اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌ها در مسیر جنبش نرم‌افزاری/۳۱

بررسی طرح محقق ایرانی در مجلس

طرح پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس سوء و حسن پیشینه برای بهره‌برداری شهروندان از امکانات اجتماعی بر اساس شایسته‌‌محوری که از سوی محقق ایرانی ارائه شد به مجلس رسید.

 بررسی طرح محقق ایرانی در مجلس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، طرح پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس سوء پیشینه و حسن پیشینه برای بهره‌برداری شهروندان از امکانات اجتماعی بر اساس شایسته‌‌محوری که قبلا نیز در خبرگزاری فارس مطرح شده بود، در مجلس در حال بررسی است.              

محمدعلی نژادیان محقق کشورمان در این زمینه به خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: در نشست حقوق شهروندى چشم انداز روشن کارآفرینى که با حضور نمایندگان مجلس و دولت در ستاد مرکزی علمی کاربردی خانه کارگر در مردادماه ٩٧ برگزار شد، طرح ملى خود با عنوان پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس سوءپیشینه و حسن‌پیشینه را ارائه نمود و مورد توجه نمایندگان قرار گرفت و از سوی زهرا سعیدی نماینده مبارکه به مجلس برده شد و طبق آخرین پیگیری، هنوز در حال بررسی طرح هستند.

وی افزود: در این نشست زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم آبیک، قزوین و البرز در مجلس، محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران در مجلس، رحیم سرهنگی مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خاتم شاکرمی مدیرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان تهران، علی حیدری نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی حضور داشتند.

نژادیان گفت: این طرح از دو طریق (نامه و سایت ریاست جمهوری- ثبت ایده و پیشنهاد) در 23 اردیبهشت 1397 برای رئیس جمهور ارسال شد و یکی از این موارد برای بررسی از سوی ریاست جمهوری به ناجا ارسال شد و بعد از بررسی واحدهای مختلف در ناجا گفتند این طرح باید به سازمان استخدامی کشور برای بررسی بیشتر ارسال شود و سپس برای اجرایی شدن باید در مجلس تصویب شود.

به گفته وی، از طریق این سامانه برای همه شهروندان بر اساس کدملی افراد یک پنل شخصی درست می‌شود که هر فرد پس مراجعه به آن در ابتدا اطلاعات شخصی خود مانند نشانی، تلفن، تحصیلات و همچنین توانایی‌های خاص خود، خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که به صورت داوطلبانه می‌تواند انجام بدهد را در قسمت انتخاب حوزه فعالیت کامل می‌‌کند، مانند آموزش، پرستاری، تعمیرات، خدمات مشاوره در خصوص خانواده، کسب و کار، فعالیت‌های اقتصادی، کمک به زلزله زدگان به‌طور کلی حوادث و بلایای طبیعی، شرکت در اردوهای جهادی مناطق محروم.

وی افزود: با تکمیل این قسمت وقتی در جایی نیاز به خدمتی می‌شود، سیستم با توجه به اعلام آمادگی قبلی افراد، آن خدمت و فعالیت را به آن‌ها اطلاع می‌دهد و بدین ترتیب افراد مطلع می‌شوند و این امکان را پیدا می‌کنند تا با مشارکت در آن خدمت پرونده اجتماعی خود را با حسن‌سابقه پر کنند. برای هر کدام از خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در  بند (1)، به‌ طور مثال امتیازی از 1 تا 10 در نظر گرفته می‌شود.

به گفته نژادیان، هر فردی که برای استخدام، دانشگاه، سربازی، تایید صلاحیت عمومی برای انتخابات‌های مجلس، شوراهای شهر، ریاست جمهوری اقدام می‌کند، علاوه بر سوءسابقه که در این سامانه نیز درج می‌شود، حسن‌سابقه افراد و امتیازهای اخذ شده آن ملاک قرار می‌گیرد. حال اگر هر فردی امتیاز بیشتری داشته باشد می‌تواند از مزایای اجتماعی بیشتری نیز برخوردار شود و در اولویت موارد ذکر شده قرار گیرد. در واقع انتخاب افراد بر اساس یک سیستم و ملاک یکسان برای همه شهروندان بر اساس شایسته‌محوری صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول