اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گام‌هایی کوچک با قلب‌هایی بزرگ/ تحقق آرزوهایی بزرگ با تکیه به توان داخلی

کارآفرین ملکانی که به عنوان یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی شناخته شده، با ایجاد مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا سالانه 100 میلیون تومان درآمدزایی کرده و برای پنج نفر اشتغال مستقیم و 15 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

گام‌هایی کوچک با قلب‌هایی بزرگ/ تحقق آرزوهایی بزرگ با تکیه به توان داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، براساس تحقیقات صورت گرفته که نتایج آن تحقیقات در رسانه‌ها منتشر شده است، ماهی قزل‌آلا بیشترین میزان امگا۳ را داراست.

این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی‌خوابی، شکنندگی مو و ناخن‌ها و عدم تمرکز را کاهش می‌دهد و برای التیام بیماری‌های قلبی ـ عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است.

براساس نتایج تحقیقات، ماهی قزل‌آلا در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می‌شود.

با همه فوایدی که انواع ماهی‌ها و مخصوصا ماهی قزل‌آلا دارد، بهتر است که همه ما به نوعی از تولیدکنندگان ماهی حمایت کرده و با  قرار دادن ماهی در سبد غذایی خانوار از فواید عالی و سلامت بخش آن بهره‌مند شویم.

در حال حاضر تولیدکنندگان  محصولات شیلات و آبزیان در کشور یکی از فعالان اقتصادی هستند، عرصه‌های فعالیت اقتصادی متنوع و گوناگون‌اند و افراد با مهارت‌ها، تجربیات، علایق و سرمایه اولیه متفاوت می‌توانند در عرصه‌های مختلف وارد عمل شوند و فعالیت تولیدی و اقتصادی خود را شروع کنند.

یکی از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، تولید و پرورش آبزیان است که بنابر مساحت و ظرفیت استخر و با داشتن سرمایه اولیه نه چندان زیاد، علاوه بر ایجاد اشتغال برای چند نفر می‌توان در رفع مشکلات اقتصادی کشور نیز تلاش کرد.

همچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند،«ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیت‌های درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم؛ ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیت‌ها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ اقتصاد درون‌زا اقتصادی که ماده خود را از درون کشور و از امکانات کشور و از توانایی‌های مردم خودمان به دست می‌آورد،" فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی نیز با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و با وجود همه تحریم‌ها و کارشکنی‌های صورت گرفته همچنان چرخ تولید را به صدا درآورده و در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنند.

 

برگزاری تورهای رسانه‌ای بسیج سازندگی یکی از طرح‌های موفقی است که طی چند سال اخیر اجرا می‌شود و در قالب این تورهای رسانه‌ای، خبرنگاران و اصحاب رسانه با نوع فعالیت فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی آشنا می‌شوند.

بازدید از مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا مجتبی خان‌بابایی،کارآفرین ملکانی نیز در راستای همان اهداف و آشنایی با طرح‌های اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی برگزار شد.

مجتبی‌ خان‌بابایی یکی از همان فعالان اقتصادی مقاومتی است که با توجه به رونق یافتن فعالیت در عرصه پرورش آبزیان، فعالیت خود را به این سمت سوق داده و در سال  80برای آغاز فعالیت‌های خود در مزرعه پرورش ماهی پروانه تاسیس کسب کرده است.

 

 

مجتبی خان‌بابایی پیش از شروع به کار پرورش ماهی در حرفه دامداری و کشاورزی مشغول به فعالیت بود، با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی به مبلغ 60 میلیون تومان در دو نوبت  توانسته است با راه‌اندازی عرصه پرورش ماهی در روستای میدانجوق شهرستان ملکان کسب و کار جدیدی برای خود فراهم کند.

 حمایت از فعالان اقتصاد مقاومتی تنها راهی است برای ادامه فعالیت آنها، چرا که اگر پشتیبان و حمایت‌کننده‌ای نداشته باشند چه بسا که به دلیل مشکلات نقدینگی در بازار این نوع فعالیت‌ها را رها می‌کنند و مشکل نقدینگی همان مشکلی بود که برای این فعال اقتصاد مقاومتی نیز پیش آمده و او را نسبت به کار دلسرد کرده بود.

چنانچه در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: از سال 80 و بعد از کسب پروانه تاسیس به همراه خانواده و برادرانم  برای ایجاد مزرعه پرورش ماهی  قزل‌آلا، فعالیت خودم را آغاز کردم و مزرعه پررش ماهی در سال 84 به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ولی به لحاظ مشکل نقدینگی از ادامه کار دلسرد شده بودم به طوری که قصد داشتم از ادامه کار انصراف داده و به طور کامل کار را تعطیل کنم ولی با توکل بر خدا و آشنایی با بسیج سازندگی، وقتی برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم موفق شدم مبلغ 60 میلیون تومان در دو نوبت  از تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کرده و تولیداتم جان تازه‌ای گرفت.

 

 

خان‌بابایی،‌ سرمایه اولیه ایجاد مزرعه پرورش ماهی را 30 تا 40 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: وسعت کل مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلای من 3 هکتار است و در حال حاضر در این مزرعه 10 استخر پرورش ماهی وجود دارد.

کارآفرین ملکانی، با ایجاد مزرعه پرورش ماهی برای پنج نفر اشتغال مستقیم  و برای 15 نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

خان‌بابایی، میزان سرمایه در گردش مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا را  500 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: میزان تولید سالانه ماهی قزل‌آلا در این مزرعه پروش ماهی 50 تا 60 تن است.

وی گفت: دراین استخرها سه لایه بچه ماهی قزل‌آلا وجود دارد که بسته به اندازه ماهی‌ها از یک تا سه لایه پرورش می‌یابند، به عنوان مثال  ماهی‌هایی که یک گرمی هستند در سه لایه پرورش می‌یابند و 18 ماه طول می‌کشد تا به یک ماهی بالغ تبدیل شده و به بازار مصرف عرضه شود

خان‌بابایی اظهار کرد: در این 10 استخر پرورش ماهی 60 هزار قطعه بچه ماهی پرورش می‌یابند.

 

کارآفرین ملکانی، میزان درآمد سالانه خود از مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا را 100 میلیون تومان اعلام کرد و در مورد بازار مصرف محصولات تولیدی افزود: محصولات تولیدی و ماهی‌های پرورش داده شده علاوه بر بازار مصرف شهرستان ملکان و سایر شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی به استان آذربایجان‌غربی و زنجان نیز صادر می‌شوند.

خان‌بابایی، مشکل نبود نقدینگی و افزایش شیت غذایی را از عمده‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در حوزه پرورش ماهی اعلام کرد و خواهان حمایت بیشتر و حل مشکلات آنان شد.

وی در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از اقتصاد داخلی با تاکید بر مواد اولیه داخلی اظهار داشت: داشتن فعالیت تولیدی و تأکیدات رهبر معظم  انقلاب بر امر اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و افزایش تولید ملی انگیزه‌های مرا در جهت وارد شدن به عرصه اقتصاد مقاومتی افزایش داد و برای لبیک‌گویی به فرمان مقام معظم رهبری و برای رونق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی از جان و دل تلاش کرده و با توجه به استقبال عموم مردم از مصرف محصولات شیلات کارم را به این سمت هدایت کردم.

امید است بتوانیم گام کوچکی برای خدمت به نظام اسلامی و مردم برداریم.

معصومه درخشان

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول