اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی مطرح کرد

ضرورت اصلاح فرهنگ اقتصادی با الگوبرداری از زندگی امام محمدباقر(ع)/ شیعه در زمان ایشان هویت فقهی پیدا کرد

مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: امام محمدباقر(ع) شاگردان متبحری در زمینه فقهی داشتند و شیعه به عنوان یک مذهب از نظر فقهی و کلامی در زمان ایشان هویت پیدا کرد.

ضرورت اصلاح فرهنگ اقتصادی با الگوبرداری از زندگی امام محمدباقر(ع)/ شیعه در زمان ایشان هویت فقهی پیدا کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی شیدایی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: بر اساس مستندات موجود فعالیت‌های امام محمدباقر(ع) صرفاً به مکتب تشیع منحصر و محدود نبوده و ایشان یک کار فکری و فرهنگی برای کل امت مسلمانان انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه شاگردان مخصوص ایشان برخی از احادیث فقهی و تشیع را معرفی می‌کردند، گفت: ایشان شاگردانی مخصوص مذهب تشیع داشتند که در جامعه اسلامی تأثیرگذار بودند.

مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: وقتی به تاریخ مراجعه می‌کنیم شاهد هستیم که مذهب شیعه در زمان امام علی(ع) بیشتر رویکرد سیاسی داشته و در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز هویت فقهی و کلامی زیاد شفاف نبوده و از زمان امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) جایگاه فقهی پررنگ‌تر شد و این کاشف به این است که ایشان شاگردان متبحری در زمینه فقهی داشتند و شیعه به عنوان یک مذهب از نظر فقهی و کلامی در زمان ایشان هویت پیدا کرد.

شیدایی شاگردان  امام محمدباقر(ع) در بخش‌های مختلف سیاسی را از جمله میراث گرانبهای ایشان برای جامعه اسلامی دانست و گفت: عمده متون روایی و احادیث مربوط به زمان امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) است و می‌توان گفت که حیات تشیع در گرو احادیث ایشان در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی است که مبانی فقهی، کلامی و دیگر مباحث توسط ایشان به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه امروز، خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکلات به بی‌تدبیری‌ها برمی‌گردد اما برای اصلاح اقتصاد، تقویت و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی نیاز به یک پیش‌فرض داریم و آن اصلاح فرهنگ اقتصادی است که تا حل و تبیین نشود به اقتصاد مقاومتی نمی‌رسیم.

مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: دین اسلام به ما کد می‌دهد و کلیات و جملات الهام‌بخش را بیان می‌کند و نمونه آن داستان معروف امام محمدباقر (ع) است که یکی از افراد اهل علم در مدینه می‌بیند که پیرمردی در هوای گرم بیل می‌زند و مشغول باغبانی است و می‌گوید بروم و توصیه‌ای داشته باشم و به امام محمدباقر(ع) می‌گوید که شما باید در این سن عبادت کنید و به مسجد بروید چرا که اگر الان جان شما را خداوند بگیرد در حال بیل زدن از دنیا رفته‌اید که حضرت فرمودند که  اگر در این حالت از دنیا بروم در حال طاعت خدا بوده است نه در حال معصیت خدا. 

شیدایی با اشاراه به اینکه امام محمدباقر(ع) به ما نشان می‌دهند که کار کردن عار نیست و فعالیت اقتصادی را نقض نکرده و بر آن تأکید دارند، تصریح کرد: باید نگاه به اقتصاد عوض شده و توحیدی و الهی باشد و این موضوع تبدیل به یک فرهنگ شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد یکی از راه‌های نزدیک شدن به خدا از یک منظر است و کار خودش موضوعیت دارد، گفت: باید به جای واژه کسب‌و کار از واژه کار و کسب استفاده کنیم و یک انسان تا زمانی که انرژی دارد متناسب با موقعیت و توانایی خود از ظرفیتی که دارد بهره ببرد.

انتهای پیام/69055/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول