اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

فارس گزارش می‌دهد

از سختی کشیدن برای مستندسازی تا مستندسازی برای سختی کشیده‌ها/ خالقی: مدیران خراسانی در توجه به‌رسانه به‌بلوغ کافی نرسیده‌اند

مستندساز مشهدی گفت: مدیران خراسانی در توجه به‌رسانه به‌بلوغ کافی نرسیده‌اند.

از سختی کشیدن برای مستندسازی تا مستندسازی برای سختی کشیده‌ها/ خالقی: مدیران خراسانی در توجه به‌رسانه به‌بلوغ کافی نرسیده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، برای حفظ باورها، اعتقادات و همچنین تاثیرگذاری در جامعه می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد که در این میان با توجه به‌ذائقه مخاطب، محتوای ویدئویی بسیار تاثیرگذارتر است.

اما مستند با توجه به‌واقع‌گرایی و همراه کردن مخاطب بی‌شک تاثیرگذاری صد چندانی بر بیننده دارد که این مهم را به‌سادگی می‌توان دریافت.

اما ساخت مستند نیازمند امکانات و شرایط خاصی است که هر فیلم‌ساز عشق شهرتی به‌سراغ آن نمی‌رود، بلکه برای این کار باید دغدغه کار و عشق به‌باورها داشت تا بتوانی در این مسیر سخت ثابت قدم بمانی.

خراسان پتانسیل فیلم‌سازی مستند به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی را دارد

محمد مهدی خالقی مستندساز جوانی است که برای بیان و دفاع از عقایدش سختی این کار را به‌جان خریده و مشغول مستندسازی آن هم از نوع بحران و جنگ شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص مستندسازی در خراسان رضوی گفت: خراسان از جمله مناطقی است که پتانسیل فیلم‌سازی مستند به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی را دارد و در این میان، مستندسازان انقلابی و دل‌بسته امام و انقلاب هم به‌انجام این کار علاقه‌مند هستند، ضمن اینکه مشهد یکی از پایگاه‌های مهم انقلاب اسلامی است و حضور رهبر انقلاب اسلامی در آن روزگار این اهمیت را نشان می‌دهد.

خالقی در خصوص ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در خراسان رضوی برای ساخت مستند ادامه داد: زیرساخت‌ها و درون‌مایه محتوایی و پتانسیل بسیار خوبی برای ساخت مستند در خراسان وجود دارد، اما در بعد فنی و حمایتی ما همیشه بعد از تهران قرار می‌گیریم، چراکه فضای آموزشی، امکانات و بودجه در تهران متمرکز شده و این مسأله به‌رشد و شکوفایی فیلمسازی مستند در شهری مانند مشهد، لطمه زده است.

این مستندساز مشهدی بیان کرد: لازم به‌ذکر است که ما در خراسان با کمبود امکانات مواجه هستیم و اگر اثر خوبی  هم تولید می‌شود، به‌دلیل حمایت‌هایی است که از سوی تهران صورت می‌گیرد، بودجه این که در خراسان به این گونه هنری اختصاص داده می شود؛ بسیار اندک است.

وی علت این شرایط را ناشی از تهران‌زدگی و تمرکزگرایی درزمینه‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی و فضای عمومی کشور دانست و اضافه کرد: متاسفانه مدیران ما در خراسان رضوی تخصص و توجه کافی به‌رسانه را ندارند و از این حیث به‌بلوغ نرسیده‌اند، البته نسبت به 10 سال گذشته پیشرفت داشته‌اند، اما مدیران متکی به‌تفکر انقلاب و پیشبرد اهداف انقلاب هنوز در این زمینه به‌بلوغ نرسیده‌اند.

یکی از دستاوردهای فعالان مستند جشنواره عمار است

خالقی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای ما در حوزه مستند جشنواره عمار بوده است که تاکنون توانسته تا حدودی مدیران را به‌این درک برساند که تا چه‌اندازه می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

این مستندساز مشهدی با بیان اینکه هنوز درک و فهم مستند در میان مدیران ضعیف است؛ اظهار کرد: این کار متکی به‌بودجه دولتی صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی است و اگر این بودجه‌ها وجود نداشته باشد، سینمای مستند وجود نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: مستند گونه‌ای از سینما است که با واقعیت سر وکار دارد و هر اندازه که به‌مخاطب توجه داشته باشد به‌همان اندازه تاثیرگذارتر است.

مهم‌ترین دشواری ساخت مستند مربوط به‌تامین امکانات و بودجه است

خالقی با تاکید بر اینکه در مستندهای جنگی بعد از طراحی محتوا و ایده‌پردازی، مهم‌ترین دشواری مربوط به‌‌هماهنگی و تامین بودجه است؛ افزود: اگر در این زمینه از سد حمایت مالی و بودجه گذر کنیم و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم، کار بسیار راحت‌تر می‌شود، اما در ساخت مستند جنگی، مشکلات بسیاری وجود دارد، این سختی البته بیشتر مربوط به‌مستندسازان مستقل است که ارتباط کاری دولتی یا نظامی ندارند، مجموعه این عوامل ساخت مستندهای جنگی را در زمره سخت‌ترین مشاغل قرار داده است.

این مستندساز مشهدی در خصوص چرایی ادامه این کار با وجود همه مشکلات و سختی‌های موجود؛ گفت: "ما زنده به‌آنیم که آرام نگیریم / موجیم که آسودگی ما عدم ماست" من ‌این شعر را دوست دارم و به‌زندگی ساکن و عادی اعتقادی ندارم، من به‌عنوان یک فرد از اجتماع وظیفه دارم برای حفظ انقلابی که امام و شهدایش سختی‌های بسیاری را در راه ایجاد و حفظ آن متحمل شدند قدمی بردارم. این مساله برای من راضی‌کننده است، چرا که این را تکلیفی برعهده خود می‌دانم.

مستندساز می‌تواند حکم صادر کند

محسن اسلام‌زاده نیز مستندساز دیگری است که از خطه خراسان بزرگ به‌این حرفه گام نهاده است.

این مستندساز خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: مشهد همیشه یکی از پایگاه‌های بسیار مهم کشور بوده که هنرمندان بسیاری را در حوزه‌های مختلف به‌جامعه معرفی کرده و در حوزه سینما، کارگردانان و بازیگران بسیاری از مشهد به‌کشور معرفی شدند.

وی ادامه داد: باتوجه به‌رونق و رشد مستندسازی مشهد توانسته یکی از قطب‌های مستند باشد و افرادی چون شهید اصغرزاده و دوستانی همچون رضا فرهمند که اخیرا فیلم‌شان در جشنواره لوکارنو اکران شده، محمد مهدی خالقی و هادی حاجتمند که بسیاری از آنها از مشهد به‌کشور معرفی شدند، مهر تاییدی بر این ادعا هستند.

اسلام‌زاده بیان کرد: مستندسازی مشکلات بسیاری دارد، به‌ویژه اگر قصد جریان‌سازی یا تاثیرگذاری داشته باشید، یکی از اساتید می‌گفت، مستندساز کسی است که می‌تواند حکم صادر کند، چراکه یک فیلم می‌تواند نگاه را به‌مناطق مختلف تغییر دهد، بنابراین، تا این حد جدی و مهم است، به‌ویژه در حوزه فعالیت ما، چراکه مستندساز به‌مناطقی همچون لیبی، ونزوئلا، پاکستان، افغانستان و دیگر مناطق سفر می‌کند و این مکان‌ها جایی است که ایرانیان کمتری به‌آنجا سفر می‌کنند و تحلیل و خبر کمتری از آنجا می‌آورند.

ما به‌ندرت شاهد حمایت شایسته از یک مستندساز بودیم

وی در خصوص نحوه همکاری مسؤولان با این قشر هنرمند یادآور شد: متاسفانه آن همکاری شایسته و درخور با ما صورت نمی‌گیرد و این خود ما هستیم که مشکلاتمان را حل می‌کنیم و اگر به‌ندرت حمایتی هم دریافت کردیم، براساس روابط با افراد و مسؤولان دغدغه‌مند بوده، اگر نیاز باشد به‌مرز میانمار نزدیک شوند تا از آن شرایط فیلم بسازد که این کار دل و جرات و ریسک بسیاری می‌خواهد، مسؤولان باید به‌این هنرمندان اعتماد کنند.

این مستندساز خراسانی تاکید کرد: ما به‌ندرت شاهد حمایت شایسته از یک مستندساز بودیم که او به‌منطقه‌ای سفر کرده و با یک پژوهش مصور موفق بازگردد که البته در مواقعی محدودی که این حمایت صورت گرفته، شاهد موفقیت‌های بزرگی  بوده‌ایم، ما به‌هر صورت ما نیاز به‌حمایت به‌ویژه در خارج از کشور داریم.

اسلام‌زاده عنوان کرد: مشهد به‌لحاظ جغرافیایی، بزرگ‌ترین مرکز شرق کشور است که می‌تواند تاثیرات بسیاری بر شرق و آسیای میانه، از افغانستان تا بنگلادش و هند داشته باشد، این درحالی است که می‌توان از طریق مشهد به‌پیگیری کارها پرداخت.

مشهد قابلیت ساخت فیلم‌های بسیاری را دارد

وی تاکید کرد: مشهد شهری بین‌المللی است که از همه دنیا به‌آن سفر می‌کنند و این ظرفیت بسیار خوبی برای مستندسازی در مشهد است، همان‌طور که تجار می‌توانند از ظرفیت زواری که به‌مشهد می‌آیند، استفاده کنند، مستندسازان هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

این مستندساز خراسانی با تاکید بر اینکه مشهد در زمینه وحدت و تاثیرگذاری میان اهل تشیع و تسنن نیز حائز اهمیت است؛ افزود: این شهر می‌تواند به‌عنوان الگویی برای زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب اسلامی باشد.

مستندسازی کاری بسیار شیرین اما با سختی‌های بسیار است

اسلام‌زاده ادامه داد: مستندسازی کاری بسیار شیرین، اما با سختی‌های بسیار است، به‌ویژه امروز که مردم به‌دنبال حرف جدی هستند و مستندسازی موفق است که طرح موضوع درست و کنش و واکنش جدی داشته باشد.

وی تاکید کرد: شرایط مستندسازان خوب نیست، چراکه حمایت صورت گرفته از آنها قابل قبول نبوده، اما آنها سعی می‌کنند، در این زمینه فعالیت کنند و امیدوارم خدا کمک کند که رسالت خود را به‌خوبی انجام دهیم.

= = = = = = = = = = = = = = = =

گزارش از: حمیده رمضانی

= = = = = = = = = = = = = = = =

انتهای پیام/  70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول