اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پس از شکست دیدار «مک گورک» با سران کُرد عراق انجام شد

گفت‌وگوی «پامپئو» با «بارزانی»؛ تظاهرات مردم عراق در اعتراض به دخالت آمریکا

«مایک پامپئو» در پی شکست‌ فرستاده این کشور به عراق برای همسو کردن سران کُرد با خود، با رئیس حزب دموکرات کردستان تلفنی، گفت‌وگو کرد.

گفت‌وگوی «پامپئو» با «بارزانی»؛ تظاهرات مردم عراق در اعتراض به دخالت آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق درباره اوضاع سیاسی عراق و تلاش‌های جاری برای تشکیل دولت جدید در این کشور، گفت‌وگو کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی حزب دموکرات کردستان، با انتشار این خبر نوشت که پامپئو در تماس تلفنی با بارزانی، درباره جدیدترین تحولات سیاسی و توافق‌های ضروری میان طرف‌های مختلف برای تشکیل دولت آتی در عراق گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش،گفت‌وگو بر روی نحوه تشکیل دولت جدید در عراق در نزدیک‌ترین زمان ممکن و تاکید بر روابط میان دو طرف، متمرکز بود.

به نوشته رسانه‌های وابسته به حزب مسعود بارزانی، وی پیش از این، درخواست «برت مک‌گورک» فرستاده «دونالد ترامپ» به عراق برای پیوستن کردها به هسته اصلی فراکسیون اکثریت پارلمانی برای تشکیل سریعتر دولت جدید در این کشور را رد کرده بود.

به نوشته این رسانه‌ها، مک‌گورک از بارزانی طی نشستی که روز دوشنبه پیش در اربیل داشت، خواسته بود که به ائتلاف متشکل از صدر، الحکیم، العبادی و علاوی بپیوندد و به ائتلاف مقابل آن به رهبری العامری، الخزعلی و المالکی متمایل نشود. این درخواست فرستاده آمریکا، با اعتراض بارزانی مواجه شد و به او تذکر داد: «مقابل من اینگونه صحبت نکن.»

وی تاکید کرد که کردها به ویژه، حزب دموکرات کردستان هیچ خط قرمزی بر روی شخصیات‌های سیاسی یا گروه‌های سیاسی ندارند و با هر طرفی که به مطالبات آنها پاسخ دهند و حقوق ملت کردستان را تضمین کنند، همپیمان خواهند شد.

منابع آگاه سیاسی در عراق پیشتر، از دخالت‌های فرستاده ترامپ در پرونده تشکیل دولت جدید عراق و دامن زدن به اختلافات میان گروه‌های سیاسی شیعی در این کشور خبر داده بودند و اعلام کرده‌ بودند که گروه‌های سیاسی شیعی از دخالت‌های او و تحمیل دیدگاه‌هایش بر آنها و تغییر نقشش از امنیتی و نظامی به سیاسی ناراضی هستند.

این منابع اعلام کردند که مک‌گورک تلاش می‌کند تا «فتنه‌ای شیعی-شیعی» در عرصه سیاسی عراق ایجاد کند و به رهبران فراکسیون‌های سیاسی پیروز در انتخابات ابلاغ کرده که تنها گزینه واشنگتن برای نخست‌وزیری، «حیدر العبادی» است و حتی تهدید کرده است که در صورتی که مانع نخست‌وزیری مجدد العبادی شوند، دولت موسوم به نجات ملی در عراق به ریاست وی تشکیل دهد.

از زمان آغاز جنگ با داعش در سال 2014 تاکنون، مک‌گورک همواره با مقامات مختلف عراقی درباره مسائل مختلف دیدار کرده است و از زمان سقوط داعش در موصل تاکنون، ماهیت این دیدارها از نظامی به سیاسی تبدیل شده است. از پیش از برگزاری انتخابات اخیر عراق در 12 می گذشته، تاکنون، ترافیک بالای دیدارهای او با مقامات مختلف سنی، شیعی و کرد، اعتراض همه طرف‌ها را در پی داشته است.

تظاهرات مردم عراق در بغداد علیه دخالت‌های «مک گورک»

صدها‌ عراقی، چهارشنبه (دیروز) در بغداد در اعتراض به تداوم دخالت‌های مک‌گورک در تشکیل دولت جدید عراق تظاهرات کردند.

به نوشته پایگاه خبری «الصباح 24» تظاهرات‌کنندگان عراقی در منطقه «الخضراء» واقع در مرکز بغداد، با در دست داشتن تصاویری از فرستاده ویژه آمریکا که دیروز بار دیگر وارد عراق شد، اعلام کردند: هرکسی که با این فرستاده دیدار کند، به خون شهداء خیانت کرده است.

تظاهرات‌کنندگان عراقی تاکید کردند که اگر دخالت‌های سفارت آمریکا در امور کشورشان ادامه یابد، آنها دیگر سکوت نخواهند کرد و مقامات مسئول حامی این دخالت‌ها نیز باید دست از این حمایت بردارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول