اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون محیط‌ طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست:

رشد شاخص‌های محیط‌زیست بخشی از فرآیند توسعه است

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه محیط‌زیست بخشی از توسعه است و جدایی از توسعه نیست، گفت: تا زمانی که محیط‌زیست را رشد نداده باشیم، نمی توانیم به توسعه فکر کنیم.

رشد شاخص‌های محیط‌زیست بخشی از فرآیند توسعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حمید ظهرابی پیش از ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید حفاظت محیط‌زیست استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد ازنظر تنوع زیستی بسیار مهم است، گفت: با توجه به تراکم جمعیت و به‌واسطه کم بودن شرایط خاص اقلیمی در این منطقه، بخش عمده‌ای از باقیمانده تنوع زیستی کشور را می‌توانید در این استان ببینید.

وی بابیان اینکه زمانی زیستگاه یوزپلنگ آسیایی استان یزد بود، افزود: هم‌اکنون این استان با چالش‌هایی روبرو است و حفاظت از تنوع زیستی این استان می‌تواند بخش عمده‌ای از این چالش‌ها را که ما در حفاظت از گونه‌های در معرض خطر و انقراض با آن مواجه هستیم را به‌تنهایی رفع کند.

معاون محیط‌ طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه عامل محدودکننده استان یزد، آب است، تصریح کرد: آب به‌عنوان عامل محدودکننده باید محور اصلی در برنامه‌ریزی‌های ما باشد و بااین‌وجود طبق بررسی‌های انجام‌شده، به این نتیجه رسیدیم که تا به امروز آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نگرفته است.

ظهرابی اظهار داشت: آب به‌عنوان عامل اثرگذار بر توسعه، عامل اثرگذار در آینده استان و عامل اثرگذار بر حفظ و تنوع زیستی استان نشان‌دهنده این است که این عامل را با چه ارزشی باید در برنامه‌ریزی‌های خود از آن استفاده کنیم.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه محیط‌زیست بخشی از توسعه است و جدایی از توسعه نیست، ابراز داشت: تا زمانی که محیط‌زیست را رشد نداده باشیم، نمی‌توانیم به توسعه فکر کنیم و نمی‌توانید بگویید ما توسعه‌یافته هستیم.

وی یکی از جدی‌ترین عوامل تخریب محیط‌زیست را فقر، بیکاری، نبود رشد و توسعه در بخش‌های اقتصادی دانست و اذعان داشت: این عوامل بیشتر آشکار می‌شود و می‌توان فهمید که نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: درزمینهٔ حفظ تنوع زیستی، خشک‌سالی فشار مضاعفی بر محیط‌زیست وارد کرده و باید همچنان برنامه‌ریزی درزمینهٔ آب و علوفه برای حیات‌وحش استان شود تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

به گفته‌ی ظهرابی جمعیت یوزپلنگ در استان در کنار همه اتفاق‌های خوبی که افتاده شرایط خوبی ندارد. اتفاقی که در کاهش جمعیت این‌گونه در استان افتاده، مقدار زیادی ناشی از عملکرد ما بوده چرا فعالیت‌های انسانی بسیار اثرگذار و تأثیر بسزایی دارد.

وی در پایان با اشاره به جلب مشارکت مردم در استان یزد برای حفاظت از تنوع زیستی که اعتبار بسیار بزرگ بود، خاطرنشان کرد: این کار راه را برای مشارکت مردم در حفاظت محیط‌زیست و بهره‌برداری پایدار از این منابع باز کرد.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول