اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه:

حوزه علمیه به طلبه عالم و فاضل نیاز دارد/ حركت در مسير دين هزينه دارد

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امروز حوزه علمیه به طلبه عالم و فاضل هزار بار بیشتر از گذشته نیاز دارد، گفت: کسی می‌تواند در حوزه علمیه تحصیل کند که بتواند در راه دین و دفاع از حق، هزینه پرداخت کند.

حوزه علمیه به طلبه عالم و فاضل نیاز دارد/ حركت در مسير دين هزينه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مدرسه علمیه آخوند معروف‌ترین مدرسه علمیه در شهر همدان است که در سال ۱۲۵۳ هجری قمری توسط ملاحسین اردستانی تأسیس شده‌ و به همین دلیل به عنوان مدرسه آخوند شهرت یافته است.

البته این مکان سپس به دست آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی بازسازی و توسعه یافته‌ است. این مدرسه دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی و ۲۵ حجره است، کتابخانه مدرسه ۱۵ هزار جلد کتاب دارد که تعداد 3 هزار جلد آن کتاب خطی نفیس است.

مدرسه علمیه آخوند تاکنون توانسته شخصیت‌های وارسته‌ای را تربیت و تحویل جامعه دهد. امروز در مراسم باشکوهی که با شرکت طلاب در مدرسه آخوند برگزار شد این مکان میزبان طلبه‌های جوانی بود که سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کردند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در مراسم آغاز دروس حوزه‌های علمی در مدرسه آیت‌الله آخوند با بیان اینکه این مدرسه‌ علمیه یکی از بهترین مدارس کشور است، اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه نجف و قم از عالم وارسته (آخوند همدانی) به خوبی یاد می‌شود و ایشان را استادی برجسته در علم، فضیلت و اخلاق می‌دانند.

مدیران و معاونان حوزه علمیه باید خادمی را افتخاری برای خود بدانند

حجت‌الاسلام حمید ملکی با بیان اینکه اگر بخواهیم بهترین دوران زندگی‌ام را بگویم زمانی است که بنده در زمان تحصیل و خدمت در حوزه علمیه بودم، افزود: به مدیران و معاونان پیشنهاد می‌کنم که خادمی را افتخاری برای خود بدانند و بر کاری که انجام می‌دهند منتی نداشته باشند.

وی خطاب به بزرگان و اساتید در مجلس، گفت: اگر طلبه‌ای بی‌تجربگی کرد شما در مقابل آنها تواضع داشته باشید و آنها را در رسیدن به کمال یاری دهید.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در ادامه خطاب به طلبه‌های جدید الورود با بیان اینکه حضور و تحصیل در حوزه علمیه را باید توفقیی از طرف خداوند بدانید، عنوان کرد: نباید فریب وسوسه‌ها را بخورید و نباید به حرف و حدیث‌های مغرضان گوش فرا دهید.

مسیر دین و اهل بیت(ع) هزینه دارد

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در مسیر دین و اهل بیت(ع) هزینه دارد، بیان کرد: جبهه باطل علیه ماست و در این زمینه نیز حزب و جبهه دارد.

ملکی با بیان اینکه باید جبهه حق را یاری کرد و کسی که در روضه سیدالشهدا و مسیر امام حسین(ع) حرکت می‌کند باید هزینه پرداخت کند، ادامه داد: کسی می‌تواند در حوزه علمیه تحصیل کند که بتواند در راه دین و دفاع از حق، هزینه پرداخت کند.

وی با بیان اینکه نهضت عاشورایی ادامه دارد و انشاءالله تا 25 سال آینده اثری از رژیم کودک‌کش اسرائیل باقی نخواهد ماند، تصریح کرد: این وعده الهی است و در این مسیر چه کشته شویم و چه بکشیم، پیروز میدانیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان اینکه خطاب به جوانان حاضر گفت: تا می‌توانید قرآن بخوانید و با آن مأنوس شوید زیرا بسیاری از شهدا با قرآن و اهل بیت(س) انس و الفت دیرینه داشتند و معنویت از این طریق وارد زندگی آنها شد و در نهایت آنها را جاودانه کرد.

وی با بیان اینکه طلاب جوان نباید در دل خود شک و شبهه‌ای داشته باشند، افزود: امروز که در این مکان حضور دارید شاکر خداوند باشید و بدانید در این مکان مقدس شهیدانی چون آیت‌الله دستغیب، مدنی، مطهری و بهشتی پرورش یافتند و در این راه جان خود را فدای اسلام و انقلاب کردند.

ملکی با بیان اینکه کار شیطان وسوسه کردن است و ممکن است در این مسیر برای شما شبهاتی ایجاد کند و یا این فکر را به شما القا کند که خواندن این مطالب به چه درد شما می‌خورد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که باید در کتاب‌ها تغییر و تحولی ایجاد شود اما در ادامه یادآور شدند که تا زمانی که کتاب مناسب تدوین نشده همین کتاب‌ها خوب است.

باید از عالمان حقیقی راه نجات را بیاموزیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بهترین قلب‌ها، قلبی است که نشتی نداشته باشد، تصریح کرد: عالم ربانی حقیقی معصومین(ع) هستند و بقیه مجازی و نسبی هستند و ما باید تلاش کنیم تا در این مسیر از عالمان حقیقی راه نجات را بیاموزیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خطاب به طلاب جوان، اظهار کرد: طلبه باید نهایت ادب و احترام را در برخورد با استاد داشته باشد در غیر این صورت ممکن است کوچکترین غفلت شما را از رسیدن به هدف باز دارد و یا کار با تأخیر دنبال شود.

وی گام نهادن در حوزه علمیه را قدم در مسیر پاکان عنوان کرد و افزود: در مباحث علمی، مطالعه و تکرار دروس و خیلی از موضوعات دیگر اصول را رعایت کنید تا به نتیجه سازنده دست یابید.

ملکی با بیان اینکه امروز حوزه علمیه به طلبه عالم و فاضل هزار بار بیشتر از گذشته نیاز دارد، گفت: اساتید باید همانند گذشته به سه موضوع تعلیم و آموزش، تربیت و پدری کردن در حق طلاب توجه داشته باشند.

وی با نهی این موضوع که بعضاً برخی از اساتید فقط دروس را تدریس می‌کنند و به جنبه‌های دیگر کاری ندارند، ادامه داد: مسئله تهذیب شاگرد و زدودن شک و شبهه از ذهن آنها به استاد بازمی‌گردد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به اینکه اگر استاد خوب تدریس کند و برای شاگرد خود دل بسوزاند حتماً طلبه خوب تربیت می‌شود، افزود: استاد باید همانند یک پدر معنوی از حال و روز شاگرد خود باخبر باشد.

از نکاتی که توجهم را به خود جلب کرد نصب بنرهایی در حیاط مدرسه علمیه با مضامین مختلف بود؛ یکی از جملات این بود: «عرضه غلط ارز و سکه دو طرف دارد ... تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است».

در یک سوی دیگر بنری نصب شده بود که اطلاعاتی از آدرس مرکز مشاوره حوزه علمیه با موضوعات تحصیلی، آسیب‌شناسی، ازدواج، خانواده و تربیت بدنی با ذکر شماره تلفن ارائه می‌کرد.

در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت زمانی می‌توانیم خروجی‌ خوبی از مدارس علمیه داشته باشیم که این مدارس بتوانند به وظایف اصلی خود توجه داشته باشند، از مسائل و مشکلات جامعه باخبر باشند و خود را تریبونی برای انتقال مسائل و مشکلات اقشار مختلف جامعه به مسؤولان بدانند.

نتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول