اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اجاره 9.5 هزار هکتار زمین تاجیکستان به چین

دولت تاجیکستان حدود 9.5 هزار هکتار زمین در مسیر ساخت خط لوله گاز «ترکمنستان-چین» را به شرکت مشغول به ساخت این طرح به مدت طولانی اجاره داد.

اجاره 9.5 هزار هکتار زمین تاجیکستان به چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دولت تاجیکستان 9 هزار و 407 هکتار زمین در مسیر ساخت خط لوله گاز ترکمنستان به چین را به شرکت «ترانس تاجیک گاز پیپلین» به مدت طولانی اجاره داد.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان اخیرا با امضا دستوری 9 هزار 407 هکتار زمین این کشور را برای ساخت خط لوله گاز ترکمنستان به سمت چین، واگذار کرد.

به این ترتیب، شرایط اجرای بخش تاجیکی این طرح فراهم شده که بعد از مورد بهره بردرای قرار گرفتن آن همه ساله به بودجه تاجیکستان میلیون ها دلار سود وارد می‌شود.

طبق سخنان مسئولین شرکت «ترانس تاجیک گاز پیپلین» در تاجیکستان، قطعه های زمین در مسیر این طرح از شهر «راغون» و نواحی «رودکی»، «لخش»، «نورآباد»، «فیض آباد» و «رشت» برای 49 سال در اختیار این شرکت واگذار می شود.

در این مسیر ساخت 47 تونل برای لوله گاز پیش بینی شده است و شرکت مذکور از حق در اختیار طرف سوم گذاشتن این قطعه زمین محروم است.

همزمان دولت تاجیکستان با امضا حکمی شرکت مذکور را برای پرداخت 415 هزار «سامانی» جبران پولی و خسارات ناشی از عدم استفاده این اراضی برای کشاورزی و غیره، موظف کرده است.

اگرچه مقامات تاجیک و ریاست شرکت «ترانس تاجیک گاز پیپلین» زمان دقیق انجام کارهای ساخت و ساز در مسیر این لوله گاز را رسما اعلام نکرده اند اما به قول برخی کارشناسان به احتمال زیاد عرضه گاز ترکمنی از طریق این لوله گاز در سال 2021 میلادی آغاز می شود.

طول این لوله گاز در مجموع هزار کیلومتر را تشکیل می‌دهد که تنها 400 کیلومتر از آن از طریق خاک تاجیکستان عبور می‌کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول