اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تولید باتری لیتیومی که آتش نمی گیرد

محققان برای اولین بار راه حلی قطعی برای مشکل آتش گرفتن باتری های لیتیومی یافته اند که موجب خواهد شد این نوع باتری ها در زمان استفاده بر روی گوشی به ناگهان آتش نگیرند.

تولید باتری لیتیومی که آتش نمی گیرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وی تری، بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند گوشی ها و لپ تاپ ها برای تامین انرژی خود به باتری های لیتیومی متکی هستند. اما استفاده از این باتری ها در مواردی به طور جدی مشکل ساز شده و به انفجار گوشی های مختلف انجامیده است. یکی از گوشی هایی که به همین دلیل به شدت خبرساز شد، گوشی گالکسی نوت 7 سامسونگ است.

پس از سال ها بررسی و مطالعه پژوهشگران آزمایشگاه ملی اوک ریج و دانشگاه روچستر با همکاری یکدیگر راه حلی برای این مشکل یافته اند و به جای استفاده از الکترولیت های غیرقابل اشتعال، ترکیبی را به الکترولیت های معمولی افزوده اند تا آنها را در برابر هرگونه تماس و ضربه منجر به اشتعال مقاوم کنند.

در باتری های لیتیومی از یک لایه نازک پلاستیکی برای جداکردن دو الکترود از یکدیگر استفاده می شود و اگر باتری آسیب ببیند و این لایه پلاستیکی از بین برود، الکترودها با هم در تماس قرار گرفته و آتش سوزی آغاز می شود.

اما اضافه کردن یک ترکیب جدید به الکترولیت ها باعث می شود تا آنها حتی در صورت خراب شدن باتری به یکدیگر برخورد نکنند و آتش سوزی رخ ندهد. یکی دیگر از مزایای این روش عدم تغییرات گسترده در روش متعارف و متداول برای تولید انواع باتری است.

ماده به کار گرفته شده بدین منظور سیلیس نام دارد که ذرات آن به هم پیوند خورده و جریان انواع مایعات و یون ها را بلوکه می کنند. محققان می گویند امیدوارند در آینده از این روش حتی برای تولید باتری های جدید مورد استفاده در پهپادها بهره بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول