پیش رو، مشکل زوج ناشنوای سمنانی به نگارش درآمده؛ زوجی که شاید علی‌رغم مشکلات همواره برای زیستنی که حق آنان است، مصمم بوده‌اند؛ اما اکنون در فراز و نشیب‌های زندگی مشکلات اقتصادی دامن‌گیرشان شده و نیازمند توجه هستند.

«زهرا امیرجان» شاید یکی از هزاران بانوی ناشنوا اما توانمندی است که در همه این سال‌ها تلاش داشته تا متکی به خود باشد و سربار کسی نشود.

این بانوی جوان و ناشنوای سمنانی با گذراندن مهارت‌های شغل آرایشگری سعی داشته است تا در کنار همسرش، کمک‌حال اقتصاد خانواده‌اش باشد.

به گفته او، در این سال‌ها از مالیات معاف بوده؛ اما اکنون و با این اوضاع وخیم اقتصادی اداره کل امور مالیاتی استان سمنان، سد راه و فعالیتش شده است. می‌گوید: عدم توانایی در پرداخت وجه تعیین‌شده برای مالیات، او را با مشکلاتی مواجه کرده است.

کارآفرینی در زیرزمین خانه پدری

پدر این بانوی ناشنوا که تنها پشتوانه‌اش بوده، زیرزمین محل سکونت خود را در اختیار دخترش قرار داده است تا با این فعالیت، معلولیت موجود در دخترش او را نیازارد و زندگی او را از حالت طبیعی خارج نکند.

سالنی محقر که در عین سادگی، تمیز و زیبا بود. اینجا مجوزهای مربوط به بهداشت، کارت مهارت‌آموزی، معاینه پزشکی، پروانه کسب و ... برای جلب اطمینان مراجعان روی دیوار و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

دقایقی را با این بانو صحبت کردم؛ هر چند نامفهوم بود، اما نگرانی و تألم درونش را عمیقاً درک کردم؛ چراکه با ایما و اشاره سعی در انتقال مشکلش داشت.

در معرفی خود گفت: زهرا امیرجان هستم. همسرم کارگر است؛ با پرداختی نامتعارف و بریده‌بریده از شرکت که کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد. دو فرزند دارم که هر دو سالم و مشغول به تحصیل هستند. پدرم بازنشسته و تنها حامی ما بوده که اکنون خود دچار مشکلاتی است. برای آینده فرزندانم نگرانم.

مرخصی بدون حقوق پدر خانواده

گفت‌وگویی با «مجید ساوه»، همسر این بانوی ناشنوا هم داشتم؛ پدر خانواده هم ناشنواست.

او هم می‌گفت: کارگر یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی سمنان است و این روزها به دلیل مشکلات تولید، دوران مرخصی بدون حقوق را سپری می‌کند. او نگران ادامه‌دار بودن این شرایط سخت بود.

ساوه، کشتی‌گیر و شطرنج‌باز ناشنوای سمنانی است که در سال‌های 93 و 94 قهرمان شطرنج استان در رده ناشنوایان و قهرمان کشتی در سال‌های 73 بوده؛ اما این روزها خبری از ورزش و مدال‌آوری او نیست و تنها دغدغه‌اش، معیشت خانواده است.

مجموع شرایط دست به دست هم داده و صدای زنگ خطر مشکلات اقتصادی به گوش این زوج ناشنوای سمنانی رسیده است و آنان همانند سایر اقشار جامعه نگران ادامه‌دار شدن این رویه هستند.

شاید بروز مشکلاتی این‌چنین با طرد شدن این افراد از جامعه همراه باشد و تلاش برای سهیم کردن آنان در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مانع بروز آسیب‌هایی شود که این افراد را تهدید می‌کند و باید متولیان امر بیش از پیش برای برداشتن موانع از مسیر فعالیت این افراد بکوشند.

بهزیستی وارد میدان شد

با طرح مشکل این زوج سمنانی از سوی خبرگزاری فارس، بهزیستی به‌عنوان نهاد حامی قشر معلولان و ناشنوایان برای رفع پاره‌ای از مشکلات آنان و ادامه فعالیت این بانوی فعال، 50 درصد از مالیات تعیین‌شده برای فعالیت این بانو را تقبل کرده است تا نگرانی بابت ادامه فعالیت وجود نداشته باشد.

علیرضا ایزدپور، مدیرکل بهزیستی استان سمنان اما پرداخت مالیات به‌عنوان حق قانونی دولت از سوی مددجویان شاغل را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مددجویانی که شاغل هستند، باید این حق قانونی را پرداخت کنند؛ اما اگر معلولی دچار مشکل مالی است، با لحاظ کردن کمک‌های موردی برای رفع مشکل او اقدام می‌شود.

تلاش می‌کنیم!

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در عین حال درباره چگونگی ارائه خدمات به این قشر به خبرنگار فارس گفت: مهم‌ترین رویکرد بهزیستی در دولت تدبیر و امید، تلاش مستمر برای پیشگیری از معلولیت و آسیب اجتماعی، توانمندسازی جمعیت هدف و درمان به‌هنگام و به‌موقع آسیب‌ها و معلولیت‌هاست.

ایزدپور ادامه داد: در راستای تحقق فرمان رهبری مبنی بر توجه بیشتر به قشر آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی تلاش دارد تا خدمات مطلوبی را به جمعیت هدف خود ارائه دهد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از شناسایی 14 هزار معلول در این استان خبر داد و افزود: معلولیت دو تا سه درصد از این افراد شدید است.

ایزدپور تعداد افراد ناشنوا و نیمه‌شنوای استان سمنان را که از سازمان بهزیستی خدمات می‌گیرند، دو هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد، 830 نفر از بانوان و یک هزار و 145 نفر از آقایان هستند و 20 زوج ناشنوای زیرپوشش بهزیستی نیز با هم زندگی می‌کنند.

ایزدپور با بیان اینکه متولی ورزش معلولان مثل دیگر افراد جامعه، اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان است، اضافه کرد: سعی می‌شود تا با هم‌افزایی، زمینه خوبی برای فعالیت ورزشی این افراد فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان، توجه به ورزش معلولان و ناشنوایان را از اولویت‌های مهم این سازمان دانست و بیان کرد: در حوزه ورزش معلولان، سعی شده است تا خدمات لازم ارائه شود و در راستای شناسایی استعدادها نیز اقدام اساسی صورت گیرد.

پیشگیری را جدی بگیریم

وی تصریح کرد: 100 میلیون تومان اعتبار به‌صورت مشارکتی برای تسهیل در تردد معلولان در نظر گرفته شده است.

ایزدپور تعداد ورزشکاران معلول سازمان‌یافته در استان سمنان را بیش از 170 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: در حوزه ناشنوایان، 56 نفر فعال هستند و در رشته‌های والیبال، کاراته و فوتسال موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم کشوری شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان به اهمیت پیشگیری اشاره کرد و افزود: در عین ارائه خدمات به ناشنوایان و رفع مشکلات آنان در حوزه پیشگیری نیز اقدام جدی شده و در غربالگری نوزادان در سال 96 خدمات غربالگری به بیش از هشت هزار کودک ارائه و وضع شنوایی آنان مورد سنجش و در صورت مداخله برای درمان اقدام شده است.

وی با بیان اینکه هشت مرکز در استان سمنان خدمات مذکور را به نوزادان ارائه می‌دهند، ادامه داد: در شاهرود نیز مراکزی خدمات لازم را به خانواده‌های کودک کم‌شنوا و ناشنوا ارائه می‌دهند و دو انجمن ناشنوایان در سمنان و دامغان فعال است.

این ویدئو را ببینید:

زمینه را فراهم کنیم

هر چند اقدامات حوزه پیشگیری تا حدود زیادی در جلوگیری از افزایش دامنه معلولیت‌ها اثرگذار است؛ اما از آنجایی که پس از عقب‌ماندگی ذهنی، ناشنوایی رتبه دوم معلولیت‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است، باید به جد برای جلوگیری از گسترش آن اقدام کرد.

اختلال شنوایی به دلایل متعددی بار قابل‌توجهی به اقتصاد ملی تحمیل می‌کند؛ از این‌رو، باید در کنار افزایش تدابیر پیشگیرانه، برای افزایش فرصت‌های شغلی این افراد نیز تلاش بیشتری شود.

فراهم آوردن زمینه برای فعالیت افرادی که تلاش دارند با مشاغل خرد، به خود متکی بوده و سربار جامعه نباشند و همچنین اعمال معافیت مالیاتی برای این‌گونه مشاغل شاید پیش پا افتاده‌ترین راهکار برای حفظ آنان در حلقه زندگی باشد؛ افرادی که تحمل سربار بودن را ندارند و راه فرار مالیاتی را نیز نیاموخته‌اند!

گزارش از: محدثه عباسی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول