اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

فارس گزارش می‌دهد

آب شرب مهدیه قربانی اختلاف بین‌دستگاهی است

آب شرب غرب شهرکرد طی چندماه گذشته کدر شده و اختلافاتی مانند عدم توافق با آبفای شهری استان برای لوله‌گذاری پروژه آبرسانی کوهرنگ به این منطقه نیز امروز یکی از دغدغه‌های کشاورزان و مردم مهدیه است.

آب شرب مهدیه قربانی اختلاف بین‌دستگاهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، چند وقتی است در پی خشکسالی‌های متعدد، مدیریت نادرست منابع آبی و استفاده بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی، آب شرب مناطقی از شهرهای چهارمحال و بختیاری با موضوعاتی مانند کمبود و قطعی یا کدر بودن و وجود درصد بالای نیترات در آب شرب مواجه هستند.

آب شرب غرب شهرکرد نیز طی چندماه گذشته کدر شده و اختلافاتی مانند عدم توافق با آبفای شهری استان برای لوله‌گذاری پروژه آبرسانی کوهرنگ به این منطقه نیز امروز یکی از دغدغه‌های کشاورزان مهدیه است.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس از شهرکرد، در پی اطلاع از این موضوع، اقدام به پیگیری مسئله کرده است.

ورود گل‌ولای به آب شرب اجتناب‌ناپذیر و مقطعی است

قدرت‌الله بیگلری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه در بحث کیفیت آب شرب مهدیه مشکلی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر در مناطق مهدیه، اشکفتک و چالشتر شبکه فاضلاب احداث می‌شود و امکان ترکیدن لوله آب شرب در مسیر وجود دارد؛ با تعمیر لوله ترکیده‌ شده احتمال ورود گل‌ولای به آب شرب اجتناب‌ناپذیر و مقطعی است.

پروژه انتقال آب کوهرنگ به مهدیه در حال اجرا است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد از آب شرب شهر شهرکرد از آب کوهرنگ تأمین می‌شود، افزود: به منظور افزایش کیفیت آب، کم شدن میزان نیترات و رعایت عدالت، پروژه انتقال آب کوهرنگ به مهدیه در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه هشت کیلومتر است که از این مقدار 6.5 کیلومتر تا ورودی مهدیه و انتهای کمربندی 15 خرداد اجرا شده است، اضافه کرد: برای ادامه این پروژه دو مسیر شکافتن آسفالت بلوار رهبر و لوله‌گذاری در زمین‌های کشاورزی امکان‌پذیر است.

بیگلری با اشاره به اینکه زمین‌های کشاورزی حاشیه مهدیه فاقد هر گونه کشت و کار است، ادامه داد: طبق نقشه‌های تفصیلی شهرداری شهرکرد این مسیر در طرح عمرانی قرار دارد و در آینده تبدیل به معبر، خیابان، کوچه و منزل مسکونی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری گفت: کشاورزان به دلیل اینکه تاکنون با شهرداری برای گرفتن حقوق خود به نتیجه نرسیدند اجازه عبور لوله‌های آب از زمین‌های کشاورزی را نمی‌دهند؛ در پی جلسات متعدد در یک ماه گذشته مقرر شد نماینده کشاورزان مسئله را با مالکان حل و جواب نهایی را اعلام کند.

توافقات کشاورزان با شهرداری ربطی به شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری ندارد

وی با بیان اینکه توافقات کشاورزان با شهرداری ربطی به شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری ندارد، افزود: پروژه آبرسانی به مهدیه عام‌المنفعتی است و در صورتیکه محل عبور لوله‌ها در آینده خیابان نشد تعهد محضری برای جابه‌جایی لوله‌ها داده می‌شود.

بیگلری با اشاره به اینکه کشاورزان تا زمانیکه حق و حقوق خود را از شهرداری نگیرند اجازه لوله‌گذاری در اراضی را نمی‌دهند، اضافه کرد: اگر این اختلافات در یک ماه گذشته حل شده بود در هفته دولت سال جاری این پروژه به بهره‌برداری می‌رسید.

در صورت عدم توافق با کشاورزان لوله‌گذاری باید از طریق شکافتن بلوار رهبر صورت گیرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هزینه خرید لوله‌های این پروژه یک میلیارد تومان و هزینه اجرا نیز 500 میلیون تومان است؛ در صورت عدم توافق با کشاورزان لوله‌گذاری باید از طریق شکافتن بلوار رهبر صورت گیرد.

وی گفت: در حال حاضر کیفیت آب مهدیه 100 درصد مورد تأیید شبکه بهداشت شهرستان شهرکرد است و چاه‌هایی که نیترات بالا دارند خاموش شدند.

بهادر عبدالغنی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: بر اساس قانون، آبفای شهری باید برای احداث مسیر و حریم لوله‌گذاری در فاز توافق با مالکان و در غیر اینصورت تملک اراضی وارد شود.

آبفای شهری خود می‌تواند با مالکان و کشاورزان وارد مذاکره شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شهرکرد افزود: در صورتی که محل اجرای لوله‌گذاری در طرح شهرداری باشد و به دلیل کمبود اعتبار طرح اجرا نشده است در صورت لزوم اولویت برای طرح لوله‌گذاری آبفای شهری خود می‌تواند با مالکان و کشاورزان وارد مذاکره شود، امکان دارد این پروژه نیازمند اعتبار و هزینه بالایی باشد که فعلاَ از توان شهرداری خارج است.

وی با اشاره به اینکه در صورت لوله‌گذاری در زمین‌های کشاورزی، آبفا در هنگام اجرای طرح ادعای مالکیت می‌کند، اضافه کرد: در صورتیکه معبری متعلق به شهرداری است آبفا برای لوله‌گذاری باید حق و حقوق مالکیت شهرداری را پرداخت کند.

عبدالغنی ادامه داد: بر اساس لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب 1358.11.17، هرگاه برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی وزارتخانه‌ها یا مؤسسات و شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت، همچنین‌شهرداری‌ها، بانک‌ها، دانشگاه‌های دولتی و سازمان‌هایی که شمول قانون نسبت به آن‌ها مستلزم ذکر نام باشد، در صورتیکه به ارضای، ابنیه، مستحدثات، تأسیسات و سایر حقوق مربوط به اراضی مذکور متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی نیاز داشته باشند و اعتبار‌ آن قبلاً به وسیله ‌دستگاه اجرایی یا از طرف سازمان برنامه و بودجه تأمین شده باشد، دستگاه اجرایی می‌تواند زمین مورد نیاز را مستقیماً یا به وسیله هر‌ سازمان خاصی که مقتضی بداند بر طبق مقررات مندرج در این قانون خریداری و تملک نماید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شهرکرد گفت: کشاورزان حق مالکانه دارند و این موضوع باید رعایت شود.

انتهای پیام/68027/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول